• Anonym (123)

Alla vi sov vill lämna missbrukare men inte klarar det .stötttråd.

Jag lever med en missbrukare som dricker varje dag. På semestern och ledighet är det värst då dricker han från morgon till kväll.Starksprit.

Förra veckan fick jag reda på att han även rökt på några ggr varje år sedan vi vart tillsammans. Vi har levt ihop i 8 år.

Här sitter jag med 3 små barn i ålder 8 till 1 år. Jag är så trött på mitt liv!
    Han är svartsjuk och manipulativ, finns ju alltid minst en anledning till att dricka och det är ju aldrig hans fel när jag försöker ställa honom mot väggen.

Ibland e det tilloch med mitt fel att han dricker , jag är ju så fruktansvärt tråkig förstår ni......
    Men hans ord om att det är mitt fel rinner av som vatten på olja!
    Sexuell självkänsla är i botten, jag har inte längre någon sexlust men ställer upp för att ej få vredesutbrott, det får han inte alltid men ibland och det är jobbigt.

att jag inte har ämnat beror väl mest på att jag varit hans stöd och jag har varit rädd för hur an ska klara sig utan mig. Och det är här jag tror vi är många som känner det ansvaret med våra missbrukare!!

Jag vet att det är en sjukdom och att våra partner har fina och underbara sidor! men sjukdomen äter upp allt som har med vuxenkärlek att göra och när de väljer spriten framför oss, måste vi våga gå!

Men hur finner man modet......

• Svar på tråden Alla vi sov vill lämna missbrukare men inte klarar det .stötttråd.
  • Tavelkrok

Du kan få god hjälp via www.al-anon.se

Men vänta inte utan gör det bara. Ju förr desto bättre. För varje dag så lider du och barnen i onödan.

Läs på länken och sök upp en grupp i din närhet och ta tag i det på direkten.

• Anonym

min man är med alkoholist.. han dricker ej varje dag utan snarare 2 dagar i veckan. ca. håller upp i perioder på ca 10 mån.. vårat barn är ännu litet så jag stannar, men skulle aldrig (hoppas jag) stannat då barnet är gammlat nog att inse.
    Vet att du och dina barn skulle må bättre utan honom.. men vet att även jag borde lämna så jag förstår dig..

• Anonym (123)

Du ljuger för dig själv och du är lika medberoende som han är beroende annas skulle du inte skriva som du gör....
    Kram.

• Anonym

Har du någon i din närhet som du kan prata med och som kan vara ett stöd för dig? Tycker också att du skall söka upp någon anhöriggrupp som brukar finnas på beroendemottagningar, alternativt en drogterapeut, en socialsekreterare, kurator eller liknande. Där kan du få lära dig mer om medberoende. Finns också många böcker i ämnet. Du skriver att du stannar för att han annars inte skulle klara sig, egentligen är det tvärs om, han kan fortsätta dricka eftersom du stannar och sköter om allt. Du är tyvärr delaktig i att möjliggöra hans missbruk. Sluta fokusera på honom (även om det är svårt och ovant) och fundera över hur det är för dig och framförallt dina barn att leva med en missbrukare. Ni tar alla skada och kommer, när värsta separationskrisen är över, må bättre för er själva. Dessutom fungerar missbruk ofta så att missbrukaren inte söker hjälp förens det har rasat omkring honom. Dit kommer han fortare om du slutar ställa upp på detta! Du, din man och dina barn är värda mer. Du klarar dig utan honom och han kommer vara tvungen att hitta ett annat sätt att leva när du slutar möjliggöra detta. Vet att det är supersvårt men det finns inget annat sätt. Kram till dig

• Anonym (jasså?)
    Anonym skrev 2008-06-26 07:38:53 följande:
    min man är med alkoholist.. han dricker ej varje dag utan snarare 2 dagar i veckan. ca. håller upp i perioder på ca 10 mån.. vårat barn är ännu litet så jag stannar, men skulle aldrig (hoppas jag) stannat då barnet är gammlat nog att inse. Vet att du och dina barn skulle må bättre utan honom.. men vet att även jag borde lämna så jag förstår dig..
    Dricker ca 2 dagar i veckan och håller upp i 10 månaders perioder???

Skulle jag inte kalla alkoholist, varför kallar du honom det?
  • Anonym
    Anonym (jasså?) skrev 2008-06-27 14:08:43 följande:
    Dricker ca 2 dagar i veckan och håller upp i 10 månaders perioder???Skulle jag inte kalla alkoholist, varför kallar du honom det?
    Jo har ju inte med mängden att göra.. Han har förlorat så mycket pga sitt drickande..
    Vi har separerat 2 ggr därav hans 10 månaders uppehåll. + behandling + antabus.. 
    Har nyligen börjat dricka igen och än så länge är det max 2 dagar i veckan..
    det är rädslan att aldrig veta om jag får hem en nykter eller full man. Rädslan att mina jobbarkompisar ska se honom full med våra barn eller bara mitt på dagen på stan..
    I mina ögon är man alkis då man ej kan hoppa över att dricka om det finns tillfälle och att man lovar på dop, bröllop, begravningar osv att hålla sig nykter men jämt är aspackad. Det är en alkis i mina ögon och det är tyvärr min man
  • Karan Sjet

Anonym (jasså?) skrev 2008-06-27 14:08:43 följande:

Dricker ca 2 dagar i veckan och håller upp i 10 månaders perioder???Skulle jag inte kalla alkoholist, varför kallar du honom det?
    Har du inte lärt dig än?
    Här är man alkoholist om man dricker trots att man inte ?behöver? och om man dricker sig berusad någon gång så är det helt kört
  • olpansfamilj

TS han är beroende av sprit, men du är också beroende!!!! Du är beronde av honom. Medberoende också. 

• Anonym

Håller med olpnasfamilj. du behöver söka hjälp. du är vxen och ansvarar för ditt och dina barns liv.

• Anonym (tiger)

Jag lämnade han, han lämnade mig. Så höll vi på ett tag. Men nu är det nog. Slut men inget avslut fick jag. Så klart. Han vill ju inte egentligen helt bli av med mig trots allt. Men jag visste att jag skulle komma till punkten där jag blev så trött på han att jag skiter i han. jag är där nu!!!! JA JA jippi!!!!
    Fy vill inte vara medberoende till han den (just för tillfället drogfria) narkomanen resten av mitt liv. Nä. Jag börjar känna mig "normal" nu igen. Til o med träffat en ny kille. Som är snäll. Som svarar i telefonen när jag ringer, va kan ni tänka er??! Haha.. Sorry utspelet men så satans glad över min styrka bara. Bryt kontakten. Enda som funkat för mig. Hör de av sig, svaar inte!!

Svar på tråden Alla vi sov vill lämna missbrukare men inte klarar det .stötttråd.