• flisansma

kattungar på 5 veckor

Nu i helgen blir våra små kattungar 5 veckor.
    Det är väl dags för dom att få lite fast föda snart va?
    Någon som vet när de börjar äta riktig mat?
    Grädde kanske man kan ge dom nu, sån man köper på djuraffären?
    Är det torrfoder man börjar ge dom eller "blötmat" ?

• Svar på tråden kattungar på 5 veckor
  • Lejonet Elsa

Inte grädde, eller andra laktosprodukter möjligen latosfria alternativ när de är äldre.

Lämpligt att börja med är finmald nötfärs/lammfärs frys in i små förpackningar och ta fram vid matdags. De flesta provsmakar alldeles av sig själv , annars peta in lite i munnen mot gommen.

Du kan även prova nötfärs blandat med en äggula obs bara gulan. istället för ägget kan du även ta kattugeersättning,KMR finns på apoteket.

Ställ fram ett tefat med kattungefoder som de kan plocka med, Hills, Proplan etc.

• Goalie

Vänta lite till innan du ger dem, om de inte håller på å svälta ihjäl förståss. Mamman tar nog med dem till matskålen när hon tycker det är dags. Men du kan ju se till att det finns särskild "kattungemat" hemma om du inte vill att de ska äta "vuxenmat".

Har kattungar som heldiat sin mamma i 2 månader och vägrat äta annat. Sen har vi kattungar som börjat äta mat redan vid 3 veckor för då hade mamman ingen mat till dem. Gissa om vi fick torka kattskit överallt, de var för små för å klättra i lådan!

• flisansma

Jag läste i en annan tråd att man kunde köpa barnmatburkar till dom. Så jag köpte en sån burk som innehåller fisk.
    En av katterna blev nyfiken så han åt direkt, de andra nosa lite å sen lekte vidare istället :)
    Sen åt mamman upp resten

• skorpionen80
    flisansma skrev 2008-06-27 12:52:11 följande:
    Jag läste i en annan tråd att man kunde köpa barnmatburkar till dom. Så jag köpte en sån burk som innehåller fisk.En av katterna blev nyfiken så han åt direkt, de andra nosa lite å sen lekte vidare istället :)Sen åt mamman upp resten
    Kattungemat eller människomat?
  • Birgitta2

Gå till en djuraffär och köp Royal Canin babycat, som är avpassat för små små kattungar. Ställ den så kattungarna kommer åt. Inte fel om mamman äter också för hon behöver lite extra fett.

• dinana

det beror väl lite på vad det är för typ av kattungar vi pratar om. är de bondkatter som springer ute och jagar själva så skall de ju ha mjölk i kroppen, det är bra. våra kattungar har levt på kattungetorrfoder mestadels (finns att köpa i vanliga butiker också). de är lite mindre bitar och lättuggade. vill man däremot slänga ut tusentals med kronor på dyr kattmat kan man ju göra det, men det är upp till en själv. det viktigaste är att de för ömhet och kärlek till 110%

• dinana

istället för låda till kattungarna kan ni köra med en tidning, det funkar så länge de är små. sen när de blir större så lägg tidningen i bajslådan. det funkar i regel rätt bra. men visst händer det ibland en lite olycka jämte pappret. men vi fick rätt bra ordning på våra sju kattungar rätt fort (var väl lille Sesam som var lite olydig och kissade i matskålen ett par gånger)

• Lejonet Elsa
    dinana skrev 2008-06-27 13:37:43 följande:
    det beror väl lite på vad det är för typ av kattungar vi pratar om. är de bondkatter som springer ute och jagar själva så skall de ju ha mjölk i kroppen, det är bra. våra kattungar har levt på kattungetorrfoder mestadels (finns att köpa i vanliga butiker också). de är lite mindre bitar och lättuggade. vill man däremot slänga ut tusentals med kronor på dyr kattmat kan man ju göra det, men det är upp till en själv. det viktigaste är att de för ömhet och kärlek till 110%
    Det beror inte på överhuvudtaget...

En katt ska ha för dem anpassad kost, katter är rovdjur och billighetsfoder inehåller tyvärr inte tillräckligt med animalisktprotein. Själv BARF-ar jag till största delen vilket jag rekommenderar. Avvänjning sker som regel vid ca 4-6v.

Ursäkta men det var bland det dummaste jag hört att det är viktigare med ömhet omsorg än bra mat. Är du en bra djurägare ser du till att kattens ALLA behov är tillgodosedda!
  • dinana

Vem påstår att maten är dålig, jag har levt med katter hela mitt liv och har avlat fram några om de trevligaste katterna. De jagar själva och blir inte bortskämda med mjukmat och annan dyr mat som de aldrig skulle ha fått i verkliga livet om de varit fria.

Mina katter är frigående och jagar på egen hand (precis så som det skall gå till). Sen vet jag om de som har sina katter instängda dagarna i enda och som bara får dyr kattmat. De blir tjocka bortskämda katter som inte skulle klara en dag själva i det fria.

Vilken katt skulle du föredra? En katt är som sagt ett rovdjur.

• skorpionen80

Då har du haft tur som har katter som tålt laktos, det är VÄLDIGT ovanligt.

Så en katt som inte skulle klara sig i det fria är sämre katter? Är det likadant med människor? Kontorsnissar är sämre än friluftsmänniskan?

Visst är ömhet och kärlek viktigt, men nog tusan är det väl väldigt viktigt med bra mat också? Ingen håller sig frisk och pigg på kärlek, utan man behöver näring också.

Ang tidningar. Jättebra att lära katterna att det är OK att kissa på papper. Särskilt kul hos de nya ägarna sen som inte kan ha ett papper framme utan att katten kissar på det... Extra kul om man har brevinkast och inte kan ta upp posten direkt. Är man så snål att man inte har råd med kattsand kanske man bör skaffa sig en annan hobby?!

Svar på tråden kattungar på 5 veckor