• Anonym (hur??)

Tampong och bad?

Jag har den stora turen att mensen kommer att sammanfalla med en skön badsemester (om jag inte lyckas bli gravid innan dess dvs ... Jag vet att man kan bada med tampong, även om jag faktiskt aldrig har behövt göra det innan.

Min fråga är, stämmer det verkligen att man måste byta tampong direkt efter bad? Vilka erfarenhete har ni?

Det låter ohållbart att man ska behöva byta tampong efter varje bad, det är ju inte så att man bara badar en gång om man ligger på stranden hela dagen. Dessutom så kan man ju inte alltid garantera att det finns fräsch toalett i närheten

• Svar på tråden Tampong och bad?
  • Anonym

Jag har aldrig bytt tampong efter jag har badat.. Jag har nästan alltid väntat typ 1-2 timmat efter när jag behöver gå på toa. Sen har det hänt nån gång att man kännt "Oj då, kanske ska gå och byta".. Haha, ja du förstår nog vad jag menar

• Anonym

Om jag vore du skulle jag köpa såna där "skjuta-upp-mensen-piller" bara för att slippa springa på toa och byt tampong stup i ett (vilket man kanske inte behöver, men jag hade iaf gjort det).

• Nyfiken gul

med tanke på infektionsrisken o framförallt med tanke på att det är utomhusbad så skulle jag inte våga chansa o ha kvar samma tampong allt för länge. Jag skulle nog byta efter 1-2 timmar på sin höjd.

tråkigt kanske men nödvändigt.

• sunshine03

när vi var på stranden,, så bytte jag tampong när jag kom hem,,,

Alltså jag badade, låg och solade badade igen,, så jag bytte inte förrän vi var klara på stranden den dagen..

• Mayen

Jag badar ofta med tampong. Brukar också byta efter några timmar (inte efter varje bad) . Har alltid gått bra.

• bellanbus

Jag hade inte heller chansat, för när du badar så sugs även vatten upp i tampongen och detta ska du sen ligga o sola med...hua..

Byt så fort du kan och om du har möjlighet skjut upp mensen!

• Minerad

Eller om du har tid innan du åker -skicka efter en sådan där menskopp som lovordas i tid och otid. Den borde man kunna låta vara kvar även vid upprepade bad.

• systersandra

Jag hade definitivt bytt tampong då det sugs upp en massa badvatten i tampongen så det finns ju ingen plats för blodet sedan.

• W W
    Minerad skrev 2008-06-26 10:56:14 följande:
    Eller om du har tid innan du åker -skicka efter en sådan där menskopp som lovordas i tid och otid. Den borde man kunna låta vara kvar även vid upprepade bad.
    Det är väl det klart bästa tipset om tid finns, den är toppen för att man kan ha den i även när man badar och inte behöver ta ur och tvätta efter alla bad.
    En kåtare värld är en bättre värld!
  • Anonym (hur??)

Tack för era svar!

Ska fundera på detta med menskopp, nackdelen är väl att jag inte kommer ha så mycket tid på mig att lära mig hur den funkar. Men det kanske är ett bra alternativ ändå!

Annars så får jag väl köra med tampong och bada så lite som möjligt

• Anonym

Har testat att bada med tampong innan, hadde definitivt bytat den efteråt, jag kände hur det kalla vattnet fyllde tamponen...usch!!!
    Har en menskopp med, men den pallar inte med dom 2-3 kraftiga dagarna..

Svar på tråden Tampong och bad?