• Laurentia

Välling eller ersättning under semester i Sverige?

Vi skall tillbringa två veckor i Sverige i sommar och jag funderar på vad jag skall köpa till min dotter på åtta månader att dricka. Hemma i Frankrike får hon modersmjölksersättning för barn över 6 månader, ibland även med ett vällingliknande pulver iblandat.

Hon äter två mål lagad mat om dagen, ett mellanmål, två gånger mjölk i nappflaska samt att jag ammar henne innan hon skall sova. Till maten erbjuder jag mjölk eller vatten, men i allmänhet vill hon inte ha någotdera.

Kan jag ge henne välling istället för ersättning? Jag tänker alltså näringsmässigt. Motsvarar svensk välling vår blandning av ersättning och... pulver vad gäller mjölkinnehåll? Man ger väl inte välling till maten, så som jag ger mjölk?

Hur gör ni när ni är i Sverige?

• Svar på tråden Välling eller ersättning under semester i Sverige?
  • Mayen

Jag bor i Italien och här finns ingen välling (som i Frankrike gissar jag). Jag skulle undvika välling av den enkla anledning att det är dumt att vänja henne vid nåt som du sen inte kan få tag på...

Jag skulle ta med de sorter ni köper i Frankrike, då undviker ni alla "problem".

• Sencha

Kan du inte fortsätta ge henne modersmjölksersättning även i Sverige?

Son född 2004; BF 11 juli
  • schottis

Vi gjorde i alla fall tvärtom, bytte från svensk ersättning till fransk (nestle) i sex veckor och det gick jättebra.

• 6 Små Älsklingar

Ni har ingen i sverige som kan skicka välling till er?
    Om ni nu bestämmer er för att ge välling vill säga?

Välling är ju inte nödvändigt och det går såklart lika bra att ge ersättningen istället.

• Mayen
    6 Små Älsklingar skrev 2008-06-26 10:55:53 följande:
    Ni har ingen i sverige som kan skicka välling till er?Om ni nu bestämmer er för att ge välling vill säga?Välling är ju inte nödvändigt och det går såklart lika bra att ge ersättningen istället.
    Kan bli dyrt att få välling skickat till sig i flera år...
  • Laurentia

Tack för era snabba svar!

Jag är inte intresserad av att ge välling här i Frankrike, utan det handlar bara om under semestern i Sverige.

Jag vill inte ta med något i matväg, då jag flyger själv med två små barn och därför minimerar packningen.

Självklart kan jag köpa ersättning även i Sverige, men är det såpass vanligt med ersättning även för barn i vällingåldern att det finns att köpa överallt? Finns det flera märken att välja på? Jag köper av princip inte Nestlé, så det skulle väl vara Semper då?

Anledningen till att jag undrar angående välling är att jag tror att det kanske är det som bäst motsvarar vår blandning av pulver (céréales, bouillie) och ersättning. Jag kan ju inte köpa det kompletterande pulvret i Sverige.

• schottis

Babysemp 2 (Semper) är från 4 mån och finns att köpa överallt.
    Vad jag förstår så skiljer sig vällingen i sverige mycket från det man ger i frankrike. Erstättningen däremot är relativt likvärdiga. (Då har jag i och för sig bara pratat med Nestle)

• Norpan81

Det finns ju ersättningar från 4 mån och olika vällingar från 6, 8 och 12 mån. De allra flesta affärer har vällingar och ersättningar i tetrapack så du kan ju köpa några olika och se vad hon gillar? Sen går det ju att köpa pulver som är mycket billigare.

• Sencha

Nu har jag visserligen inte haft barn i den åldern på några år (sonen är 4½ år). Men när han var bebis, så köpte vi ersättning från Semper som stod att den var för upp till 12 månader. Och den fanns att köpa i alla vanliga mataffärer, inklusive vår lilla närbutik.

Son född 2004; BF 11 juli
  • YokohamaNr2

Vi gjorde så att vi tog med oss en stor burk och det räcker ju för två veckor, annars om ni har platsbrist ta med i små plastpåsar (vet att det ser ut som kokain men men

Anledningen varför vi tog med var för att det var mycket mycket dyrare i Sverige, men om det krisar så finns det ju.

vi provade även med drickfärdig välling men sonen var inte alls intresserad så därför tycker jag ni ska ta med erat vanliga märke

Ha så kul i Sverige

Svar på tråden Välling eller ersättning under semester i Sverige?