• Laurentia

Välling eller ersättning under semester i Sverige?

Vi skall tillbringa två veckor i Sverige i sommar och jag funderar på vad jag skall köpa till min dotter på åtta månader att dricka. Hemma i Frankrike får hon modersmjölksersättning för barn över 6 månader, ibland även med ett vällingliknande pulver iblandat.

Hon äter två mål lagad mat om dagen, ett mellanmål, två gånger mjölk i nappflaska samt att jag ammar henne innan hon skall sova. Till maten erbjuder jag mjölk eller vatten, men i allmänhet vill hon inte ha någotdera.

Kan jag ge henne välling istället för ersättning? Jag tänker alltså näringsmässigt. Motsvarar svensk välling vår blandning av ersättning och... pulver vad gäller mjölkinnehåll? Man ger väl inte välling till maten, så som jag ger mjölk?

Hur gör ni när ni är i Sverige?

• Svar på tråden Välling eller ersättning under semester i Sverige?
  • Laurentia

Tack för era snabba svar!

Jag är inte intresserad av att ge välling här i Frankrike, utan det handlar bara om under semestern i Sverige.

Jag vill inte ta med något i matväg, då jag flyger själv med två små barn och därför minimerar packningen.

Självklart kan jag köpa ersättning även i Sverige, men är det såpass vanligt med ersättning även för barn i vällingåldern att det finns att köpa överallt? Finns det flera märken att välja på? Jag köper av princip inte Nestlé, så det skulle väl vara Semper då?

Anledningen till att jag undrar angående välling är att jag tror att det kanske är det som bäst motsvarar vår blandning av pulver (céréales, bouillie) och ersättning. Jag kan ju inte köpa det kompletterande pulvret i Sverige.

Svar på tråden Välling eller ersättning under semester i Sverige?