• Pricken76

Någon som gör/gjort ÄD på KS Huddinge?

Hej Emmylou. Vi står i kö för ÄD på HS. Har precis lyckats vaska fram en egen donator. Skönt.
    Vad innebär test-cykel? Vi har inte fått någon information alls av HS. Bara ett brev där det står att vi står i kö för donation. Hälsn Pricken

• Pricken76

Tack Emmylou & miss mapel för era svar.
    Fick i veckan papper från Hs. Vi ska på besök i augusti till både dr och kurator.

Hur känner ni, med att ni inte kommer få ett barn med era gener? I bland kan jag bli oerhört ledsen för det, men oftast har jag nog förlikat mig med den tanken. Vore bara skönt att bolla lite med någon annan...om ni vill förstås?!

• Pricken76

Emmylou: Vad pratar kuratorn om?

Tack för era svar ang gener. Håller med om att gener inte ska stå i vägen för ett barn.

Miss mapel, på vilket försök lyckades du bli gravid. Jag är så himla rädd att det inte ska luckas med ÄD.

• Pricken76

Hej igen Emmylou!
    Då har jag lite mer koll på kuratorn. Är så segt att prata med folk som bara nickar och hummar. Men det ska nog gå bra.
    Godkänner kuratorn direkt eller får man ett brev hem?
    Som du märker gillar jag att vara förberedd...

• Pricken76

Bra, då vet jag. Hoppas det går bra för er med testcykeln och sedan när det är på riktigt. Spännande och läskigt.

• Pricken76

Emmlou- har du gjort testcykeln ännu?
    Jag ska göra min i september. Var på första läkarbesöket idag. Kuratorn är nästa vecka.

• Pricken76

Hej Emmy!
    Läkarbesöket kändes bra för oss med. Är bara så rädd att det inte fungerar. Man har ju en hel del misslyckanden bakom sig. Självklart försöker vi se positivt på det hela.

Vi var till kuratorn nu i veckan, det gick oxå bra. Kändes mest som om det gick ut på att :Ni måste berätta hur detta barn kommit till. Och för oss är det självklart att vi kommer säga hur det kom till.

Hur länge har ni försökt bli gravida?
    När tror du att ni får ägget? Vi kommer få vänta till maj/juni tror jag.

Hoppas mensen kommit. Nu är typ enda gången man längtar till mens .

Vi hörs//Pricken

• Pricken76

Hej igen Emmy!

Oj oj , ja ni har verkligen försökt länge. Vi har "bara" försökt i snart 4 år. Det är sjukt lång tid tycker jag, och då har ni väntat 2 år till.

Vad spännande det ska bli att följa dig. Du får bli min mentor i ämnet ÄD.....

Jag har en kompis som ska donera ägg i nov/dec, hon vet inte riktigt när det blir. Så kanske får du hennes ägg. Då kommer du få bra gener.... Hon har 3 barn som är toppen. Tänk om det skulle bli så.. Galet. Men det beror ju på hur du ser ut förstås... ögonfärg/längd mm

Vi kommer oxå köra på adoption om detta inte går. Men det känns så sjukt avlägset med tanke på dom väntetiderna som är där oxå. Jag är väl kring 40 när jag får mitt första barn.... Grrr Jag som ville ha barn tidigt.

Hoppas biverkningarna håller sig borta.

Lycka till nu// kram Pricken

• Pricken76

Hej Emmy! Nice att du vill bli min mentor.... Jag känner att det är viktigt för mig att prata med andra som går igenom precis samma sak. Utomstående förstår inte alls hur det är att gå igenom allt vi gör.

Trist att du har huvudvärk. Hämtade mina progy igår, läste bipacksedeln,,,och det finns ju en del biverkningar som sagt. Hoppas det är bättre nu.
    Jag har ca 2 veckor kvar till mens... så det är bara att vänta.

Min kompis är något lite kortare, blå ögon och mellanblond.... så det kanske blir hennes ägg du får. Vad skumt att vi aldrig kommer få veta det... Bara om ditt barn kontaktar henne om sisådär 18 år. Då gäller det att jag kommer ihåg ditt nickname Emmylou.... hi hi

Kexan: Kul att läsa din berättelse. Vad underbart att det lyckades för dig. Tack för att vi får fråga dig.
    Förstår att det säkert kommer vara svårt att njuta av graviditeten, jag kommer säkert vara super orolig för missfall om jag nu lyckas bli gravid. Men det är nog bara naturligt, eftersom vi haft så mkt trubbel på väg dit.
    Ha det så bra.

Trevlig helg tjejer/// Pricken

• Pricken76

Emmy: Ja visst är det som en intervju... jag får alltid massa frågor. Hur är det , hur går det, vad händer? Snart ordnar det sig för er, misströsta inte. Ja just det. Vem säger att det löser sig bara för att vi gör det genom ÄD.
    Är faktiskt lite trött på oförstående människor. Ingen kan verkligen förstå hur det är, mer än andra i pricis samma situation.

Denna "chat" har verkligen varit ett stort stöd för mig. Tidigare hängde jag mkt i en annan tråd. Medandra som gick på STG och gjorde ivf behandlingar.. Är där ibland, men jag har ju gått förbi det vanliga stadiet i IVF. Ingen annan i den tråden ska göra ÄD (ännu) , så jag är först ut.

Vad har hänt i din cykel?

Have fun//Pricken

• Pricken76

Ha ha...kladd-monster. Ja, det är verkligen inte mysigt med proggisar. Fy tusan. Jag har pajjat flera par trosor pga proggisarna. Har lärt mig en del på resan.

Ja, visst är det lätt att bli beroende av FL. Jag är inte alls här lika ofta längre, där av går det ett par dagar mellan svaren. Vilket nog är helt sunt.

Känner mig inte alls lika stressad över detta längre. Har en mer avslappnad inställning. Det som sker sker.

Vad skönt att allt såg bra ut på ultraljudet. Jag väntar fortfarande på mens,,,,

Helgen var toppen. Nu längtar jag till nästa helg. Tur att veckorna går så fort.

Hoppas du har det bra, kram från mig

• Pricken76

Jo, glömde säga. Igår fick vi papper på att vi var accepterade som mottagare. Vilket uttryck : accepterade. Låter som att dom tvekar. att det blev på nåder.

• Pricken76

Ja, vad är det som håller på att hända med oss, att vi är inne i tråden så ofta nu, verkligen varning.

Japp jag ska köra testvarvet när nu mensen behagar komma. Känns som om jag väntat flera månader på denna mens, men så är det väl alltid när man väntar på något.

Jobbigt att behöva arbeta extra.
    Vad hurtig du är som cyklar till jobbet, jag borde det men är för lat. Cyklade hela förra säsongen. Det gick mycket bra och var helt ok, har en mil till jobbet. Tröttnade dock på att ha cykelmundering varje dag, samt att duscha och fixa mig på jobbet. Kände mig aldrig riktigt fräsch. Ville inte stå och torkahåret och sminka sig på jobbet. Så nu blir det kommunalt . Träning får ske efter jobbet.

Trevligt med personalfest, hoppas ni blir bortskämda.
    Nu har vi klarat halva veckan,,,, bra jobbat.

Får se när vi hörs igen . Ha det// P

• Pricken76

Oh fy....inte kul med mensvärk. Speciellt när man knappt har någon användning för den. Tror du att det kan beror på att slemhinnan är extra fin och stor?

Jo cykeldag 33 behagade mensen dyka upp... Jag brukar normal få mens 28 eller 29. Nu käkar jag tabletterna, ska till Hs nästa vecka. Känner inget konstigt ännu.
    Är bara trött, men tror inte det stod som en biverkning, det är nog bara vädret som tar ut sin rätt. Och hälften av alla på jobbet är lite halv sjuka så det kan nog oxå spela in.

Kul att festen var rolig. Visst är det bra att umgås privat i bland med arb.kollegor.

Känns som att det här blev vår egna lilla privata tråd, är det bara vi i hela Sverige som ska genomgå ÄD eller? Lätt att tro det.

Vet du något mer om när det kan vara dax för er?

Hoppas värken gett sig av. Ha det bra. Kram från Prickis

• Pricken76

Tjena Emmy!
    Käkar mina pastiller och känner ingenting. Skönt!

Ja, det är en himla massa människor som gör ÄD utomlands. Känner att jag inte riktigt hör hemma där, är mkt prat om hotell och priser mm där.

Jag har hela tiden varit öppen för mina chefer om detta. Bytte jobb i våras och det var självklart för mig att berätta detta innan jag skrev på papper. Och det var inga problem. Tur det, annars hade jag blivit sur...man ska inte bli ratad för en sådan sak. Men det är lätt att det kanske blir så. Har däremot inte sagt ett pip om detta till mina kollegor på nuvarande jobbet, så det är bara min chef som vet något. Det känns jätte bra. Då är det ingen som kommer gå och tissla och tassla.
    Däremot får jag såklart frågor om när vi ska ha barn osv. Klart att jag kan bli lite nedstämd ibland när det är så själklart för folk att man bara kan "skaffa" barn sådär.

Håller med om att ÄD är annorlunda än ivf/adoption. Det har nog med samhället att göra...

Sorry.... fortsätter denna diskussion en annan dag. Måste dra, min kompis kom precis.

Hej svejs.

• Pricken76

Åhhh Emmy vad är det jag hör.
    Hurra, vad kul. Vad fort det gick.
    Då kan vi sluta spekulera i om det blir min vän eller inte, för det blir det inte....

Grattis. Oj vad spännande det här ska bli. Nu blev jag lite nervös. Vad känner du nu? Jag har ingen aning vad jag kommer känna den dagen de ringer mig. Troligen LYCKA, men också 1000 andra känslor.

Kvällen var bra igår, tjejig och mysig.

Jo ÄD kräver nog lite mer förklaring än de andra 2 alternativen. Om du nu, vilket du självklart ska bli, dvs gravid. Kommer du då berätta för folk direkt hur detta barn blivit till? Hur gör man egentligen?

Vad kul att jag träffade dig här. Ännu ett stort grattis och en STOR kram från mig.

Ha en riktigt GLAD helg nu// Prickis

• Pricken76

Kul att Kexan vågar smyga in här igen. Ha det bra du med!//P

• Pricken76

Emmy, det bara kliar i fingrarna....äntligen här igen. Näe, jag försöker besinna mig.
    Förstår att du är occuperad i skallen. Vad spännande den här hösten kommer bli.

Tack, Du har öppnat nya dörrar för mig. Jag har nog alltid tänkt att jag kommer nog säga som det är, detta barn har varit super svårt att få till, och nu blev det till genom ÄD. Men varför ska jag bjuda på en sådan smaskig historia. Lite kan man ju behålla för sig själv. Jag är så ärlig ibland att det blir att jag nästan lämnar ut mig själv. Men självklart skiljer jag på vänner/bekanta /kollegor. Alla får inte veta allt.

Får prata mer om detta.

Som du märker kommer detta gå vägen för oss båda. hi hi Eller hur.

Det tillkommer faktiskt en och annan fråga när man gör ÄD än att göra en vanlig ivf eller helt naturligt. Eller är det bara jag som tänker lite för mycket kanske?!

Hej Vinteräpple!
    Självklart får du vara med oss. Kul att ( eller det kanske inte var rätt ordval, kan misstolkas) du vill vara med oss. Tråkigt såklart att du måste gör ÄD, men roligt om du vill vara med i vår lilla tråd.
    Har du möjlighet att skaka fram en egen donator går processen lite snabbare i varje fall.

Näe, nu får det vara bra för idag. Ska ut på en liten joggingrunda nu.

Emmy, är så glad för din skull. Underbart med en egen mentor. Tack igen. Ha det bra.

• Pricken76

Hej Kexan: När vi var hos kuratorn för ett par veckor sedan, visade hon oss en jätte fin bok om ÄD/ spermiedonation. Hon trodde att en saga om hur barnet blivit till är det bästa.
    Boken var jätte fin, lagom med text och jätte fina bilder. Kommer inte ihåg vad den hette, men det kanske är den som Vinteräpple pratar om. Var mer som ett häfte/pärm än en bok.

Emmy: De flesta jag pratat om ÄD med blir rätt förvånade. Men det kanske mest är att just jag ska göra det?! Det är verkligen sista anhalten och som tur är är det ju inte super duper många som måste genomgå det. Jag tror dock det kommer bli mer och mer vanligt. Så snart är det nog inte alls "konstigt" att säga att man gjort en ÄD.
    Det där att säga att man fått lite hjälp på traven låter bra. Men jag kommer säkert säga att det är ÄD. För i min värld så är det det jag gjort. Det är inte "bara" en ivf, eftersom jag gått vidare till ÄD. Men sedan att man gör en IVF med ett donerat ägg, det är en annan femma.
    Ja, den dag, det problemet. Är inte där ännu.

Nu är det bara 1 mån kvar innan du är på G. Kul

Var och kollade slemhinnan nu i veckan, den var fin. Så nu sliskas och slaskas det. Not nice. Men det går bra.

Det blev ett märkligt besök på HS sist. Doktorn var super stressad, hade ingen aning om varför jag var där. Fick slita av mig kläderna och hoppa upp i stolen. Hon sa bara: slemhinnan är fin, börja med vaggisarna idag, ta dem i 12 dagar. Vad bra att det ser såhär bra ut, snart är det er tur. Vi ska bara hitta en donator. Men det kan nog bli dax innnan jul.

Jasså? Min man och jag tittade på varandra, och sa nej vi får inte göra ÄD nu. Vår donator har inte lämnat ägg. Då säger doktorn att det spelar ingen roll att hon inte lämnat. Det viktiga var bara att ragga upp en donator. Men vad konstigt tyckte vi, det är ju den informationen vi fått.
    Näe det kan inte stämma säger doktorn.
    Då fick prata med en barnmorska, hon sa att det spelar ingen roll att er donator inte lämnat. Det här kommer gå fort.
    Vi stod på oss och sa att dom hade missuppfattat saken.
    Det hela slutar med att vi får träffa ÄD experten Kristina barnmorska, som såklart säger. Näe, er donator måste lämna ägg först.

Känns otroligt oproffsigt av personalen att inte veta reglerna. Att vi vet mer än dom.
    Det var nästan så att det tändes ett hopp om att nu går det fort. Men icke.

Vinteräpple: Vad jobbigt att du inte har möjlighet att fråga vänner om hjälp med att donera ägg.
    Hoppas verkligen att du finner en bra utväg, så att du slipper vänta 2 år. Det är så otroligt lång tid när man redan väntat och längtat länge.

Miss Mapel: Låter som en sund idé att berätta. Om inte annat är det skönt att vara helt ärlig, får då kan man aldrig försäga sig.

Ha det bra allesammans. Kram från mig

Oj vilket långt inlägg, sorry

Svar på tråden Någon som gör/gjort ÄD på KS Huddinge?