Inlägg från: Galenpanna |Visa alla inlägg
  • Galenpanna

Skattejämkning

Jag bad min arbetsgivare att sluta använda jämkningen ett år då jag såg att det började bli helt andra siffror än vad jag jämkat för (fick ett annat uppdrag som innebar oerhört mycket mer resor och därmed restidsersättning, traktamenten och reseersättning och på det bonus från jobbet). Det skulle blivit en saftig restskatt (nu blev det "bara" ca 20000 )

Så som Cohiba sa, kontakta arbetsgivaren.

Längtandsfull: jämkningen storlek beror på vad du jämkar för. Vanligtvis är det ju huslånen som gör att man får tillbaka stora summor pengar men storleken beror på hur stor summa du betalar i ränta på ett år. Det gör att både lånets storlek och er räntesats påverkar. Dessutom tas hänsyn till ev. pensionssparande etc också. Så om jag betalar cirka 45000 kr i ränta på ett år, har en fastighetsskatt på 3000 och 30% av räntan är avdragsill innebär det att jag varje månad betalar 875 kr mindre i skatt (45000*0,3-3000). Detta gäller oavsett lön. Hoppas inte jag snurrade till något nu - det börjar bli sent för mig... Rätta mig gärna i sådana fall!

• Galenpanna

Längtandsfull: hur stor summa beräknar ni behöva låna för att köpa hus och vilken räntesats tror ni att ni får?

Använd dessa värden och räkna därefter ut din ränta per år (obs räkna per person - min man och jag äger halva huset var och jag antar att ni tänkt att dela huset också så du själv gör bara avdrag för halva räntekostnaderna).

30% av räntan är sedan avdragsgill (dvs. den ska du få tillbaka på skatten). Beroende på hur många månader det är kvar på året fördelas därefter din "skatteåterbäring" på dessa månader.

Så ett väldigt enkelt räkneexempel blir följande:

Ni köper ett hus för två miljoner. Ni lånar hela beloppet. Du står för halva lånen. Det innebär att du personligen har 1 miljon kr i lån. Räntan säger vi är 5%. För enkelhetens skull beräknar vi som om ni inte amorterar något. Vi antar att ni köper huset från den 1 augusti. Totalt innebär detta att du under 2008 betalar 20833 kr i ränta.
    (1 miljon kronor * 0,05 (räntan) * 5/12 (eftersom ni bara har lånet från aug-dec, dvs 5 månader av årets 12)).

Av dessa 20833 kr ska du få tillbaka 30%, dvs. 6250 kr. Om du skickar in jämkningen och ber att den börjar gälla i augusti innebär det att du under årets sista månader får betala 1250 kronor mindre i skatt dessa månader (6250 kr / 5 månader). Om din sambo/man/partner gör likadant får denne därmed samma skatteavdrag. Ni får alltså totalt 2500 kr mer i månaden att röra er med.

I verkligheten anger ni dock vid jämkningen även andra saker som kan vara avdragsgilla (t.ex. pensionssparande och avdrag för resor till/från arbete) och ni tar upp faktorer som ni ska betala skatt för (t.ex. fastighetsskatt och vinst på aktier). Detta påverkar det beslut skatteverket tar om vilken jämkning ni ska få och det gör också att det är väldigt svårt att uppskatta någon annans jämkning. Ni vet ju bäst själva vad som gäller för er. Enklast är att skicka in allt när ni har köpt huset för då vet ni ju exakt vilka siffror som gäller. Risken är annars stor att ni får jämka om.

Hoppas det blev lite klarare och lycka till med husköp!

• Galenpanna

Summorna anges före avdragen skatt. Under 1. Inkomster hittills under året skriver ni in t.ex. lön före skatt i ruta 02. Ni fyller i ev. övriga inkomster och längst ned i samma tabell skriver ni in den dragna skatten (ruta 01).

Dina inkomstuppgifter ska inte anges på sambons jämkning. Man ansöker om jämkning personligen. Det är ungefär som när man deklarerar fast ni så att säga gör det i förväg nu.

Ring Skatteverket annars. De brukar vara mycket hjälpsamma (eller rättare sagt, oftast är det hjälpsamma men det beror en del på vem man hamnar hos - verkar det vara en otrevlig person tycker jag du ska lägga på och ringa upp igen. Då hamnar du förhoppningsvis hos någon annan. Jag har fått direkt felaktiga uppgifter av en person som dessutom inte alls kunde kontrollera några siffror åt mig eller skicka några papper).

Svar på tråden Skattejämkning