Skattejämkning
Jag bad min arbetsgivare att sluta använda jämkningen ett år då jag såg att det började bli helt andra siffror än vad jag jämkat för (fick ett annat uppdrag som innebar oerhört mycket mer resor och därmed restidsersättning, traktamenten och reseersättning och på det bonus från jobbet). Det skulle blivit en saftig restskatt (nu blev det "bara" ca 20000 )
Så som Cohiba sa, kontakta arbetsgivaren.
Längtandsfull: jämkningen storlek beror på vad du jämkar för. Vanligtvis är det ju huslånen som gör att man får tillbaka stora summor pengar men storleken beror på hur stor summa du betalar i ränta på ett år. Det gör att både lånets storlek och er räntesats påverkar. Dessutom tas hänsyn till ev. pensionssparande etc också. Så om jag betalar cirka 45000 kr i ränta på ett år, har en fastighetsskatt på 3000 och 30% av räntan är avdragsill innebär det att jag varje månad betalar 875 kr mindre i skatt (45000*0,3-3000). Detta gäller oavsett lön. Hoppas inte jag snurrade till något nu - det börjar bli sent för mig... Rätta mig gärna i sådana fall!