• Latino

Hur får jag ner fettprocenten i kroppen?

Jag har nyligen mätt min kroppssammansättning med hjälp av en Tanitavåg, och kommit fram till att jag har ett normalt BMI (21,8) men fettprocenten var hög (28,5). Jag tränar 2-3 ggr/vecka och äter någorlunda bra. Hur kan jag göra för att få ner fettprocenten lite?

• Svar på tråden Hur får jag ner fettprocenten i kroppen?
  • Lena

Vad tränar du och har du tränat länge?

Muskelbyggande och bra kost bör minska din fettprocent.

• stinagreta

Träna konditionsträning och ät nyttigt, små portioner men ofta.

• Lyckoprinsessan

Det är svårt med fett, speciellt på magen.
    Jag har ett bmi på 20,2 och en fettprocent på 23-24 men tycker ändå att jag har för mycket osunt fett på magen, svårt att bli av med...

• Jungblom

Bästa sättet att bränna fett är att samtidigt bygga muskler.
    Så en kombination av styrketräning och kondition är det bästa.

• Maddisen80

så hög var inte fettprocenten tycker jag ,för den ska vara mellan 25 -33 de sa chefen på gymmet där jag tränar och jag har 46

Latino skrev 2008-06-26 14:58:08 följande:
    Jag har nyligen mätt min kroppssammansättning med hjälp av en Tanitavåg, och kommit fram till att jag har ett normalt BMI (21,8) men fettprocenten var hög (28,5). Jag tränar 2-3 ggr/vecka och äter någorlunda bra. Hur kan jag göra för att få ner fettprocenten lite?
  • Latino
    Lena skrev 2008-06-26 15:13:06 följande:
    Vad tränar du och har du tränat länge?Muskelbyggande och bra kost bör minska din fettprocent.
    Jag tränar löpning ca 30-45 min 2-3ggr/veckan (inkl. styrka med hantlar etc i ca 10-15 min), alternativt gympa/aerobic 2-3 pass/vecka. Alltså ca 2-3 träningsdagar/vecka. Antar att jag bör öka styrkedelen lite för att få igång fettförbränningen?
  • Jungblom

2-3 pass i veckan är lagom minst två av dem bör bestå av styrketräning i kombination med kondition.
    Upplägget bör vara 5-10 min uppvärmning (tex cykel, crosstrainer eller löpband) sedan styrkedelen som går igen hela kroppen och tar i anspråk ca 30 min och sen 20-30 min konditionsträning. Var inte för mesig i intensiviten utan det ska kännas efter varje träning om det var för lätt öka vikter nästa ggn.
    Be om hjälp på gymmet för att få startprogram.

Lycka till!

• Sofiiiee

En kvinna ska ligga på mellan 20-30 fettprocent och det är hälsosamt. Detta för att den kvinnliga kroppen behöver mer fett inför graviditet och förlossningar och så vidare så det är ingen fara med dina 28,5 %!

• Maddisen80

precis jag håller med dig :=9 jag gjorde fettmätning de stod att man ska ha 25 -33

Sofiiiee skrev 2008-06-27 11:24:05 följande:
    En kvinna ska ligga på mellan 20-30 fettprocent och det är hälsosamt. Detta för att den kvinnliga kroppen behöver mer fett inför graviditet och förlossningar och så vidare så det är ingen fara med dina 28,5 %!
  • Jungblom

Klart att det är helt okej att ha 28,5%, men man kan ju sträva efter att ligga närmare 20 än 30 om man vill, men man behöver ju inte gå under 20

• Maddisen80

jungblom jag vill ligga på 25

Jungblom skrev 2008-06-28 13:52:13 följande:
    Klart att det är helt okej att ha 28,5%, men man kan ju sträva efter att ligga närmare 20 än 30 om man vill, men man behöver ju inte gå under 20
Svar på tråden Hur får jag ner fettprocenten i kroppen?