Thailand med 1 åring.
Vi funderar på att åka till Thailand när dottern är 1 år. Någon som har erfarenhet att resa dit men barn?
Tips om vad man ska tänka på?
Vi funderar på att åka till Thailand när dottern är 1 år. Någon som har erfarenhet att resa dit men barn?
Tips om vad man ska tänka på?
Vi ska dit när Milea är 9-10 månader och fått tips från våra vänner att:
-Ta med svensk pulvergröt/välling (vad lillan vill ha)
-Bra blöjor finns på tex Carefour (Phuket bla)
-Finns massor med god frukt till barnen
-Thailändarna är väldigt barnglada och hjälpsamma och försöker hjälpa till med lunchalternativ.
Tja, det var vad jag kommer på just nu
Vi ska som nästa steg kolla upp hur vi ska göra med vaccination oxå...verkar klurigt med så små barn...
Vi var där med 1 1/2 aring. Bra tips mot hettan och värmeutslag är talkpulver, precis som thailändarna själv ocksa använder.
Ja luftiga kläder. Luftiga langärmade kläder pa kvällen. Myggnät. Hm, det finns ju hur mycket som helst att tänka pa, men var det nagot särskilt du funderar över? Sant som är självklart för den ene är ju inte sa själklart för den andre...Grundutrustning med mediciner är viktigt, solkräm, myggmedel. Blöjor finns överallt. Mat hade vi inte nagot problem med att hitta. Var son drack ingen välling sa det behövde vi inte leta efter eller tänka pa.
Ah, vad mysigt ni kommer att ha det!! Jag ska ocksa försöka komma iväg kommande vinter!
Vi var i thailand när vår flicka var 1,5 år... Det var kanon!
Thailändarna är sååå hjälpsamma med allt!
Jag skulle nog vilja påstå att vi tog med oss fööör mycket till dottern.
Välling, gröt, burkmat, blöjor & våtservetter.. Men vi hade ingen koll på vad som fans och inte fans och tog det säkra före det osäkra.
Vi reste dessutom runt en del under våra tre veckor vilket gjorde att vi inte visste vad som fanns på vilka ställe...
Men efter tre veckor på rundtur insåg vi att allt fans utom välling...
Skulle vi åka igen hade vi bara tagit med välling & eventuellt gröt då deras sägs vara väldigt söt... Annars bara en start av allt! Burkmat var HELT onödigt, vi provade ett par dagar, men dottern ville äta det vi åt, så vi gav bort det till bättre behövande..
Lycka till på er resa och skriv gärna och fråga mig om du undrar över något!
Hej!!
Jag hoppar gärna på den här tråden! Vi funderar på att dra till Thailand med vår dotter på 15 månader i slutet okt/nov. Har ni tips på vart man ska resa?
Har tidigare varit i Thailand (utan barn), då i Ao Nang, Ko Phi Phi och Phuket.
Hej!
Vi var där när sötnosen var 6 månader.
Jag snodde en bra pack lista som du kan se på www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b15690.html
Sedan är det ju lite olika, det beror på om ni ska resa runt eller stanna på samma ställe. Hur mycket ni behöver och med maten. Äten ert barn vanlig mat hemma så går det ju bra med ris och deran goda mat. Jag skulle ta nog ta med extra gröt, som en backupp.
Vi köpte en UV50 dräkt på Polaren och Pyret, den var helt klart värt pengarna. Vi har köpt en ny till honom igen nu när vi ska till Kreta. Dyr men bra andrahandsvärde, så du får det mesta igen.
Folket ät sååååååååå trevliga. Alla sa så innan och det är verkligen ingen överdrift. De stannar sin mopet bara för att titta på barnet, män, kvinnor, barn alla är super snälla.
Hoppas ni får en trevlig resa. Om ni inte bestämt vart än kan jag VARMT rekomendera Bangtao Beach utanför Phuket med Sunwing.
Vi var där när lillkillen var 15mån. Ska dit där i mars nästa år igen.det var kanon.thailändarna älskar barn o de är aldrig till besvär på tex restauranger.Köpte uv dräkt på Gekås i ullared.vi var i Karon beach o ska nästa gång till kata.
Har varit där två gånger innan dock innan vi fick barn.
Tack för alla tips!
Någon mer som rest med barn?
Hej,
Vi reser ofta till Thailand med vår son numera 3 år, allt finns utom just välling. Men det finns babymjölk i massor så om ditt barn inte är så kinkigt med vilken sorts välling den får så kan man köpa deras mjölkpulver. Däremot är det ett måste med nässpray, det finns inte alls lika bra som vi har. Mamy poko-blöjor är dessutom toppen, saknar dem när vi är hemma men de är dyra (ca 2 kr st). Talken är ett bra tips, hjälper verkligen mot värmeutslag. Barnvagn eller inte barnvagn, brukar vara en fråga som ofta kommer upp, vårt tips är att ha en sulky inte en vanlig stor och klumpig svensk vagn som sällan funkar på smala och gropiga gångbanor fyllda med ställningar med kläder och krimskrams, ska man dessutom resa runt brukar det vara svårt att få med en stor vagn.
Vi var iväg när vår son var 1½ år och jag kan bara hålla med de andra - Thailand är ett kanonland att resa i med barn.
Vi fick oxå höra att det finns blöjor i landet men tog med oss nattblöjor just in case. Det beror ju lite på hur man reser, åker man till lite mindre orter där det kanske bara finns nån liten supermarket kan det vara svårt att hitta det man söker. Jag upplevde att det inte var några problem att hitta blöjor till små bebisar men som till våran kille som då vägde 13-14 kg var det lite knepigare.
Våran grabb ville knappt sitta i vagnen på kvällarna, han ville gå själv... Vilket är lite svårt med trafikerade vägar inpå knuten. Dessutom är ju inte direkt vägarna gjorda för barnvagn!Vi bar honom ofta i en sarong som vi knöt runt oss när han skulle sova på kvällen, så har du en bärsele eller sjal ta med den.
Jag kunde sakna barnstolar på restaurangerna, det var väldigt få som hade det och det kan ju underlätta under måltiderna. Så jag skulle rek att ni köper med en sån där Sack n`seat tror jag de heter, finns lite överallt på nätet för typ 200.
Till dig "Betsy" skulle jag varmt rekomendera Koh Samui men framför allt ön utanför som heter Koh Phanghan. Samui börjar tyvärr exploateras i alldeles för högt tempo men på Phanghan hittar man fortfarande lugnet. Få vägar är asfalterade, man bor i små genuina thailändska byar, stränderna är inte packade...o s v. Vi bodde båda gångerna på nordöstra sidan, på Yai och Noi.
Trevlig resa!
Rekomenderar starkt Koh Samet.
Ca 3 h med minibuss fr Bangkok, sedan båt över till "potatismjölsstränder". Finns långgrunda stränder och vi har nu varit där 2 ggr med våra små och ÄLSKAR det.
+ du hinner solsemester+ shopping i BKK.
Barnen har varit mellan 5,5 mån och 2,5 år.
C