• Umm Israa

Min bebis svalde badvatten?!?!

JAg badade min 4 veckors bebis o han blev lite för glad o sprattlade till vilket medförde att hela huvudet hamnade under vatten o det verkar som om han fått massor i munnen...Han blev hysterisk o gallskrek o mycket vatten sprutade då ur munnen men lite måste han väl ha svalt också?? Är det farligt?? Nu är han som vanligt, har hicka bara..

• Svar på tråden Min bebis svalde badvatten?!?!
  • Umm Israa

Tack för ditt svar.. Ärligt så blev jag nog mest rädd för hans hjärtskärande o hysteriska skrik..Han har aldrig skrikit så förr.. Nu har han ätit o sover bredvid mig så jag är lugn..

Blir så trött att man alltid ska få sarkastiska svar..Frågar hellre en onödig fråga för mycket än för lite...

Saadie skrev 2008-06-27 10:33:03 följande:
    Okej, nu har många svarat och även jag kan svara.Så länge det inte var motorolja du badade bebisen i så är det nog ingen fara. AD-dropparna är gjorda på solrosolja, bebyoljan samt baby-badoljan som säljs på apoteket är ofarliga att äta. Du kan i princip låta bebisen dricka oljan, men det är klart att man inte ska det! Mjölk är små bebisars mat, inget annat. Så glöm oljan. Att bebisen svalda "massa" vatten... Det såg nog ut att vara mer än vad det var. Dessutom är nog det här vattnet fräschare än allt fostervatten som bebisen svalde, kissade ut, svalde, kissade ut osv i magen. Hickan går över, och vattnet kissas ut.Du blev nog rädd och skakad när bebisens huvud hamnade under vatten, OCH VISST TUSAN BLIR MAN DET!!! Jag hade blivit hysterisk, inte så mycket för oljan, men jag tror att din oro sitter kvar efter kallsupen och nu ser du att bebisen lever och mår bra (alhamdolillah!) men oron är kvar och nu projicerar du den på annat, t ex oljan.Sen kommer det folk och svarar, och för flera år sen hände samma sak dem, med deras barn, och det kanske har hänt flera flera gånger efteråt, och de har pratat med bvc, så för dem är det självklart att det inte är någon fara. Men man blir ju rädd ändå! Ta inte åt dig av kommentarer här, det är självklart för någon med flera barn, men det kanske inte var självklart för dem när de hade fått sitt första barn! Det hände en liten olycka, jag tycker att du ska berätta om olyckan för din omgivning, man mår mycket bättre då, och njut av bebisen, och var inte rädd för att bada bebisen igen.
  • signaturbyte
    m u m i n skrev 2008-06-27 10:34:25 följande:
    Självklart är det inte farligt, babyolja skulle man ju inte få använda till spädbarn om det vore farligt.. ursäkta att jag är lite smått sarkastisk men lite sunt förnuft måste man väl ändå ha?
    Men hallå eller. Man BLIR orolig när saker händer FÖRSTA gången. Tänker du alltid logiskt? Eller ser du ibalnd när du ser bakåt på något att 'aha... jag kanska skulle...'
  • Saadie

Umm Israa
    Jag förstod det... Jag vet folk som börjar gråta första gången deras lilla bebis satte i halsen då den ammade och började hosta.

Man är orolig med bebisar, framförallt första! De är så små och sköra, men egentligen så klarar de av så mycket! De är som vuxna på ett sätt, de sätter i halsen, hostar, harklar, nyser och frustrar. Det är läskigt att få vatten över sig när man inte är beredd även som vuxen! Bara man älskar dem och gör sitt bästa och tänker på säkerheten så brukar det ordna sig.

(och för den som läste det här och blev upprörd; jag menar inte att man kan slå barn eller skaka dem, som man kan slå eller skaka vuxna! utan jag menar att de kan sätta lite mjölk i halsen, de kan få snor i svalget, de kan kräkas mm som vuxna! okej?)

• Sofia t

Totalt ofarligt. Min bonusdotter fick tag i babyoljan när hon var mindre och drack upp hela flaskan jag ringde i panik till BVC men det var ingen fara. Det ända som hände var att hon var lös i magen ett par dagar =)

Umm Israa skrev 2008-06-27 09:55:49 följande:

men jag hade ju olja (ett par droppar) i vattnet...är det helt ofarligt?!
  • Ringduvan

Barnprodukter kan testas på andra sätt än att man "proppar dem fulla med oljan".

Är inte sarkastisk, förklarar bara.

• kristinah

ingen fara

han blev nog bara lite rädd och det var nog obehagligt - men inget som är farligt på nåt vis

• MayaPiraya

Sånt händer och det kommer tyvärr att hända flera gånger framöver, men visst är det inte kul! Dock helt ofarligt.
    Min tjej satt från 1-3 år och drack badvattnet ur skopor, kärl och annat hon kom över i baljan trots att vi försökte få henne att låta bli. Inte är hon skadad av det i dagsläget, hon är en fullt normal 3-åring. Tror jag iaf... ;)

• Solglimtar

TS: nej, det är kanske inte lätt att veta... Jag ber om ursäkt för min klumpighet.

• principisessan
    signaturbyte skrev 2008-06-27 10:46:05 följande:
    Men hallå eller. Man BLIR orolig när saker händer FÖRSTA gången. Tänker du alltid logiskt? Eller ser du ibalnd när du ser bakåt på något att 'aha... jag kanska skulle...'
    nja för det mesta så har jag ganska så logiskt tänkande
  • signaturbyte
    m u m i n skrev 2008-06-27 12:26:08 följande:
    nja för det mesta så har jag ganska så logiskt tänkande
    det har nog dom flesta men det finns alltid dom gångerna man inte tänker på det sättet. Jag tycker inte det hamnar under kategorin sunt förnuft så. Att man oroar sig för sitt barn ligger bättre där.
  • principisessan
    signaturbyte skrev 2008-06-27 12:31:34 följande:
    det har nog dom flesta men det finns alltid dom gångerna man inte tänker på det sättet. Jag tycker inte det hamnar under kategorin sunt förnuft så. Att man oroar sig för sitt barn ligger bättre där.
    nej visst.. klart att alla oroar sig för sina barn, men man kan ju tänka efter mer eller mindre. Menar inte någon särskild nu, men jag upplever att många inte tänker efter och ställer dumma frågor istället för att tänka själva.
    Att tro att babyolja är giftigt, det är enlig mig att inte tänka till.
    Orkar inte med den här tråden nu.. jag tyckte det var en rätt dum fråga helt enkelt och har svarat på ts fråga.. mer än så är det väl inte
  • Umm Israa

m u m i n skrev 2008-06-27 12:37:30 följande:

nej visst.. klart att alla oroar sig för sina barn, men man kan ju tänka efter mer eller mindre. Menar inte någon särskild nu, men jag upplever att många inte tänker efter och ställer dumma frågor istället för att tänka själva. Att tro att babyolja är giftigt, det är enlig mig att inte tänka till. Orkar inte med den här tråden nu.. jag tyckte det var en rätt dum fråga helt enkelt och har svarat på ts fråga.. mer än så är det väl inte
    öh, har jag skrivit att jag tror badolja är giftigt? Nej, jag oroade mig över mängden vatten han svalde eftersom det sagts om och om igen att bebisar inte ska dricka vatten utan endast ska få i sig bröstmjölk.
  • vargungen

Min dotter har svalt vatten många gånger när hon badat, just för att hon blir så glad och uppspelt av badandet. I början var jag också nojig över det här med att bebisar inte ska dricka vatten osv, men det påverkade inte amningen med de små kallsuparna hon fick i sig! Ibland svalde hon så mycket så att hon t.o.m. rapade efter badet

Hon verkade i alla fall inte ha tagit någon skada av det

• principisessan
    Umm Israa skrev 2008-06-27 09:55:49 följande:
    men jag hade ju olja (ett par droppar) i vattnet...är det helt ofarligt?!
    nej men vad tolkar du detta som då, hur skulle det annars vara farligt menar du?
  • FrökenBokmal

Men det var en jätteliten mängd och allt... din bebis blev säkert överraskad... förmodl ingen fara, sonen har också svalt badvatten med olja i (vi har iofs olivolja för det mesta).

Svar på tråden Min bebis svalde badvatten?!?!