• MumSki

Lån till kompis- hur skriver man kvitto???

Jag ska låna ut ganska mycket pengar till en kompis.
    Kan någon hjälpa mig hur man skriver en form av kvitto för lånet så att jag har papper på det om det skulle bli så att kompisen sen inte vill betala?

• Svar på tråden Lån till kompis- hur skriver man kvitto???
  • Nyfiken gul

"Den x/x år 2008 lånar jag xxxx xxxx ut x kronor  till personen xxx xxx"

underskrift av er båda och datumet.

mer komplicerat behöver det inte vara. Bara det att ni är noga med årtal/datum o hur mycket pengar det rör sig om.

• Mizz Turko

Sen kanske det är bra att skriva om ni har kommit överens om en återbetalningstid också, och hur mycket "amortering" etc. För kompisen kanske vill vänta till dödsbädden med att betala tillbaka.

• meic

Jag hade haft två vittnen också om det är en stor summa, för säkerhets skull så det inte kan bli snack om att nått är ändrat sen.

det som mizz turko skrev också absolut!

• Kjell2

Kan vara bra att skriva hur återbetalning skall ske och om eventuell ränta.

"Återbetalning sker på anmodan dock tidigast 1 januari 2009."
    "En årlig ränta om 5% skall betalas i efterskott senast 15 jan varje år"

/Kjell

• mystjej

Personnummer ska du ha med på er båda!

• stjärnströssel

hua..skulle be polarn låna av banken istället så ofta man hör att vänskapen blir förstörd..

det blåser på toppen
  • studentbruttan29

se till att din mamma/pappa/sambo kan vara vittne också plus hans/hennes personnummer. Det ska stå ort och datum också. (plus det alla andra skrivit, men fler vittnen än er är absolut (!) nödvändigt annars kan hos säga att du förfalskat pappret.

• MumSki

Tack snälla för alla tips och råd!

• gothia

Vill man bli av med sin ovän låna pengar till dom :).
    Det kan vara bra att skriva på kontraktet hur man ska betala tillbaka pengarna ex kontant eller in på något konto osv. Och även att man ska ha något bevis för att en inbetalning har skett ex om denna ska avbetala skulden. Både du och personen som lånar får ett kvitto varje gång en inbetalning skett.

• Virriga Vera

Helt OT, men jag hade aldrig lånat ut pengar till en vän, det är lättaste och snabbaste sättet att förstöra en vänskap.

Svar på tråden Lån till kompis- hur skriver man kvitto???