• evis m bebis
    Äldre 27 Jun 20:19
    21251 visningar
    18 svar
    18
    21251

    När ska en kattunge börja äta mat???

    HEj,

    Nu har jag en fråga igen, jag har kattungar hemma som blir 4 veckor på söndag. Jag letar på nätet för att få veta när det är dags att börja ge dem mat istället för att mammakatt diar dem hela tiden men får massa olika svar....

    När började ni ge era kattungar mat? Vad började ni med? Vissa säjer modersmjölksersättning och vissa torsk, köttfärs, kattunge mat från butik, torrfoder osv..
    Hur många gånger om dagen ska de ha?
    Finns det nåt annat jag ska tänka på? Har köpt och förberett en liten kattlåda med icke klumpbildande sand men är det nåt mer?

    Jättetacksam för alla råd/svar jag får!

  • Svar på tråden När ska en kattunge börja äta mat???
  • Intell­igenti pauca
    Äldre 27 Jun 20:26
    #1

    www.eukanuba-eu.com/Sverige/cxkittens.htm Tips kanske ?


    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • evis m bebis
    Äldre 27 Jun 20:44
    #2

    Tack! Då kan jag ju börja ge blötfoder för kattungar typ Hills nu?

  • happy pearly
    Äldre 27 Jun 20:50
    #3

    Royal canin foder från djuraffären ger jag alltid mina katter. Ingen blötmat öht. Börja inte med de är min rek.
    Finns torrfoder för små kattungar, ger även mamman de fodret då hon behöver exura näring till sig själv.
    Alltså ingen blötmat alls....

  • Äldre 27 Jun 21:12
    #4
    happy pearly skrev 2008-06-27 20:50:13 följande:
    Royal canin foder från djuraffären ger jag alltid mina katter. Ingen blötmat öht. Börja inte med de är min rek.Finns torrfoder för små kattungar, ger även mamman de fodret då hon behöver exura näring till sig själv.Alltså ingen blötmat alls....
    Varför ingen blötmat? Det är ofta betydligt mer näringsrikt och mer naturligt för katten att äta än torra kulor.

    Jag tycker du tvärtom ska ge katterna båda. Börja med lite MJAU blötmat blandat med ex låglaktosgrädde och ge även torrmat.
    Torrmat kan vara lite knepigt för kattungarna att fatta hur dom ska äta, så du kan blöta upp det lite och försöka peta in en och en i munnen.
  • katril­i
    Äldre 27 Jun 21:13
    #5

    har du ingen veterinär du har kontakt med som kan guida dig?

  • Intell­igenti pauca
    Äldre 27 Jun 21:19
    #6
    evis m bebis skrev 2008-06-27 20:44:50 följande:
    Tack! Då kan jag ju börja ge blötfoder för kattungar typ Hills nu?
    Du lägger alltså iblöt torrfodret? Om man gör till valpar för att det skall vara lättare att äta?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Äldre 27 Jun 21:20
    #7

    Min erfarenhet är att det bästa är att ge kvalitetstorrfoder uppblött i början ,tex Royal canin babycat , små mängder flera gånger om dagen när kattungarna är ca 6 veckor kan lam bärja med att även ställa fram torrfoder , just babycat kan även mamman äta , många börjar med den redan under tiden som kattungarna diar pga av det höga närinsvärdet. Såklart är både eukanuba cat och hills även de jättebra foder , så välj ett märke som du litar på och en variant som vänder sig till riktigt små kattungar.

  • Intell­igenti pauca
    Äldre 27 Jun 21:21
    #8
    Kattungens avvänjningsperiod

    Som ett komplement till den näring mammans mjölk ger och för att förbereda kattungen för avvänjningen, så ska du börja ge den halvfast föda när den är omkring 3-4 veckor gammal. Ge den emellertid inte komjölk eftersom den då kan få diarré. Låt den få fuktigt eller blötlagt torrfoder minst tre gånger dagligen. Du kan börja ge den torrfoder för kattungar när den är 6 veckor gammal. De flesta kattungar är helt avvanda från modersmjölken när de är 6-8 veckor gamla. http://www.eukanuba-eu.com/Sverige/cxkittens.htm
    happy pearly skrev 2008-06-27 20:50:13 följande:
    Royal canin foder från djuraffären ger jag alltid mina katter. Ingen blötmat öht. Börja inte med de är min rek.Finns torrfoder för små kattungar, ger även mamman de fodret då hon behöver exura näring till sig själv.Alltså ingen blötmat alls....
    Ja varför inte blötfoder? Det rekomenderar ju hunduppfödare till hundar.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Lejone­t Elsa
    Äldre 27 Jun 21:53
    #9

    Citerar mig själv från tidigare inlägg

    Lämpligt att börja med är finmald nötfärs/lammfärs frys in i små förpackningar och ta fram vid matdags. De flesta provsmakar alldeles av sig själv , annars peta in lite i munnen mot gommen.
    Lämpligen börjar du med att ge smakportionerna morgon/kväll
    och ökar på efterhand. Tänk på att inte låta det så framme någon längre stund (baketrietillväxt)

    Du kan även prova nötfärs blandat med en äggula obs bara gulan. istället för ägget kan du även ta kattugeersättning,KMR finns på apoteket.

    Ställ fram ett tefat med kattungefoder som de kan plocka med, Hills, Proplan etc. Jag blötlägger aldrig torrisar utan de serveras torra.

  • evis m bebis
    Äldre 27 Jun 21:56
    #10

    Tack för era svar nu har jag fått ett litet hum och kan börja ge dem lite smått nu i helgen

  • Anonym­amamma
    Äldre 16 Apr 17:03
    #11

    Obs. Gammal tråd.

    Varför ska man i inte ge 1månada kattungar blötfoder?

  • Äldre 16 Apr 17:11
    #12
    Anonymamamma skrev 2018-04-16 17:03:14 följande:

    Obs. Gammal tråd.

    Varför ska man i inte ge 1månada kattungar blötfoder?


    Troligen för att folk sedan länge har idén om att torrmat är det absolut bästa för katter/hundar. Detta trots att det rent biologiskt och etologisk inte håller för fem ören.

    Ett djur bör äta så likt deras naturliga föda som möjligt, det är definitivt inte torrmat med ca 5% vatten och massa spannmål i sig. En katt är ett rovdjur, detta innebär att de enbart behöver kött vilket har ca 70-80% vätska i dig. De enda gröna de får i sig är från bytesdjurens mage och kattens mage kan ändå inte bryta ned växter. Men spannmål är väldigt billigt och Royal Canin osv har alltid varit duktiga på PR.
  • Anonym­amamma
    Äldre 16 Apr 18:11
    #13
    IceKitten skrev 2018-04-16 17:11:41 följande:

    Troligen för att folk sedan länge har idén om att torrmat är det absolut bästa för katter/hundar. Detta trots att det rent biologiskt och etologisk inte håller för fem ören.

    Ett djur bör äta så likt deras naturliga föda som möjligt, det är definitivt inte torrmat med ca 5% vatten och massa spannmål i sig. En katt är ett rovdjur, detta innebär att de enbart behöver kött vilket har ca 70-80% vätska i dig. De enda gröna de får i sig är från bytesdjurens mage och kattens mage kan ändå inte bryta ned växter. Men spannmål är väldigt billigt och Royal Canin osv har alltid varit duktiga på PR.


    Hej. Tack för ditt svar. Så jag kan ge dem blötfoder från 2mån redan nu?

    Jag frågade i djuraffären om man kunde ge dem rå nötfärs och fick ungefär svaret ?nej för tusan, inte såndär skit som folk håller på med?

    Men...varför inte?
  • Äldre 17 Apr 08:15
    #14
    Anonymamamma skrev 2018-04-16 18:11:16 följande:

    Hej. Tack för ditt svar. Så jag kan ge dem blötfoder från 2mån redan nu?

    Jag frågade i djuraffären om man kunde ge dem rå nötfärs och fick ungefär svaret ?nej för tusan, inte såndär skit som folk håller på med?

    Men...varför inte?


    Visst, du kan ge dem blötmat, se till att välja ett bra märke bara (inte nödvändigtvis det dyraste eller mest kända) och tänk på att gå över mycket långsamt om de äter torrfoder nu så att deras magar inte klagar.

    Gällande djuräffaren så krävs det knappast någon utbildning för att få jobba där. Alltså kommer sannolikt all deras kunskap från de märken de säljer.

    Du kan ge dem lite rå nötfärs vid sidan av (ska varit fryst i minst 3 dagar) men det är viktigt att tänka på att de inte kan äta enbart nötfärs. De behöver en större variation med senor, organ, ben, blod osv i, gärna från olika djur med. Att göra sin egen färskmat är jobbigt och kräver mycket kunskap. Men det finns färdiga varianter från bl.a. mush och vom att köpa i djuraffärer om man vill det.
  • Anonym­amamma
    Äldre 17 Apr 09:02
    #15
    IceKitten skrev 2018-04-17 08:15:01 följande:

    Visst, du kan ge dem blötmat, se till att välja ett bra märke bara (inte nödvändigtvis det dyraste eller mest kända) och tänk på att gå över mycket långsamt om de äter torrfoder nu så att deras magar inte klagar.

    Gällande djuräffaren så krävs det knappast någon utbildning för att få jobba där. Alltså kommer sannolikt all deras kunskap från de märken de säljer.

    Du kan ge dem lite rå nötfärs vid sidan av (ska varit fryst i minst 3 dagar) men det är viktigt att tänka på att de inte kan äta enbart nötfärs. De behöver en större variation med senor, organ, ben, blod osv i, gärna från olika djur med. Att göra sin egen färskmat är jobbigt och kräver mycket kunskap. Men det finns färdiga varianter från bl.a. mush och vom att köpa i djuraffärer om man vill det.


    Tack så jättemycket för sitt svar! :)

    Nu får de blötlagt torrfoder ja så jag börjar ge dem lite smakportioner mjukmat då :)

    Vom var ett bra tips! Trodde det bara fanns till hundar :)

    Man tycker ju att den bordusa ägaren av djuraffären sen 25år tillbaka borde ha den bästa kunskapen men hon kanske bara vill sälja.
  • Äldre 17 Apr 14:02
    #16
    Anonymamamma skrev 2018-04-17 09:02:15 följande:

    Tack så jättemycket för sitt svar! :)

    Nu får de blötlagt torrfoder ja så jag börjar ge dem lite smakportioner mjukmat då :)

    Vom var ett bra tips! Trodde det bara fanns till hundar :)

    Man tycker ju att den bordusa ägaren av djuraffären sen 25år tillbaka borde ha den bästa kunskapen men hon kanske bara vill sälja.


    Det tar väldigt mycket tid och energi att få fram information om djurmat, jag har tillbringat oräkneliga timmar med att läsa forskning från SLU och andra universitet.

    Är man inte jätteintresserad så är det sjukt tråkig och dessutom svårförståelig. Det är mycket enklare att lyssna på Pedigree som säger "detta fodret är bästa för katter med tandproblem!" osv.
  • Äldre 17 Apr 14:16
    #17
    IceKitten skrev 2018-04-16 17:11:41 följande:

    Troligen för att folk sedan länge har idén om att torrmat är det absolut bästa för katter/hundar. Detta trots att det rent biologiskt och etologisk inte håller för fem ören.

    Ett djur bör äta så likt deras naturliga föda som möjligt, det är definitivt inte torrmat med ca 5% vatten och massa spannmål i sig. En katt är ett rovdjur, detta innebär att de enbart behöver kött vilket har ca 70-80% vätska i dig. De enda gröna de får i sig är från bytesdjurens mage och kattens mage kan ändå inte bryta ned växter. Men spannmål är väldigt billigt och Royal Canin osv har alltid varit duktiga på PR.


    Därför våra katter på 18 och 19 år aldrig behövt uppsöka veterinär. Uppfödda på torrfoder.
  • Äldre 17 Apr 14:32
    #18
    ninjamamman skrev 2018-04-17 14:16:15 följande:

    Därför våra katter på 18 och 19 år aldrig behövt uppsöka veterinär. Uppfödda på torrfoder.


    Och det finns folk som rökt hela sina liv utan att de någonsin fått lungcancer.

    Jag har en katt som brukade ha flertalet problem (både ytliga och inre) innan vi bytte från torrmat till färskmat. Nu mår han utmärkt och pälsen skiner som aldrig förr.

    Är du intresserad så finns det forskning från bland annat SLU angående effekterna av torrmat på katter. Korta versionen av en av dem är att samtliga katter i undersökningen (som då åt torrmat med fri tillgång till vatten) är att alla led av någon grad av uttorkning.

    Anledningen till detta är rätt lätt förstått om man kolla på tamkattens ursprung. Deras förfäder kommer från varma klimat där vätska främst hittas i maten och inte genom att dricka. Detta innebär för djuret att kroppen inte säger ifrån angående törsten förens djuret redan är uttorkad. Detta fenomenet kan hittas i flertalet ökendjur och liknande.
Svar på tråden När ska en kattunge börja äta mat???