• pernixxon

Fun-light

Hej
    Får man dricka fun light/ light drickor när man är gravid????
    Några som jag jobbar med säger att det är farligt att dricka det när man är gravid.

Någon som hört ngt om det???

• Svar på tråden Fun-light
  • Monster

Funlight är sötad med aspartam så det skall nog gå bra

Monstermor

• Sacha

Jag har hört av en läkarstuderande att Funlight aldrig är bra att dricka + att min BM sa åt mig att inte äta/dricka några light produkter.

• Fru B

Enligt livsmedelsverket är sötningsmedel ok men själv har jag valt att inte äta/dricka något med sätningsmedel under graviditeten.

• Malin78

eftersom jag är överviktig och gärna vill dricka saft eller läsk mer än bara vatten så dricker jag lightprodukter

• soraya

Tror inte det är mer farligt bara för att du är gravid, men jag tror inte heller att aspartam är bra alls.
    Jag skulle aldrig dricka FunLight eller ligthläsk med aspartam, gravid eller inte. Tror inte det är dödligt i små mängder, men jag undviker det helst helt och hållet. Försöker äta så naturligt som möjligt.

Lite att fundera på:
    "Vad är aspartam?

Kemiskt sett är aspartam en molekyl, som består av två aminosyror (asparaginsyra och fenylalanin) och metanol. När aspartam upptas av kroppen, spjälkas det i tarmen i dessa tre beståndsdelar. Förtäring av metanol (även kallad träsprit) kan orsaka blindhet.

I USA har Food and Drug Administration (FDA, motsvarar livsmedelsverket) offentliggjort en förteckning på 92 symptom, som alla förknippas med aspartam. Huvudvärk, yrsel och illamående hör till de vanliga symptomen, men även neurologiska problem som epilepsi, minnesstörningar och hyperaktivitet har rapporterats. Allt fler forskare kallar aspartam för ett nervgift. Misstankar finns även att aspartam kan orsaka livshotande hjärntumörer.

Aspartam kan minska halten av kroppens eget "lyckohormon" serotonin och därmed orsaka depression.

Det finns inga bevis för att aspartam fungerar som viktminskningsmedel.

Aspartam och andra sötningsmedel "får inte användas i livsmedel som är avsedda för spädbarn eller småbarn" enligt EU-direktiv 96/83/EG."

Det finns också undersökningar som visar att man blir hungrigare av aspartamsötade sötsaker:

"1) Aspartam motverkar serotoninsyntesen i kroppen, vilket rubbar det naturliga kolhydratbehovet och framkallar hungerkänslor.
    2) Aspartam bidrar till ökad konsumtion av andra livsmedel som kompensation för den låga näringshalten.

Den 23 juli 1997 redovisades en ny amerikansk undersökning i den ansedda tidskriften International Journal of Obesity. En grupp kvinnor fick till uppgift att dricka light-läsk och en kontrollgrupp vanlig sockersötad läsk. Sedan skulle kvinnorna i båda grupperna äta som de brukade. Resultatet blev minst sagt anmärkningsvärt.

De kvinnor som drack vanlig läsk eller mineralvatten märkte ingen skillnad i sina hungerkänslor. Men de som drack light-läsk fick ett ökat begär efter mat. Aptiten stimulerades av de konstgjorda sötningsmedlen. De som druckit light-läsk satte därför i sig mer kalorier än kontrollgruppen."

• Alvskatt

Jag dricker INTE saft/juicer med aspartam i. Visst kan man resonera att det finns mycket man kan få cancer av och si och så..men eftersom det är visat att aspartam kan vara cancerframkallande så kan jag ju iaf välja bort det. Sen tycker jag man får en konstig sträv känsla i munnen.

• smulan76

3 likadana trådar igång......

Ja, denna disskussion har varit uppe massor av gånger. En del hävdar att det är farligt, andra att det inte är det. Om du söker på gamla inlägg här i familjeliv så kommer du hitta flera trådar i ämnet.
    Själv hör jag till dom som inte tror att det är farligt att dricka Fun Light eller annan aspartamsötad dryck. Men naturligtvis i rimliga mängder som allt annat. Vilka råd man väljer att ta till sig är ju upp till var och en. Jag litar på livsmedelsverkets rekommendationer, där även kostråd för gravida finns som man även får av sin BM.
    www.slv.se (livsmedelverkets hemsida) kan du använda deras sökmotor och söka på aspartam så får du upp flera artiklar i ämnet.
    Bl.a finns detta att läsa från SLV:
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Fakta om aspartam

Introducerades i början av 1980-talet.

ADI-värde 40 mg/kg kroppsvikt och dag.

En läsk får innehålla högst 600 mg/l.

En 60 kg person kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk varje dag innan han kommer upp i ADI-värdet.

-------------------------------------------------------------------------------------
    Vid en närmare studie av cancerstatistiken från USA visar det sig alltså att introduktionen av aspartam sammanfaller med en avklingning av den ökande incidensen av hjärntumörer och inte med en acceleration som Olney et al framför. Aspartam har inte varit cancerframkallande i djurförsök och epidemiologiska data talar emot en koppling mellan aspartamanvändning och hjärntumörer. Det finns således ingen grund för antagandet att aspartam kan orsaka hjärntumörer.

-------------------------------------------------------------------------------------
    Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan).

• mita30

Fun-light är helt ofarligt för gravida, har frågat både kostrådgivar och min bm..

• Mums

Tänk om folk la lika mycket energi på att låta bli tobak och alkohol ... som bevisat är JÄTTEFARLIGT för ALLA.

• Tossan79

Drick lugnt din funlight! För att aspartam ska vara dåligt för hälsan är det enorma mängder du måste dricka, många många liter om dagen! Däremot ska du undvika sötningsmedlen sackarin och cyklamat.

• tisa

Fun light innehåller enligt hälsodek vatten aromer sötningsmedel färgämnen och konserveringsmedel medans riktig juice endast innehåller frukter så jag tycker att både ur hälsosynpunkt när man är gravid eller när man bantar så måste juice vara bäst.

• Full av förhoppning

Tisa!
    Inte när man bantar iallafall och inte för graviditetsdiabetes, och inte för tänderna, för juice innehåller massor av fruktsocker! Det är så mycket frukt som går åt till juicen så det blir inte alls lika nyttigt som att äta frukten... sorry.

Svar på tråden Fun-light