• Knytis

Måste man köpa speciell madrass och kudde?

Jag har köpt madrass (vanlig skummgummi)till spjälsängen och en liten ganska fluffig kudde på Ullared.
    Men nu börjar jag bli lite osäker på om de är bra nog?
    Rekommenderas speciell madrass och kudde under spädbarnstiden som är mer ergonomiska?

• Svar på tråden Måste man köpa speciell madrass och kudde?
  • challe 1

madrass är väl skitsamma men kudde är ju lite viktigare för kvävningsrisken osv.

• getingmidja

Jag har använt madrass från Ikea, och ingen kudde alls. (Inte till någon av mina tre barn.)

• digimax

kudde ska dom nog inte ha i början,det kan skada nacken har jag hört,mina 3 har inte haft kudde utan bara madrass och täcke fösta månaderna.

• Grodan76

Köpte faktiskt IKEAs kudde till spjälsäng (från ett år står det visserligen) men den är i så dålig kvalité att vi inte alls använder den. Dottern fyller 2 i augusti och har en vanlig stor kudde i sin säng.

Täcke har hon ALDRIG använt. Blir hysterisk och sparkar av sig den pronto.

• drömhus

Min son fick kudde vid sin första förkylning då han behövde ligga högt med huvudet. Han har haft vuxenkudde sedan dess och sovit på sidan långt upp på kudden. Nu är han 1½ och en helikopter i sängen så han har varken användning av sin kudde eller täcke...

• challe 1

jag köpte kudde på babyland. en mjukfluffig så huvudet inte ska bli platt. den ligger hon med axlarna på också så hon får bra stöd för nacken.

• Mejokana

Handlade igår till min som inte är född än, 7 veckor kvar.
    Upptäckte att det stod 1+ på kudde och täcke.
    Vågar jag använda det eller ska jag köpa nytt?
    Vill inte använda fel....

• challe 1

jag hade nog tyvärr köpt nytt.
    men jag vet inte om du behöver det. fråga på någon barnbutik.

Mejokana skrev 2008-06-29 14:35:13 följande:
    Handlade igår till min som inte är född än, 7 veckor kvar.Upptäckte att det stod 1+ på kudde och täcke.Vågar jag använda det eller ska jag köpa nytt?Vill inte använda fel....
  • Mejokana

Tror nog jag kommer göra det

• Fjolltuss

jag köpte kudde till säng och vagn på babyproffsen då BM oh BVC läkaren sagt att det är bra och ha kudde då det minskar för platt huvud. Täcke har ja inte köpt utan får bara bli nån filt eller nått nu under sommaren.

• MM08
    Svar på #7
    Jag köpte kudde och täckte på Ikea och frågade varför det står 1+ och dom sa att det är för att dom flesta barn inte använder täcke och kudde innan 1års ålder men att om man vill använda det när dom är spädbarn så spelar det ingen roll!Så jag ska då använda kudden och täcket!
    Mejokana skrev 2008-06-29 14:35:13 följande:
    Handlade igår till min som inte är född än, 7 veckor kvar.Upptäckte att det stod 1+ på kudde och täcke.Vågar jag använda det eller ska jag köpa nytt?Vill inte använda fel....
  • strålöga

Har haft hälsomadrass från babyfroffsen i spjälsängen. Använde ingen kudde, onödigt med tanke på att jag använde hälsomadrass. Den var helt klart värt priset

• julibebis08

Har köpt en kudde på babyland. Men jag tycker att den är alldeles för hög. Ska den inte vara mer platt? Frågade personalen och dom sa att man skulle ha den. Men den är ju lika hög som kudden som är från 12 månader på ikea. Hur ska man då göra?

• Pallas

Har inte haft speciell madrass och inte använt kudde första året.

• saris

Det enda viktiga med madrass är ju att den passar sängen och inte är för stor eller för liten.

Kudde är viktigt för att de inte ska få platthuvud vilken vår fått då vi köpt en för dålig kudde. Vi köpte sen en kudde som barnet inte kan "ligga igenom". Finns på barnaffärer. Detta enligt rekommendation av bvc läkare vid 1 måndaskontrollen.

Svar på tråden Måste man köpa speciell madrass och kudde?