• Laureen H

*Är det någon som har tips på saker

Är det någon som har tips på saker som kan öka oddsen för att få till det?
    Själv äter jag Bidrottninggele, Folsyra och inför ägglossning tänkte jag börja med Bisolvon.
    Akupunktur blir det efter sommaren. Plus att jag försöker promenera en stund med min son nästan varje dag. Motion är ju bra bla för cirkulationen. Fast nu när det bara regnar jämt så blir det tyvärr inte lika mycket...

• Svar på tråden *Är det någon som har tips på saker
  • Tina B

Jättenattljusolja skall öka blodgenomströmningen till livmodern. Jag åt det är jag blev gravid med sonen ... om det var den som hjälpte vet jag ju inte förstås. Är man väl gravid skall man inte äta det sedan. Det finns att köpa på hälsokostbutiker.

• Southern Belle

Hej! Lite tips:

Vitamin B6 - sags normalisera hormonnivaerna och pa sa vis forlanga lutealfasen.

Jattenattljusolja okar det fertila sekretet! Bor endast tas fram till agglossningen eftersom det kan framkalla sammandragningar i livmodern. Aven grapefruktjuice sags oka mangden agglossningsflytningar! (Det stimulerar ostrogenet som ar det hormon som styr sekretproduktionen!) Undvik mjolkprodukter dagarna innan agglossningen eftersom de gor flytningarna tjockare. Antihistaminer torkar ut dem... Drick mycket vatten - kroppen behover vatten for att kunna producera agglossningssekret!

Lat bli alkohol! Kolla har:

"Alcohol will affect both you and your partner. In fact, drinking any alcohol at all can reduce your fertility by half - and the more you drink, the less likely you are to conceive. One study showed that women who drank less than 5 units of alcohol a week (equal to five glasses of wine) were twice as likely to get pregnant within six-months compared with those who drank more.

Research has also shown that drinking alcohol causes a decrease in sperm count, an increase in abnormal sperm and a lower proportion of motile sperm. Alcohol also inhibits the body's absorption of nutrients such as zinc, which is one of the most important minerals for male fertility.

As difficult as it may seem, you should eliminate alcohol from your diets for at least three months in order to give yourself the best possible chance of conceiving."

Pa samma sida star aven manga andra tips! www.marilynglenville.com/infertility.htm

Lycka till!

• Pilla70

jag vet inte om det hjälper menjag har ätit bidrottninggel nu i två månader och imorse testade jag positivt.

• Laureen H

Tack för tipsen Southern belle, Tina B och Pilla70!
    Och grattis Pilla70!!

Har själv ätit Bidrottningele i några veckor och jag läste på en engelsk sajt att i en studie där man gett gamla hönor bidrottningele och pollenextrakt så hade de börjat värpa ägg igen! Det är väl bara att hoppas att det går att få liv i den här gamla hönan också

• Linda P

Min barnmorska (och flera andra) sa åt mig att äta vitaminer med extra folsyra.

• Linda P

Man ska även låta bli att äta värktabletter. Själv äter jag TREO varje dag och har SVÅRT att sluta med det... :(

• Jojjann

Linda, Jag tror att det viktiga är att man inte äta vissa värktabletter runt ÄL - har läst att det på något sätt kan göra det svårt för ägget att "komma ut" eftersom de flesta är inflammationsdämpande. Antar att de gäller de flesta värktabletter, men kanske inte panodil?

www.medicallink.se/news/showNews.cfm

Det är klart att man skall försöka äta så lite värktabletter som möjligt, men det är kanske lättare att sluta om det bara gäller för några dagar i månaden...

Laureen, yoga är en motionsform som är speciellt bra för cirkulationen. Hade själv ett yoga for fertility program - ganska likt vanlig yoga men med några övningar som fokuserade specifikt på cirkulationen runt livmodern. Bor och hittade dvdn i usa så tyvärr vet jag inte just den dvd:n kan vara något för dig, men det finns säkert liknande.

• Laureen H

Jojjann, tack för tipset! Höll på med yoga en period innan jag blev gravid så det kanske är något man skulle ta upp igen! Om det dessutom finns yogaövningar inriktat på fertilitet är det ju såklart extra intressant! Ska kolla på amazon.com...

Linda tack för tipset! Vitaminer med folsyra är ett måste. Har läst någonstans att Ipren är den "farligaste" värktabletten om man vill bli gravid.

• Jojjann

Hej Laureen,
    Yoga DVDn jag hade köpte jag nog på Amazon. Har för mig att de flesta DVDs som säljs i usa tyvärr är regionskodade och bara funkar på vissa spelare, men är inte säker att det gäller alla och det skall stå på infon om varje dvd. Har man en regionsfri spelare eller känner någon som är händig med att ställa om dvd-spelare skall det nog inte vara något problem.

Lycka till!

• Laureen H

Hej igen Jojjann! Ja, det där med DVD-spelares regionskodning är ett gissel. Har som tur är en bärbar dator som är kodad för US sedan vi bodde där i vintras. Var inne och kollade på amazon och det fanns några stycken om just detta. Yoga 4 fertility och Fertility Yoga with Monica Ferell hittade jag. Ringer det någon klocka hos dig på någon av dessa titlar?

• Jojjann

Kollade in snabbt på amazon... Jag körde med Yoga 4 fertility och tyckte att den var bra. Det är en väldigt lugn rutin men utöver de lite mer speciella fertilitetsövningarna i slutet innehöll den också bra stretchövningar och och kände mig allmänt avslappnad.

Om du tittar på desperate housewives kommer du att känna igen rösten. Brenda Strong är skådisen som gör berättarrösten och hon har en behaglig röst.

Hoppas du får ut något av detta, yoga kan ju iallafall aldrig vara fel!

• Laureen H

Tack Jojjann! Då blir det yoga 4 fertility!

• Mumle

Drick ett glas om rödvin varannan dag för kvinnor! Enligt en dansk studie så ökar chansen att bli gravid om kvinnan dricker måttliga mängder rödvin, kvinnor som däremot inte dricker alls har enligt denna studie inte blivit gravida i lika hög utsträckning! frågade också min läkare och han sa att ett visst intag av alkohol kan påverka psyket och välbefinnandet positivt vilket underlättar att bli gravid! när jag blev gravid med vår dotter var jag mitt uppe i en period av fester och kick-offer och annat firande, det blev en hel del som slank ner. Jag blev gravid på första försöket! Nu har jag levt jättesunt i ett år för att försöka få till ett syskon utan att lyckas...

• Mumle

Drick ett glas om rödvin varannan dag för kvinnor! Enligt en dansk studie så ökar chansen att bli gravid om kvinnan dricker måttliga mängder rödvin, kvinnor som däremot inte dricker alls har enligt denna studie inte blivit gravida i lika hög utsträckning! frågade också min läkare och han sa att ett visst intag av alkohol kan påverka psyket och välbefinnandet positivt vilket underlättar att bli gravid! när jag blev gravid med vår dotter var jag mitt uppe i en period av fester och kick-offer och annat firande, det blev en hel del som slank ner. Jag blev gravid på första försöket! Nu har jag levt jättesunt i ett år för att försöka få till ett syskon utan att lyckas...

• Laureen H

Hmm, låter som ett ovanligt trevligt tips, tack! Har precis funderat på att dra ner lite mer på vinet. Blir fre-sön typ ett-två glas per kväll till middagen. Men då kanske det inte behöver vara så farligt?? Just rödvin har ju flera välgörande egenskaper i måttligt intag och med en frisk och "glad" kropp ökar ju chanserna att få till det.

• Southern Belle

Och jag som laste nanstans om en dansk studie som visade att om man dricker 5 alkoholdrycker per vecka sa sjunker fertiliteten med 39%....

"Vem ska man tro pa, tro pa, tro pa..."

Fast jag maste ju erkanna att ett glas rodvin varannan dag later betydligt trevligare...! *s*

• Mumle

Kom ihåg att danskarna är betydligt mer liberala med alkohol och annat även UNDER graviditeten. Men ett glas vin då och då tror jag definitivt inte hämmar fertiliteten.

• smulan76

Vill bara kommentera LindaP inlägg. Vitaminer med extra folsyra ökar inte chansen att bli gravid. Men det rekommenderas att ta extra folsyra när man planerar barn eftersom man sett samband med att ett ökat intag månaderna innan graviditet och även under graviditet minskar risken för att fostret ska få missbildningar på ryggraden.

• Mumle

Ett tips från min läkare är att ha samlag på morgonen då stresshormonerna hos kvinnan är som allra lägst. Så har du en cykel på 28 dagar är ju dag 13, 14 och 15 på morgonen en väldigt bra giv. Vi kör den metoden just nu

Svar på tråden *Är det någon som har tips på saker