Inlägg från: Hellvira |Visa alla inlägg
  • Hellvira

Tengil

Är Tengil ett OK namn på en kille?

• Svar på tråden Tengil
  • Hellvira

Fröken perfekt skrev 2008-06-28 19:12:39 följande:

Ja om man tycker att han verkar vara ett elakt barn ;)
    Men vaddå elakt?

Tengil låter fint tycker jag.
    bara för att elakingen i lejonhjärta heter så betyder det inte att namnet Tengil är ett ondskefullt namn.
  • Hellvira

Mia maräng skrev 2008-06-28 19:14:19 följande:

ja, jätte fintfår man en dotter sen kan hon heta teckla, det passar bra ihop =)
    Jättebra idé.

Måste genast skaffa en dotter och en son .
  • Hellvira
    Minerad skrev 2008-06-28 23:44:32 följande:
    Varför det? Det är ganska lustigt att vilja döpa sitt barn efter en onding i en bok. Om du tycker namnet är fint så döp en undulat till det istället eller något. En pojke kommer bara att lida av det, även om du ens skulle få igenom det, vilket är högst tveksamt.
    Men folk tycker att det är Ok att döpa sina telningar till värre namn än Tengil vill jag lova.
    Varför skulle en Tengil få ett värre liv än en Alfons Åberg eller Ann Ahl?
  • Hellvira
    Amazina skrev 2008-06-29 17:15:16 följande:
    Men är inte Tengil den där elake som håller Körsbärsdalen i skräck i bröderna lejonhjärta? Är det riddaren eller draken som heter Tengil??
    Ja han heter Tengil, han som är skurk i lejonhjärta, eller en av dem den ena skurken heter väl Mattias(förrädaren) men det verkar vara OK att heta så
  • Hellvira
    Tecken skrev 2008-06-29 17:19:40 följande:
    Smultron ett skrev 2008-06-29 17:16:42 följande:
    Eller Pippilotta Viktualia Rullgardina Krustmynta Efraimsdotter Långstrump? Det vore originellt
    Finns garanterat någon sån irl också.
  • Hellvira

Smultron ett skrev 2008-06-29 17:20:38 följande:

Ja det finns ju bara En karraktär/person som hetter Mattias eller hur?och Jättemånga som heter Tengil. Visst?
    Ja i en svensk barnfilm. tror inte Tengil förknippas med skurkar internationellt faktiskt
  • Hellvira
    Krabbolina skrev 2008-06-29 17:23:33 följande:
    tengil är inte värre än Loke.Loke (asaguden) var ju inte någon trevlig person, men det finns säkert många snälla barn som heter Loke men inte är det någon som reagerar över det. Jag tycker Tengil är fint!
    Faktiskt tänkte jag lite på samma sak, många andra populära namn förknippas med verkliga figurer somb är kända för olika saker eller gudar osv med mycket mer lik i garderoben än en påhittad karaktär i EN barnfilm...
  • Hellvira
    Krabbolina skrev 2008-06-29 17:28:24 följande:
    Man väljer namn som man tycker är fint. Men tyvärr associerar folk olika till olika namn.
    Förstår inte varför alla retar upp sig bara, jag har redan en son han heter inte Tengil, inga fler på G och om de kommer någon om ett par år kommer han knappast heta tengil heller men nu blir man ju nästan lite sugen haha
  • Hellvira

Smultron ett skrev 2008-06-29 17:42:35 följande:

Varför frågar du då?Själv skiter väl jag i vad dina barn heter, men du frågar om råd och jag tycker det är befängt att man så till den milda grad letar efter ovanliga namn att man börjar hejja på dom ond
    Undrade bara om folk tycker det är ett Ok namn på en kille? Frågan är fri eller hur
  • Hellvira
    Kärnhuset skrev 2008-06-29 17:42:18 följande:
    Mattias är INTE förrädaren i Bröderna Lejonhjärta, tvärtom är han den snälla "farfarn" som tar hand om "Skorpan" och som hjälper till att befria Törnrosdalen från den elake härskaren Tengil.Det är Jossi som är förrädaren.
    Jussi hette han visst. Det är ett vanligt mansnamn i finland. Tänkte de inte på det när de döpte sina söner ?
  • Hellvira
    siamusen skrev 2008-06-29 22:46:33 följande:
    Min ena son heter detsamma som en Disney-elaking. AttansFast Tengil later lite jobbigt att uttala tycker jag.
    Javisst ja det gör han ju... Så då har du ju vanan inne. Tengil blir nr 3 då?

Eller varför inte Adolf? Eftersom fiktive Tengil i en svensk barnfilm är lika med Adolf Hitler i ondska.

Säkert skulle alla reagera i frankrike också och tänka TENGIL neeej den ondskefulle snubben med hjälm!
  • Hellvira
    siamusen skrev 2008-06-29 22:54:36 följande:
    Eller Tånschil blir det förresten.
    Tonsill
    haha
  • Hellvira
    Sencha skrev 2008-06-29 22:59:20 följande:
    Det är väl Jussi som är förrädaren? Inte Mattias, i alla fall.
    [/citat]

Ja vi har kommit fram till det redan
    Hellvira skrev 2008-06-29 22:41:52 följande:
    [citat]
    Jussi hette han visst. Det är ett vanligt mansnamn i finland. Tänkte de inte på det när de döpte sina söner ?
  • Hellvira
    Kazamm skrev 2008-07-11 14:18:54 följande:
    Lite trivia: Det finns 91 män som har Damien som tilltalsnamn i Sverige, detta trots att det namnet, i alla fall i Sverige, de senaste 32 åren varit helt synonymt med ungen i Omen-filmerna. 4032 män har Adolf som tilltalsnamn, man undrar om allihopa är födda före första världskriget...? Loke porträtteras ju inte som så trevlig heller, 774 personer heter så i tilltalsnamn. Jag tycker Tengil låter fint, men skulle nog inte välja det p.g.a. associationerna. Nu är jag ju iofs hårdrockare och tycker att Desdemona låter supertufft (plus att jag gillar Shakespeare), men får jag en dotter ska hon nog ändå inte heta det... ett namn som betyder ungefär "av Djävulen kommen" vill inte ens jag ha på en gosig bebis
    Intressant point finns alldeles säkert fler som vet vem Damien är än Tengil om man är internationell
Svar på tråden Tengil