• nanaa

vad betyder utkast?

jag ska göra "mitt första utkast" av min första novell... vad menas med de?

• Svar på tråden vad betyder utkast?
  • Tess76

Ett utkast är väl att du ska skriva i stora drag vad novellen ska handla om. Inga detaljer mao.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • PetraMunchen

Samma som engelskans "draft" om det säger dig något. Dvs ett förskag på vad novellen ska innehålla, uppställning etc. Ett utkast kan dock vara mer eller mindre färdigt. Så det kan vara lite svårt att veta exakt.

Ditt första utkast är liksom "ditt första försök" till en novell. Detta utkast jobbar du sen vidare med och förbättrar språk, innehåll och kanske lägger till saker eller tar bort sånt som inte passar in... Förstår du hur jag menar?

• nanaa

kan ingen ge mig ett exempel för jag vet inte hur jag ska börja..

• schottis

Jag tror att den ska vara en färdig novell men det finns plats för att finputsa detaljerna. Annars talar man väl om en disposition.

• PetraMunchen

nanaa... jag försöker med ett exempel.

skriv först innehållsförteckning. Dvs grovt vilka kapitel du ska ha med. Denna kan du sedan utöka med vad du ska fylla kapitlen med (så kallad "brödtext")

Berorende på hur pass mycket tid du har, tex 1 dag eller 1 vecka hinner du ju skriva olika mycket. Det handlar ju dock om en novell så på en vecka borde du ju kunna skriva färdigt det mesta eller i vart fall ca 20 sidor.

Fast om jag var du skulle jag fråga den som har gett uppgiften till dig... vad är förväntan? Hur pass färdig ska novellen vara, hur många sidor etc?

• nanaa
    PetraMunchen skrev 2008-06-29 23:08:50 följande:
    nanaa... jag försöker med ett exempel.skriv först innehållsförteckning. Dvs grovt vilka kapitel du ska ha med. Denna kan du sedan utöka med vad du ska fylla kapitlen med (så kallad "brödtext") Berorende på hur pass mycket tid du har, tex 1 dag eller 1 vecka hinner du ju skriva olika mycket. Det handlar ju dock om en novell så på en vecka borde du ju kunna skriva färdigt det mesta eller i vart fall ca 20 sidor. Fast om jag var du skulle jag fråga den som har gett uppgiften till dig... vad är förväntan? Hur pass färdig ska novellen vara, hur många sidor etc?
    hehe nja.. har fått höra att ett utkast är typ ett smakprov på en novell men har även sökt på andras noveller, är till en uppgift på svenskan så jag tror inte det ska vara på MINST 20 sidor hehe.. man ska ha en tydlig röd tråd och början och ett slut.. visste bara inte hur jag skulle börja men har skrivit mitt smakprov nu.. nyfiken å läsa någon?!
Svar på tråden vad betyder utkast?