Inlägg från: Jennie Brunflo |Visa alla inlägg
  • Jennie Brunflo

Avocadoträd?

Jag har för första gången i mitt liv (efter 5 försök) nu fått två avocadokärnor att bli blommor/träd.

Det är bara det att det som kommer upp ur kärnan är långt, spikrakt och bladfritt.
    Alltså, det är blad i toppen...kanske 5-6stycken....men det är ju 2-3dm som är utan blad.

Ska man klippa av den redan? Eller grenar den sig själv?
    Det är små pluttar efter "stammen" som ser ut som blivande blad eller grenar.

• Svar på tråden Avocadoträd?
  • Jennie Brunflo

Aha......den håller kanske på att dö med andra ord???

Hm....jag har avocado nr 2 på G också. Den har dock bara hunnit sådär 3cm och innehåller en del blad.....

• Jennie Brunflo

Eh...jaha.....ska den beskäras eller inte?

Delade bud här......jag har ju två.....jag kan ju fetingbeskära den som bara är en lång pinne och se vad som händer.

• Jennie Brunflo

Nu har jag klippt av den som var en 3dm lång rak pinne. Den är nu 3cm.
    Den andra verkar grövre och är än så länge bara sådär 6-7cm ...så nu får vi se.....den ena stympad den andra naturlig.

• Jennie Brunflo

Ajajajajajaj nu ska vi ha blomvakt i två veckor....få se om blomvaktomenet slår in eller om de klarar sig.

• Jennie Brunflo

Nu är vi hemma från semestern.
    BÄGGE avodocadoträden har klarat sig!

Min kärnor satte jag i jord direkt och det tog säkert 3 månader innan det hände något alls.

Den som jag klippte ner har nu två grenar och en tredje på G. Jag gissar att jag måste klippa av den ena grenen, den har stuckit iväg som rackarn.
    Den som jag inte klippte ner har bara blivit rak och gänglig och jag antar att jag måste klippa den snart.

Så....det verkar vara tuktning som gäller.

Svar på tråden Avocadoträd?