• sötkaka

Kattungen bara sover ??

Har fått hem en jättesöt liten kattunge idag. (12 v)
    Men sedan vi kom hem kl 16 idag har katten bara sovit och sovit.
    Den har ätit några tuggor av maten när jag satte ner den vid matskålen och kissat en gång när jag satte han i lådan. Men den är helt ointresserad av lek och faller nästan ihop när man sätter ner den på golvet. Vill bara sova helt enkelt.

Jag har haft kattungar förut men det var en massa år sedan, jag har inget minne av att de är såhär slöa?!
    Borde inte en liten kattunge vilja busa, springa runt och leka en massa?

Kan det vara något fel på katten? Vad ska jag göra, avvakta lite eller prova något som den borde tycka är kul.... vad isåfall?

• Svar på tråden Kattungen bara sover ??
  • drömhus

Kan det inte vara miljöombytet tror du? Att den reagerar med att vila?

Sedan till det viktiga: var den veterinärbestiktigad innan köpet? Annars kan du kontakta en veterinär och göra en sådan. Det kostar som ett besök, några hundra.

Den har ju ätit och gått på lådan en gång.

• sötkaka

Nej, den var nog inte vetrinärbesiktad utan bara avmaskad.

Nu äter den igen, så det verkar ju vara bra iaf. Kanske blir bättre imorgon.

Oj, nu börjar han faktikt leka lite med en av sakerna jag gjort till honom...... kanske börjar vakna lite nu såhär på kvällskvisten?!

Tackar för svaret

• FrökenFifi

Jo visst ska de busa men min valp var ju extremt trött när han var liten... sov mest hela tiden men jag tror det är helt och hållet normalt, dom är ju trots allt bebisar och bebisar sover mkt :)

• kramgrisen

Nu är ifs Loke en hund.. men han sov bort nästan hela dagarna när han var valp..busa någon timme och sov två typ..

• GrönaDruvan

Tror att det är miljö ombytet. Så länge den äter är det ett bra tecken. Den kan ju blivit lite deppig av att få lämna sin mamma o syskon. Ge det iaf en vecka, vissa små krakar tar tid på sig.
    Bara den äter och gör sina behov så behöver du nog inte vara orolig än iaf!
    Tänk också på att katter sover väl upp till 16 timmar per dygn! Lycka till

• sötkaka

Tack så jättemkt alla för svaren, känner mig faktiskt mkt lugnare nu, vill ju inte att den lille sötnosen ska må dåligt...

Men det kan säkert stämma med miljöombytet, lämna mamman och syskonen m.m.

• sötkaka

Idag är kattungen jättepigg och mysig, verkar må toppenbra

• IceFalk

Har för mig att jag har läst någonstans att katter vilar/sover 20 timmar/dygn.

• FrökenFifi

Hehe vad skönt! Nu kan ni busa en massa...

sötkaka skrev 2008-06-30 16:14:46 följande:
    Idag är kattungen jättepigg och mysig, verkar må toppenbra
Svar på tråden Kattungen bara sover ??