• Anonym (blä)

Kan "vanliga" födelsemärken förändras och klia utan att det behöver vara cancer?

Ja, som rubriken lyder...

Kan de göra det? Har ett som kliar och ett helt nytt på armen som jag aldrig har sett. Kan det uppkomma nya födelsemärken utan att det är farligt? Och kan födelsemärken klia utan att det är farligt?

Nojig till tusen, ska kolla upp dem, men behöver höra om era erfarnenheter...

• Svar på tråden Kan "vanliga" födelsemärken förändras och klia utan att det behöver vara cancer?
  • 5barnsmamman

Det hoppas jag det kan för precis  som du skriver har jag haft oxå.

Stolt mor till fyra
  • Anonym (blä)

Ja usch, man blir ju lite nojig nu när det är sommar och varenda tidning skriver om hudcancer dessutom. Jag har fått några nya mörka små "prickar" på armarna och är nästan hypokondrisk nu känner jag. Usch!

• LML

Ja de kan "komma nya" o de kan klia utan att d e cancer, men uppsök en läkare för säkerhets skull. Mina kliar otroligt till o från o jag har baciliom (stavning???) i släkten (både mamma o mormor har tagit bort flera prickar) Min läkare sa att d mina prickar inte va nånting o bry sig om. Bara o hoppas att d fortsätter så...

• Anonym (mee too)

Hej!!

Har haft en leverfläck på bröstet så länge jag kan minnas och varit och kollat den 100 gånger för att den kliar mycket och jag anser den har ändrat form och blivit konstig..
    Men min läkare tycker den ser helt normal ut och att leverfläckar kliar precis som allt annat på kroppen..

Det du ska tänka på är om den ändrar form eller blir mycket stor, oval osv..
    MEN bättre o kolla de en gg för mycket..

• adams morsa

jar precis samma som dig TS. här kommer det nya då och då, speciellt om jag varit i solen mycket, dock är dom helt ofarliga... mina kan också klia så där otroligt mycket, men har varit och kollat dom och det var ingen fara. så det du har är antagligen inget farligt, men kolla hellre upp det en gång för mycket!!

• Mirris

Jag var iväg för ett par veckor sen o kollade mina konstiga (i mina ögon ialalfall) födelsemärken som växt och kliar.

Men det var inget farligt.
    Hon på vårdcentralen sa att hon fått lite "bassning" av hudläkaren som hon remitterat en patient till.
    Den patienten hade tydligen märken som kliade så mycket att pat rev sönder dom så det blödde väldigt.

Men hon fick då lära sig att det inte var nåt farligt

Men ´är du orolig ska du ju ringa vårdcentralen och be om en tid. Här fick man vänta tills dom fått ihop ett helt gäng patienter med knepiga prickar på kroppen inann dom kallade oss allihopa samma dag!

• Anonym (blä)

Tackar för alla svar! :) TACK!

Jag blev extra nojig efter att ha läst tidningen Hennes om en tjej som hade hudcancer, och det hade bara visat sig som en liten ny mörk prick, huuuu, vad läskigt!

Men som sagt, tack för era svar! Och tack Mirris för länkarna, suveränt och snällt! :)

• Neko

Jag har tagit bort ett som blev större med tiden men det var inget farligt ^^

Är det något ni är oroliga över så ta bort det =)

• Anonym (¤¤)

Har oxå konstiga leverfläckar men dem sa att det inte är något farligt.. Jag har även fått nya men små och släta och det var heller inte nå konstigt..

En förklaring jag fick var att det kan ha att göra med hormoner i kroppen..

Svar på tråden Kan "vanliga" födelsemärken förändras och klia utan att det behöver vara cancer?