Cola light vs zero?
men samtidigt säger jag inget om att diabetiker ersätter sockret mot dessa ämnen. men det kan ju användas med måtta och försiktighet även i de fallet
men samtidigt säger jag inget om att diabetiker ersätter sockret mot dessa ämnen. men det kan ju användas med måtta och försiktighet även i de fallet
mycket korkat inlägg.
det va jag som tyckte att det borde förbjudas. måste man äta söta saker i över huvudtaget tänker jag? är förövrigt för att dom höjer skatten på vanligt socker i sverige också, för att minska fettman. Alltså, jag jobbar i en butik, varje gång jag är där kommer samma ungar springandes med pengar för att köpa läsk och godis, upp till ca 4 gånger om dagen. och dom äör inte speciellt välformade och har inte hälsan på rätt ställe. jag tycker att det är sorgligt att se vad föräldrna låter sina barn göra. Även en diabetiker kan äta vanligt socker, min morfar har diabetes och ibland MÅSTE han ha socker när blodsockret sjunker för lågt. räcker inte det? Vår kropp behöver socker till viss delmen det får vi i oss genom nyttig mat. Läsk är ju en helt onödig grej, och jag vet inte varför man väljer att dricka det, och än mindre varför man väljer att dricka det om man har diabetes. Då är man redan sjuk ju, ska man dra på sig fler sjukdommar då genom att häva i sig massa sötningsmedel. Nej, jag fattar inte hur människor fungerar som gör så.
ang diabetes så kan man ju faktist få det av att man äter för mycket socker också.
Allså, inget sötningsmedel och socker i MÅTTLIGA mängder. Tycker jag gäller både diabetiker och friska människor. Men ska man iaf fast man inte måste, så väljer man väl sötningsmedel som diabetiker kan jag förstå. men jävligt korkat tycker jag.
Möjligt att det bara är du som får lida för det i er familj, men det finns också många barn som får göra det som är glatt omedvetna om konsekvenserna.
Och jag vet inte vad man skulle kunna ersätta sötningsmedlen med som finns idag. men det va ju någon här ovan som hade ett förslag, vet inte vad det är, men det kanske är värt att se över?
och så ser jag att jag bara skrivit läsk här ovan, men jag tycker inte godis är bra heller. med eller utan sötningsmedel.
detta hittade jag när jag googlade på STEVIA.
Det är en växt, alltså helt narlurligt, och inget kemiskt.
vet inte hur den påverkar kroppen och miljön. men just för att den är naturlig tycker jag ju hittills att det låter som det helt klart bästa alternativet.
Vad Är Stevia - Naturens Eget Sötningsmedel 0,00:-
Klicka för förstoring
Stevia, (Sötflockel) en av de mest välgörande växterna på jorden,
används världen över som ett sötningsmedel utan kalorier eller kolhydrater.
Stevia är helt ofarlig för diabetiker och har ett Glykemiskt index på 0.
Trots detta kan man få fram ett extrakt (SteviaClear är baserat på detta) som
är upp till 300 gånger sötare än socker!
Forskarundersökningar visar att Stevia inte påverkar blodets glukos halt
och kan hjälpa till att hålla bukspottskörten i trim. Den kan reducera
hungerkänslorna och begäret efter socker.
Stevia kan tillsättas i alla drycker och maträtter och klarar både höga
och låga temperaturer.
Stevia är en liten grön planta som från början växte i Paraguay och ger
den intensiva sötheten av våra Stevia-produkter. Stevia-plantans löv har en utsökt och
uppiggande smak och kan vara upp till 30 gånger sötare än socker.
VAD TYCKER NI?
Jag tycker det låter som GULD. Inget socker och inga kemikalier.
I japan är aspartam förbjuden och där har man ersatt det med stevia. I coca cola
Tror du att det är jag?
light är det INGET socker i
´precis. jag äter ju mat jag mår bra av. det handlar inte om att jag vill att, eller ens tror att man mår bättre av att, äta så litre som möjligt. och alldeles riktigt. man åkte inte bil och buss förr, och när det väl uppfanns så var man inte medveten om riskerna. för bla miljö. och nej det är ju inte helt nödvändigt. för vissa.. men för många är det det, å då gäller det ju att få in det rätta tänket. Att hänga med i tiden. och att släppa ut så LITE koldioxid som möjligt. Alltså det här me dmiljön gör mig förbannad att vissa inte verkar fatta nånting eller väljer att blunda. Men det hör inte till den här tråden så du är välkommen att starta en om du vill diskutera det.
förövrigt tycker inte ja att du tillför diskutionen något vettigt alls så jag funderar ju, VAD GÖR DU HÄR??
hahaha jag har inte sett inlägget förrän nu. intressant sett att se det på måste jag säga..
ser mig inte som otrevlig. däremot tycker jag att ditt första inlägg i den här tråden va otrevligt, därav inte så javla klyftigt skrivet. och det sista jag skrev till dig va ju rent allmänt, inget jag anklagade dig för. det där med miljö osv. Jag svarade på ditt inlägg bara i största allmänhet, men jag tycker det va jävligt ot, därför undrade jag vad du gjorde här? Jag menade inte att du va ovälkommen som du verkar ha tolkat det.
visst tråden handlar inte om hur farliga sötningsmedlen är heller, men det va resultatet av ts. det va liksom de som skiljde dom båda cola sorterna. Jag förstår inte va pepparkakor, chips, solljus, bilar och bussar har med saken att göra bara.
eller jga vet inte om det va det första du skrev heller, men det va ett meddelande jag reagerade på som jag tyckte va väldigt onödigt. det här va det.