• LillaFruHasselblad

Plantera rosenbuskar

Jag planerar att plantera ett antal rosenbuskar i trädgården. Funderar också på om det kan vara snyggt att täcka marken runt om med stenar. Någon som gjort så och har bild att visa? Var kan man få tag i stora stenar? Något övrigt man ska tänka på när man planterar rosenbuskar?

• Svar på tråden Plantera rosenbuskar
  • Knytets mamma

Finns där något nybyggt område i närheten, där brukar der vimla av folk som vill bli av med sten som blivit kvar efter schaktmassorna.
    Annars så kanske det dyker upp ett par när du gräver.
    Kolla i åkerkanten efter stenar, fråga någon bonde.

• lyckliga sagofén

sten kan du få tag på i tex. något grustag.
    Jo när man planterar rosor så är det viktigt att du gräver djupt.
    Förädlingsstället ( ytan om du köper en ros i kruka ) ska vara minst 10 cm under jordytan. Använd rosjord.
    vattna ordentligt.
    googla, det finns mycket info på nätet!
    jag älskar rosor o har ett 10tal, håller på att lägga mycket sten, men har inga bilder på just det!
    Lycka till!

• Biene

Kan vara bra att täcka ytan med stenkross eller täckbark, för rosen vill inte gärna torka ut. Om man har för mullrik jord så torkar denna snabbare än jord med lite lera i. Dessutom är det ju snyggt med nåt som täcker. Sen håller jag med 'lyckliga sagofén' här ovan om planteringstipsen. Det är viktigt med planteringsdjupet, annars kan de mycket lätt frysa sönder också på vintern. På sen hösten är det också bra att kupa upp löv mot rosens mitt, som sedan tas bort på våren.

Just nu har vi våra 6 'Louise Odier' rosor blommandes för fullt på framsidan utmed husväggen. Det är som att gå in i en parfymaffär. Sen har jag rosor lite varstans i trädgården, helst de gammaldagssorterna som blir rejäla i höjd, 1,5-2m.

Lycka till med dina rosor.

• LillaFruHasselblad

Tack för hjälpen!
    När du säger att jag ska använda rosjord, menar du bara närmast rosen i hålet då? Eller hur stor yta ska vara rosjord?

Jag älskar verkligen också rosor, men det är första gången vi ska plantera nu. Ska sätta 26 st så man vill ju inte göra fel så alla dör

• Angelven

Well,

jag brukar gräva en grop på ½ meter djup och ½ meter i diameter, kolla att det inte är ett kompakt lerlager i botten (i så fall gräv djupare), lägga ett par större stenar (knytnäve) i botten som dränering och så fylla gropen med vatten. När det börjar sjunka undan häller jag på rosjord, lite flisade grenar från beskurna träd (typ kvistar, med sekatören, kanske lite löv som du frasar sönder), en grabbnäve benmjöl. Tanken är att få till en bra luftig fukthållande jord - om det är för sandigt så lägg till lera - och tvärtom.

Rör runt i grytan så det hela blandar sig väl - se till att du har nog med vatten i så att det går att gegga runt ordentligt. Låt vattnet sjunka undan helt och gräv en minigrop i geggan för rosens rötter - här beror det ju på om den är barrotad eller med kruka hur stor minigrop du gör. Barrotad ros doppar du nu i en hink med gegga från gropen så att det kommer rejält med jordgegga på rötterna, du vill inte ha luft där!

Plantera med förädlingtstället 10 cm under som andra skriver, fyll på med lite kulle med rosjord och täck med täckbark om du önskar (det gör iaf ogräsrensning lättare...). Vattna RIKLIGT! Fyll på med mera jord om det sjunker!

På hösten när löven är torra en dag, bylsa på rosen ordentligt runt stammen med luftiga löv. På våren, täck med säckväv mot vårsolen.

Svar på tråden Plantera rosenbuskar