• Lillhjärtat 2007

Flytta till Luleå!

I slutet av sommaren ska vår lilla familj flytta till Luleå! Då vi aldrig bott där förut skulle jag bli väldigt glad över tips om allt möjligt vad gäller den staden!

Exempelvis: Vilka områden är trevliga att bo i? Vilken/vilka öppna förskolor är bäst? Vilka förskolor är bäst? Hur svårt är det att få förskoleplats? Taktik? Andra bra aktiviteter för barn? Andra tips?

Vi har en son som är 10 månader!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 12:48
    Nu har jag en följdfråga:

Är det någon som vet någonting om de mindre fastighetsbolagen som hyr ut lägenheter i centrala stan? Jag har fått upp en del namn, men vilka kan ni rekommendera? Har ni hört nåt bra/dåligt om något av dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 22:24
    Hur är Svartöstaden som område? Finns någon bra förskola i närheten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-08 17:32
    Nu har jag hört om en förskola på Varvet, är det någon som vet vad den heter???

• Svar på tråden Flytta till Luleå!
  • Neko

Jag bodde på Porsön/studentvägen i Luleå i 16 år och trivdes jättebra =) Det är en bit från stan men det kändes ganska trevligt, finns bra litet centrum ganska nära ändå =) Nära universitetet också. Mycket fin natur och sånt också.

Min syster bor inne i Luleå stad nu och verkar trivas hon också ^^

Teknikens hus är ju något barnen brukar gilla =) Kanske inte en 10 månaders men snart =)

Min mamma jobbar på småbarnsavdelningen på Strandens förskola (tror jag den hette) och hon tycker att den är bra =P

• Lillhjärtat 2007

Tack för bra tips!

Fler??

• frugus

Hej! Jag har en dotter på 11 mnd! Vi bor i Sunderbyn och det tycker jag är perfekt. Nära till stan fast ändå lite lantligt och nära till sjukhus och storhedens affärer. Gammelstad är också fint, Kyrkbyn likaså. Sen har jag bott i stan men jag gillar att ha en liten trädgård och gärna liiite mindre bilar och så... 

Att bada på pontusbadet på vintern, nordpoolen i Boden eller aronsbadet på sommaren är mysigt. På storheden finns storsand, en underbar långgrund sandtrand som jag gillar mycket. Där finns även Leos Lekland som mina vänner med äldre barn säger är kanon, men jag har inte varit där själv. Teknikens hus är också bra.

Sen finns floras kulle för piknik, Gultzaudden är en liten strand nära centrum. Kulturens hus har sagoläsning, babysång och lekhörna. Högst upp i köpcentrat shopping finns ett minilekland där barnen kan härja medan föräldrarna fikar.

Sen känner jag inte till så många dagis, men jag vet att Sunderbyn har bra dagis. Storskiftes, Arealen, Hammarens och Kläppenbacken ska alla vara bra.

Fråga på om det är nåt du vill veta!

I want cookies
  • Lillhjärtat 2007

Tusen tack för tipsen!
    Öppna förskolor?

• anele

Jag bor på Porsöberget och trivs kanon. Det finns en trevlig öppen förskola som kallas Mötesplatsen i närheten som kallas Mötesplatsen. Det finns en på Mjölkudden också och nåt annat ställe i stan också men det jag vet inte hur de är.

• anele
    anele skrev 2008-06-30 10:41:20 följande:
    Jag bor på Porsöberget och trivs kanon. Det finns en trevlig öppen förskola som kallas Mötesplatsen i närheten som kallas Mötesplatsen. Det finns en på Mjölkudden också och nåt annat ställe i stan också men det jag vet inte hur de är.
    Jag har en son på 8 mån (född 071016)
  • Lillhjärtat 2007

Tack för bra tips om öppna förskolor!
    Är ju så svårt när man kommer till en helt ny stad!

Fler tips mottages tacksamt!

• Lillhjärtat 2007

Nu har jag en följdfråga:

Är det någon som vet någonting om de mindre fastighetsbolagen som hyr ut lägenheter i centrala stan? Jag har fått upp en del namn, men vilka kan ni rekommendera? Har ni hört nåt bra/dåligt om något av dem?

• Miola

Det beror på hur nära stan ni vill bo. Tex porsön och sunderbyn är långt ifrån stan. Porsön är dessutom mest studenter som bor - en egen liten stad i staden. Vill man bo på promenadavstånd rekommenderar jag skurholmen, men kan vara lite svårt att få lägenhet. Jag rekommenderar Lulebos direktbokning. Tror de släpper nya lägenheter kl nio varje dag men är osäker.

Bergnäset är jättefint att bo i villa, men mindre bra lägenhetsområde. Östermalm är fint och stadsnära men dyrt. Örnäset och Hertsön är mindre bra områden men billiga. Lövskatan är ett fint område - där finns också mindre lägenheter i flera våningar och en liten gräsplätt, som ett radhus. Vissa av dem är insats men några är Lulebo-lgh.

• anele
    Svar på #9
    Från områden som Porsön, Björkskatan och Herrtsön finns det ganska bra bussförbindelser även om man inte är precis i centrala stan.

Busstiderna finns här. Nu är det sommartidtabell så det är mycket sämre än vanligt.

www.llt.lulea.se/
Svar på tråden Flytta till Luleå!