• Lillhjärtat 2007

Flytta till Luleå!

I slutet av sommaren ska vår lilla familj flytta till Luleå! Då vi aldrig bott där förut skulle jag bli väldigt glad över tips om allt möjligt vad gäller den staden!

Exempelvis: Vilka områden är trevliga att bo i? Vilken/vilka öppna förskolor är bäst? Vilka förskolor är bäst? Hur svårt är det att få förskoleplats? Taktik? Andra bra aktiviteter för barn? Andra tips?

Vi har en son som är 10 månader!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 12:48
    Nu har jag en följdfråga:

Är det någon som vet någonting om de mindre fastighetsbolagen som hyr ut lägenheter i centrala stan? Jag har fått upp en del namn, men vilka kan ni rekommendera? Har ni hört nåt bra/dåligt om något av dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 22:24
    Hur är Svartöstaden som område? Finns någon bra förskola i närheten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-08 17:32
    Nu har jag hört om en förskola på Varvet, är det någon som vet vad den heter???

• Svar på tråden Flytta till Luleå!
  • tusse74

Vi bor i Gammelstad i villa område ca 15 km från stan. Det tar 15 min med bil/buss. Luleå har jättebra förbindelser med bussarna tycker jag och dessutom åker man gratis med barnvagn (barn under 2 år), om plats finns (dom tar bara 2 vagnar/buss pga säkerhet).

Gammelstad har ett eget litet centrum med det mesta man behöver: ica, skola, vårdcentral, bvc, mvc, tandläkare, 2 banker, bibliotek, apotek, pizzeria, grill, badhus, konditori m.m.

Vill man åka till handelsområdet Storheden, så finns där massor av butiker att handla i. Det ligger på ett industriområde med bl a coop, maxi, willys, intersport, hm, lindex, hemtex, jysk, jula, biltema, hemtex, bolaget, onoff, expert, duka, cervera m.m.
    www.lulea.se/forbesokare/gora/shopping/storheden.4.142ad110e98d650dc800021875.html

Från Gammelstad har vi sen 15 min till stan där "resten" finns!

I Gammelstad finns en massa dagis, en skola, Stadsökyrkan har öppen förskola som kallas Stor och Liten, där man kan träffas mån och tors fm.

Allt beror väl egentligen på vad man är ute efter för område att bo i. Lycka till med flytt och välkommen till stan!

• Lillhjärtat 2007

Tack igen för fler bra tips!!!

Hur är Svartöstaden som område? Finns någon bra förskola i närheten?

• Xay1de

Jag skulle inte flytta till Svartöstan, men mest bara för att jag tycker det är så himla långt bort. Vi bor på Tuna som är jättefint och nyrenoverat. Här kryllar det av barnfamiljer och det är nära till förskola och skola. På Mjölkudden som ligger ca. 7 minuters gångväg härifrån finns en jättebra öppen förskola. Det tar ungefär en halvtimme att promenera med barnvagn in till stan men det är en väldigt trevlig väg att gå med utsikt över vattnet och stan.

Söker ni lägenhet eller hus? Om jag fick välja var jag skulle vilja bo helst i kommunen så är det Rutvik, men där finns det inte lägenheter, ligger ca. 10 minuters bilfärd från centrum. När du bor här måste du nog räkna med att det inte finns så många områden utanför centrum som ligger väldigt nära, men lokaltrafiken här är som någon skrivit tidigare jättebra! Jag har bott på Porsön, Gültzaudden och mitt inne i centrum men jag trivs bäst här på Tuna. (Kan tillägga att jag växte upp två mil utanför stan i en liten pytteby).

Det finns mycket mer att göra i den här stan än folk tror, svårt att skriva ner allt här, men du får jättegärna skriva ett meddelande så ska jag försöka komma på saker!

• anele
    Svar på #12

Jag vet att det finns en förskola i Svartöstaden eftersom jag har städat där, men jag har svårt att veta hur den är eftersom mean inte ser hur verksamheteten fungerar men personalen är i vart fall trevlig.

Lillhjärtat 2007 skrev 2008-07-03 22:24:19 följande:
    Tack igen för fler bra tips!!! Hur är Svartöstaden som område? Finns någon bra förskola i närheten?
  • anele
    Svar på #14
    Jag måste tillägga att Svartöstaden är mysigt men kommunikationerna till centrum är ganska mycket sämre än från andra områden.
  • Lillhjärtat 2007

Tackar igen för bra svar!

Fler tips??

• Lillhjärtat 2007

Nu har jag hört om en förskola på Varvet, är det någon som vet vad den heter???

• Mcmajjsan

Jag har bott både på porsön (som nu börjat förfalla och bli ett sämre område) och Hertsön som varit ett sämre område men som verkligen vänt. Jag trivdes utmärkt dära, massa barnfamiljer, lite närmare naturen än porsön och helt sjukt bra med bussförbindelser till stan.

• Lillhjärtat 2007

Tack tack!

Nu har jag ännu fler frågor:

Vart är det bra att träna om man vill göra det centralt?
    Vart har de den bästa babysimmen?
    Kan någon rekommendera en bra frisör?

Hoppas att någon kan svara!

• Xay1de

Lillhjärtat 2007 skrev 2008-07-09 19:40:35 följande:

Tack tack! Nu har jag ännu fler frågor: Vart är det bra att träna om man vill göra det centralt?Vart har de den bästa babysimmen?Kan någon rekommendera en bra frisör?Hoppas att någon kan svara!
    Nu har jag ju själv just flyttat tillbaka hit efter att ha bott i Umeå i fem år, så saker o ting är ju lite annorlunda...Men när jag bodde här (och när jag var hemma o hade studieuppehåll för tre år sen) så tränade jag på Step In, tycker det är jättebra där. Nu har ju Inpuls öppnat i gamla biblioteket och det ska tydligen vara rätt bra. Har för mig att dom tillomed har barnpassning där när man vill träna.

Babysim finns det nog på de flesta badhusen, men jag skulle nog åka till Gammelstad, tycker det badhuset är mysigast.

Personligen så klipper jag mig på Gossip inne i stan, mest för att jag har haft samma frisör i nästan tio år så jag följde som efter när hon öppnade egen salong. Men där är dom iaf supertrevliga och grymt duktiga
  • Mcmajjsan

Jag gillar Stepin riktigt mycket (1 minut från busstationen som ligger jävlart mitt i centrum). Plus att dom har en mysig bassäng man kan ligga och slappna av i efter man tränat.

Babysim finns på Hertsö abdhus tror jag... Men som det sas i förra inlägget så är Gammelstads badhus riktigt mysigt, även om det ligger lite outside.

Frisörer har vi gott om. Gillar Ericsson då dom har drop in och riktigt trevliga och bra frisörer.

Lillhjärtat 2007 skrev 2008-07-09 19:40:35 följande:

Tack tack! Nu har jag ännu fler frågor: Vart är det bra att träna om man vill göra det centralt?Vart har de den bästa babysimmen?Kan någon rekommendera en bra frisör?Hoppas att någon kan svara!
  • Lillhjärtat 2007

Vet ni hur det är på Helex??? Både att träna och att gå på babysim, menar jag då.

• kama

Helex är ett bra ställe att träna på. De flesta som tränar där är dock där för sjukgymnastik (ej säker). Men det är nytt och fint och öppet. Gillar dock stil på universitetet bäst. Helt nytt och jättestort. Impuls har också helt nya lokaler och har öppnat mitt i stan i gammla biblioteket. Inte min stil dock. Lite mindre lokaler men kanske lite mysigare. Helt vad man själv är ute efter.

Jag bor själv på knöppelåsen mellan lerbäcken och skurholmen. Ett jättefint villaområde och mågna barnfamiljer. Hit är det jättebra kommunikation då bussarna går till hertsön var 15 min alla dagar i veckan. Det är nära till Hertsönsbadhus där dom värmer upp barnpolen till 34 grader varje onsdag, lördag och söndag. Om jag inte mins fel är det kallare i gammelstadsbadhus. Tror dock inte att Hertsön har organiserat babysim.
    Det finns många dagis runt om detta område. Det är Haga, Knöppelåsen, Skurholmen, Bergssprängaren, Örnäset (ej att rekommendera) och så ska Kronan öppna ett helt nytt nu till hösten. Haga är det dagis dit det är längst kö och är mycket omtyckt. Har själv fått plats för min 1 åring på skurholmen där dom öppnar en ny avdelning som är en Regio Emillio avdelning. Ska bli spännade att se hur det blir. Har bara läst possitiv kritik om den filosofin.

Luleå är ju som alla andra städer och har "finare" områden och "mindre fina". Det finns nästan en finare del i varje område. Knöppelåsen tex är välldigt högt rankad men ligger ändå välldigt nära både Örnäset och Hertsön som räknas som de sämsta områderna. Kronan, Mjölkudden, Svartöstan och Bergnäset är andra högt aktade områden (dock är alla villaområden).
    Tror nog att dom som bor på Örnäset, Hertsön, Tuna etc trivs mycket bra där. Det är bara att de delarna har fått ett sämre ryckte då det är billigare att bo där och fler utlänningar och alkoholister då flyttar till dessa områden.
    Allt detta är ju mina åsikter, inte ren fakta :)

• Lillhjärtat 2007

Tack för ännu ett bra och innehållsrikt svar! Precis sådana saker vill jag ju veta!

• Xay1de

Men Tuna är ju faktiskt inte alls så längre. Allt är ju helt nyrenoverat och det är extremt familjevänligt, så det dåliga ryktet är nog något som bara lever kvar utan grund...

På tal om träning så är väl Helex och Step In samma?

• Lillhjärtat 2007
    Svar på #27
    Xay1de skrev 2008-07-10 22:25:03 följande:
    På tal om träning så är väl Helex och Step In samma?
    Ja, det verkar vara samma ställe som har bytt namn!
Svar på tråden Flytta till Luleå!