• tejej

cognacsmedwurst?

Hej på er!
    Kan man äta cognacsmedwurst? Vet ej om den är rökt, men antar det.. Blir tokig på livsmedelsverkets hemsida då jag inte tycker att det framgår! Eller är det jag som inte riktigt vet vad cognacsmedwurst är och är tillagat.

• Svar på tråden cognacsmedwurst?
  • MammasälskadeMinna

ja varför skulle ma inte kunna?

• tejej

För att den kanske bara är rökt o större risk för bakterier? Har gjort misstaget att äta kallrökt lax och det var enl bm inte korrekt..

• MammasälskadeMinna
    tejej skrev 2008-06-30 12:13:15 följande:
    För att den kanske bara är rökt o större risk för bakterier? Har gjort misstaget att äta kallrökt lax och det var enl bm inte korrekt..
    har inte hört att det ska vara farligt.. men jag kan ha fel. bara att man ska undvika om man har halsbränna..
  • Mrs Anna

Nja det finns väl nåt om att man inte ska äta charvaror om de är vacumpackade och mot slutet av hållbarhetstiden? Annars ska det väl vara ok?

• La Lola

Frys den i 3 dagar då?
    Då är du ju helgarderad när du nu inte vet hur den är tillverkad.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • La Lola
    Mrs Anna skrev 2008-06-30 12:16:59 följande:
    Nja det finns väl nåt om att man inte ska äta charvaror om de är vacumpackade och mot slutet av hållbarhetstiden? Annars ska det väl vara ok?
    Kallrökt och lufttorkat ska man undvika.
  • tejej

La Lola skrev 2008-06-30 12:18:13 följande:

Kallrökt och lufttorkat ska man undvika.
    Precis, tyvärr står det inte på förpackningen hur den är tillagad så jag hoppades att nån här äter korv oftare än vad jag gör. Är nämligen hos mor min och blir serverad!
  • Mrs Anna

Kallrökt och lufttorkat ska man undvika. - jodå det har jag full koll på Saknar min parmaskinka...

Detta står dock på livsmedelsverkets hemsida och det var det jag syftade på: "Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden."

• La Lola
    Mrs Anna skrev 2008-06-30 13:03:09 följande:
    Kallrökt och lufttorkat ska man undvika. - jodå det har jag full koll på Saknar min parmaskinka...Detta står dock på livsmedelsverkets hemsida och det var det jag syftade på: "Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden."
    Jo, men om Ts skinka skulle vara kallrökt så ska hon ju undvika den.
    Pga toxolasma.
    Det man vill varna för när det gäller det du skriver om är listeria.

Om hon nu inte fryser den i 3 dagar. Då är det ju ok.
    O det kan du göra med din parmaskinka oxå.
  • La Lola

toxoplasma tom

• KPV0701

Hoppas du åt av medwursten, och fick njuta av den. Korv är ju kokt och ingen fara att äta. Både cognacsmak och röksmak är oftast tillsatser i sådana vanliga pålägg.

• TjEjEnGbG
    KPV0701 skrev 2008-06-30 13:18:10 följande:
    Hoppas du åt av medwursten, och fick njuta av den. Korv är ju kokt och ingen fara att äta. Både cognacsmak och röksmak är oftast tillsatser i sådana vanliga pålägg.
    Det är en väldig skillnad på rökt o kokt korv. Cognacsmedwurst brukar oftast vara kallrökt o skall därför undvikas, även salami o parmaskinka.. Det går bra att äta dessa korvar upphettade..
  • La Lola
    TjEjEnGbG skrev 2008-06-30 13:30:18 följande:
    Det är en väldig skillnad på rökt o kokt korv. Cognacsmedwurst brukar oftast vara kallrökt o skall därför undvikas, även salami o parmaskinka.. Det går bra att äta dessa korvar upphettade..
    Och om de varit frysta 3 dygn.
  • TjEjEnGbG

La Lola skrev 2008-06-30 13:31:32 följande:

Och om de varit frysta 3 dygn.
    ja precis, det stog redan därför skrev jag inte det..
  • La Lola
    TjEjEnGbG skrev 2008-06-30 13:33:10 följande:
    La Lola skrev 2008-06-30 13:31:32 följande: ja precis, det stog redan därför skrev jag inte det..
    Jag poängterade bara igen eftersom det ibland missas att läsa alla inlägg.
  • Ess

Ring tillverkaren och fråga så slipper du fundera mera.

Svar på tråden cognacsmedwurst?