• Anonym

Jobba extra vid sidan om sitt vanliga jobb

Vad gäller om man vill jobba extra vid sidan om sitt vanliga jobb?
    Måste man informera sin chef om att man har ett annat jobb?

Jag är mammaledig och har blivit erbjuden ett kvälls/natt och helgjobb i höst (min man jobbar dagtid så detta skulle vara ett ypperligt tillfälle att dryga ut inkomst och förlänga föräldraledigheten).

Vad kan man räkna med i OB-ersättning när man jobbar kväll/natt/helger?
    Det är på ett gruppboende och jag är i vanliga fall förskollärare så det blir samma arbetsgivare (kommunen) men inte samma chef.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Jobba extra vid sidan om sitt vanliga jobb
  • Anonym

Klart du får jobba extra, kom ihåg bara att du inte får ta FP samma dag som du jobbar!

• Anonym

Nej, det ska jag inte göra. Detta är ett sätt att slippa ta FP utan spara på de dagarna.

• The past is now
    Anonym skrev 2008-06-30 13:30:11 följande:
    Vad gäller om man vill jobba extra vid sidan om sitt vanliga jobb?Måste man informera sin chef om att man har ett annat jobb?Jag är mammaledig och har blivit erbjuden ett kvälls/natt och helgjobb i höst (min man jobbar dagtid så detta skulle vara ett ypperligt tillfälle att dryga ut inkomst och förlänga föräldraledigheten). Vad kan man räkna med i OB-ersättning när man jobbar kväll/natt/helger?Det är på ett gruppboende och jag är i vanliga fall förskollärare så det blir samma arbetsgivare (kommunen) men inte samma chef. Tacksam för hjälp!
    JA visst kan du det och nej det har inte din arbetsgivare med att göra.

Lycka till!
  • Kjell2
    Anonym skrev 2008-06-30 13:32:32 följande:
    Klart du får jobba extra, kom ihåg bara att du inte får ta FP samma dag som du jobbar!
    Oftast går det bra men inte alltid. Kolla ditt avtal. Alltid lugnast att prata med chefen först. Kan bli problem om det t ex är konkurerande verksamhet.

/Kjell
  • Anonym

Kjell

Hur menar du med konkurrerande verksamhet?

Min chef kan inte erbjuda mig extrajobb nu då det i så fall skulle vara på dagtid och det kan jag inte ta.
    Detta jobbet är på kvällar/nätter/helger men jag är anställd som förskollärare både på mitt vanliga jobb och på detta extrajobbet.
    Kanske borde ringa facket och kolla?

• FruMähler

Tänk på att skatten slå fel när du jobbar extra ált har ett extra jobb...man kan få rikligt med rest skatt..

• Anonym (c)

Jah jobbar iofs inom transportförbundet men vi är skyldiga att informera vår arbetsgivare om extrajobb.Kolla vad som gäller för dig så du slipper tråkiga konsekvenser.

• Anonym

Hur kan skatten förändras?
    Det är ju samma arbetsgivare så jag borde ju få min vanliga lön.
    Eller tänker jag fel nu?

• Novus

Du måste ha godkännande från din arbetsgivare. Inte alltid så populärt att vara ledig därifrån men kunna jobba på annat jobb.
    Är det samma arbetsgivare, kommunen, bör det dock inte vara några problem.

Men se upp och ta det säkra före det osäkra. En på min mans jobb fick sparken för att ha gjort samma sak

• Kjell2

The past is now skrev 2008-06-30 13:35:17 följande:

JA visst kan du det och nej det har inte din arbetsgivare med att göra.Lycka till!
    Arbetgivaren kan ha med det att göra. I vissa anställnings och kollektavtal finns det regler för sidoanställningar, det får t ex inte vara något som konkurerer med arbetsgivaren eller kan vara skadligt för arbetsgivaren.

/Kjell
  • Anonym

Jag har ju inte tackat ja ännu, så jag ska kolla upp med facket och prata med min chef.

• Kjell2
    Anonym skrev 2008-06-30 13:38:16 följande:
    KjellHur menar du med konkurrerande verksamhet?
    Om du t ex jobbar som bilkonstruktör på Volvo skulle du får sparken om du jobbade extra som bilkonstruktör på Saab.

Bästa att kolla med din nuvarande arbetsgivare för att undvika problem.

/Kjell
  • Anonym (A)

Har en vän som gjort något liknande och hon var skyldig att informera sin arbetsgivare. Sen sa ju arbetsgivaren ja, men bäst att alltid fråga.

• Anonym

Tror ju inte hon skulle kunna säga annat än ja..
    Det är hennes rektors-kollega som har frågat mig.

Svar på tråden Jobba extra vid sidan om sitt vanliga jobb