• Mickolina

ICA-banken: dålig stil!

Jag brukar sätta in pengar via min internetbank på kontot i ICA-banken för de saker vi betalar med ICA-kortet varje månad. Irriterande nog kommer inte pengarna in på ICA-kortet den dag jag angett som förfallodag. Ofta tar det ytterligare två-tre dagar.

Efter en kontroll har det visat sig att ICA-banken håller på pengarna på sitt plusgiro-konto. Alltså är det de som får ränta på pengarna under dessa dagar, inte jag! Totalt sett per år rör det sig om mycket pengar som banken så att säga lånar gratis av oss ica-kortsanvändare! Visste DU det??

I fortsättningen kommer jag att ta med kontanter till kassan på ica varje månad eftersom det är gratis att sätta in pengar på sitt konto. Om man gör så kommer pengarna in direkt! Det är inte direkt jobbigare än att göra överföringen på internetbanken, och sedan vänta och vänta på att pengarna ska komma in.

• Svar på tråden ICA-banken: dålig stil!
  • Liten Mjau

Så är det väl alltid för alla räkningar. Det tar UPP TILL 3 bankdagar efter det förfallodatum jag satt, innan mottagaren få pengarna. Räntan tillfaller tyvärr banken.

• denna där

Men menar du att det tar typ 6 dagar innan pengarna finns på kortet?
    Hos mig tar det 3 dagar. De dagarna det tar för en betalning att mottagas och registreras på mottagarens konto. Så är det ju med de flesta bank och postgiro inbetalningar ju...
    Sen är det väl lite så att ica banken erbjuder dig en tjänst, dom ska ju tjäna pengar på den också...

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • HOCHM

Liten Mjau skrev 2008-06-30 14:53:24 följande:

Så är det väl alltid för alla räkningar. Det tar UPP TILL 3 bankdagar efter det förfallodatum jag satt, innan mottagaren få pengarna. Räntan tillfaller tyvärr banken.
    Nä, om man betalar en räkning på plusgiro så registreras det samma dag hos mottagaren, en räkning på bankgiro kommer in dagen efter.
  • Liten Mjau
    HOCHM skrev 2008-06-30 14:57:31 följande:
    Nä, om man betalar en räkning på plusgiro så registreras det samma dag hos mottagaren, en räkning på bankgiro kommer in dagen efter.
    Ok. Men enligt min bank så kan det ta UPP TILL 3 bankdagar men oftast har mottagaren pengarna dagen efter (bankgiro mottagare).
  • Mickolina

Jag menar bara att det inte borde ta längre tid än andra räkningar. Om pengarna dras direkt från mitt konto har mottagaren dem dagen efter, men sedan tar det två dagar innan mottagaren fått in dem på mitt konto. Sedan bokförs det på mitt kontoutdrag som att pengarna kommit in på förfallodagen, trots att jag inte kunde använda dem då.

• TigerLinn

jopp de visste ja.. dock ej så detaljerat som du skriver därför vi lägger in pengar direkt i affären

• denna där
    Svar på #5
    Mickolina skrev 2008-06-30 15:05:39 följande:
    Jag menar bara att det inte borde ta längre tid än andra räkningar. Om pengarna dras direkt från mitt konto har mottagaren dem dagen efter, men sedan tar det två dagar innan mottagaren fått in dem på mitt konto. Sedan bokförs det på mitt kontoutdrag som att pengarna kommit in på förfallodagen, trots att jag inte kunde använda dem då.
    är det kontoudraget från ica som dom är bokförda som insatta men inte går att använda menar du?
    Dåå förstår jag lite mer vad du menar i så fall...
    Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Mickolina

Ja i efterhand kommer det att stå på mitt kontoutdrag att pengarna kom in idag, förfallodagen, men pengarna finns inte på mitt konto nu!

• Lovva

Inte om du lägger förfallodatum genom internet banken väl? Så är det inte på varken Swedbank eller SEB iallafall. Och lägger man inget datum tar det endast EN dag.

Liten Mjau skrev 2008-06-30 15:03:25 följande:

Ok. Men enligt min bank så kan det ta UPP TILL 3 bankdagar men oftast har mottagaren pengarna dagen efter (bankgiro mottagare).
  • rexie

Hände mig samma sak för flera år sedan förde in flera tusen resten som var kvar efter räkningar ups så var pengarna försvunna på swebank o inte fanns på ica banken var finns dom då svävar i luften tre dagar efter det aldrig överföring via nätet.

Det vart inte roligt när man inte kunde handla mat för det inte fanns pengar ng stanns.

• Agni
    Mickolina skrev 2008-06-30 15:12:32 följande:
    Ja i efterhand kommer det att stå på mitt kontoutdrag att pengarna kom in idag, förfallodagen, men pengarna finns inte på mitt konto nu!
    Men du kan ju välja att pengarna ska dras automatiskt från ditt konto på ett exakt datum varje månad. Då bjussar du inte på någon ränta
  • Liten Mjau
    Lovva skrev 2008-06-30 19:06:07 följande:
    Inte om du lägger förfallodatum genom internet banken väl? Så är det inte på varken Swedbank eller SEB iallafall. Och lägger man inget datum tar det endast EN dag.Liten Mjau skrev 2008-06-30 15:03:25 följande:
    Jag har länsförsäkringar och hade sedbank tidigare och det fick man räkna med då oxå. Jobbade på ett inkassoföretag tidigare och där hände det att det tog upp till 3 bankdagar innan vi såg inbetalningen från en privatperson (även när den betalat via internet).
  • bellanbus

Det är det som kallas flow...håller alla banker på med mer eller mindre..
    Makes the world go round

• Gorban

Knappast, på SEB kan jag betala senast kl 23 och mottagaren har pengarna tillhanda dagen efter.
  • PetterL

Varför inte göra en överföring till ditt konto på Icabanken istället för att sätta in på deras plusgiro?

• Mint

På mitt arbete hanterar jag fakturor och kundbetalningar ibland och det tar alltid minst tre bankdagar innan vi ses betalningarna. När de väl kommit fram syns betaldatum som dagen efter det att kunden gjort betalningen, oavsett om det gäller plus- eller bankgirobetalningar.

• Liten Mjau
    Mint skrev 2008-07-01 20:21:04 följande:
    På mitt arbete hanterar jag fakturor och kundbetalningar ibland och det tar alltid minst tre bankdagar innan vi ses betalningarna. När de väl kommit fram syns betaldatum som dagen efter det att kunden gjort betalningen, oavsett om det gäller plus- eller bankgirobetalningar.
    precis så har jag fått det förklarat för mig!
Svar på tråden ICA-banken: dålig stil!