Vad får man göra i hyreslägenhet?
Jag och min sambo bor sedan snart två år i en hyreslägenhet. Jag har aldrig bott i hyreslägenhet innan och jag känner mig lite nojig över vad man får och inte får göra, t.ex. när det gäller att sätta upp saker. Därför är det fortfarande alldeles för kalt och opersonligt i vårt hem. Nu börjar jag få nog och ni får hemskt gärna hjälpa mig. Hur mycket åverkan får man göra och vad är ok/rätt sätt att sätta upp saker som tavlor, affischer, hyllor etc? Ni andra som bor i hyreslägenhet, hur har ni gått till väga när ni inrett era hem? Hur har ni handskats med sådant som ni inte gillar så mycket i grundutförandet? Här är lägenheten full av dörrar och skåpluckor i ful rödbrun låtsasträ (jag har aldrig förstått mig på detta med låtsasträ) och det är ju något man alltid måste förhålla sig till när man kommer med inredningsidéer.
Jag har surfat runt en del på inredningsbloggar och läst inredningstidningar och blir rätt frustrerad av att det jämt tycks handla om villor, radhus och bostadsrättslägenheter. Jag behöver tips och råd kring hur man skapar ett vackert, personligt och harmoniskt hem utifrån de begränsningar som en hyresrätt medför. Och skulle vilja veta lite mer tydligt exakt vad begränsningarna är. Med tanke på bostadsbristen, särskilt här i Stockholm, vill man ju inte göra bort sig och få en arg hyresvärd.
En väldigt tråkig begränsning som just min hyresvärd ägnar sig åt är att man inte får måla väggarna. Bara tapetsera.