• karby

Vad får man göra i hyreslägenhet?

Jag och min sambo bor sedan snart två år i en hyreslägenhet. Jag har aldrig bott i hyreslägenhet innan och jag känner mig lite nojig över vad man får och inte får göra, t.ex. när det gäller att sätta upp saker. Därför är det fortfarande alldeles för kalt och opersonligt i vårt hem. Nu börjar jag få nog och ni får hemskt gärna hjälpa mig. Hur mycket åverkan får man göra och vad är ok/rätt sätt att sätta upp saker som tavlor, affischer, hyllor etc? Ni andra som bor i hyreslägenhet, hur har ni gått till väga när ni inrett era hem? Hur har ni handskats med sådant som ni inte gillar så mycket i grundutförandet? Här är lägenheten full av dörrar och skåpluckor i ful rödbrun låtsasträ (jag har aldrig förstått mig på detta med låtsasträ) och det är ju något man alltid måste förhålla sig till när man kommer med inredningsidéer.

Jag har surfat runt en del på inredningsbloggar och läst inredningstidningar och blir rätt frustrerad av att det jämt tycks handla om villor, radhus och bostadsrättslägenheter. Jag behöver tips och råd kring hur man skapar ett vackert, personligt och harmoniskt hem utifrån de begränsningar som en hyresrätt medför. Och skulle vilja veta lite mer tydligt exakt vad begränsningarna är. Med tanke på bostadsbristen, särskilt här i Stockholm, vill man ju inte göra bort sig och få en arg hyresvärd.

En väldigt tråkig begränsning som just min hyresvärd ägnar sig åt är att man inte får måla väggarna. Bara tapetsera.

• Svar på tråden Vad får man göra i hyreslägenhet?
  • Nyfiken gul

jag har borrat upp spegelväggar, konsollhyllor och nålat upp tonvis med affischer i mina tonår - har aldrig varit några problem i mina hyresrätter.

givetvis får man ju inte perforera väggen som en schweizerost förstås - det brukar inte gillas men visst får man ju bo o använda lägenheten enligt bruksskick...

jag har valt att låta speglar o hyllor sitta kvar vid besiktning o utflyttning om nästa hyresgäst velat det.

• Lena

Man kan göra mycket med tapeter oxå och jag förstår begränsningen för de flesta som målar gör ett sämre jobb än de flesta som tapetserar.

Klart du får sätta upp på väggarna. Sätter du upp tavlor med x-krokar eller liknande så ger det knappt spår.

Sen gör du något du inte fick så är det värsta som händer att du får betala för återställande.

Fråga hyresvärden om du får lämna in skåpsluckorna för målning, det är dyrare men sannolikt okej.

• Fru T

vi får göra vad vi vill för vår hyresvärd förutom at ta bort väggar :-d

men ring till hyresvärden och fråga vad du får och inte får göra i er lägenhet, är ju såå olika från värd till värd

• karby

Lena skrev 2008-06-30 14:58:49 följande:

Fråga hyresvärden om du får lämna in skåpsluckorna för målning, det är dyrare men sannolikt okej.
    [/citat]

Det skulle vara rackarns fint, men tror inte det. Det står uttryckligen i kontraktet att man inte får måla dem och jag gissar att man inte får lämna in dem för målning heller. De vill säkert ha samma i alla lägenheter här för att det blir enklare för dem. Fråga kan man ju iofs alltid göra :)
    [citat]
    Sätter du upp tavlor med x-krokar eller liknande så ger det knappt spår.
    Vad är x-krokar månntro? Jag har alltid bara använt spik tidigare :)
  • karby

Oj, det blev lite knas med citaten där. Hoppas att det är läsbart ändå.

• karby
    Fru T skrev 2008-06-30 15:05:26 följande:
    vi får göra vad vi vill för vår hyresvärd förutom at ta bort väggar :-dmen ring till hyresvärden och fråga vad du får och inte får göra i er lägenhet, är ju såå olika från värd till värd
    Jo, det har du rätt i förstås :P
  • Gnutt

Ett tips är att skära ett kryss med en vass kniv där du ska göra hål i tapeten. Vik ut de fyra flikarna och låt dem vara kvar. När du sedan tar ner det du satt upp på väggen då tar lite klister och viker tillbaka flikarna. Och vips så är hålet borta. Om det inte är ett gigantiskt plugghål vill säga

• Gnutt

Jag jobbar på ett bostadsföretag och hos oss säger vi till våra hyresäster att det får göras om det görs fackmannamässigt, tex måla köksluckor. Om inte får man ju stå för det när man flyttar, om det inte går igenom besiktningen.

• Lena
    karby skrev 2008-06-30 15:08:12 följande:
    Vad är x-krokar månntro? Jag har alltid bara använt spik tidigare :)
    X-krokar har man på betongväggar. De har flera små piggar och en krok.
  • karby
    Lena skrev 2008-06-30 15:21:41 följande:
    X-krokar har man på betongväggar. De har flera små piggar och en krok.
    Ah, ok, är det sådana där vita plastsaker med små metallpiggar på baksidan? Som inte påminner om x på något sätt?
  • Lena
    karby skrev 2008-06-30 15:23:49 följande:
    Ah, ok, är det sådana där vita plastsaker med små metallpiggar på baksidan? Som inte påminner om x på något sätt?
    Jupp precis sådana.
  • karby

Gnutt skrev 2008-06-30 15:12:21 följande:

Ett tips är att skära ett kryss med en vass kniv där du ska göra hål i tapeten. Vik ut de fyra flikarna och låt dem vara kvar. När du sedan tar ner det du satt upp på väggen då tar lite klister och viker tillbaka flikarna. Och vips så är hålet borta. Om det inte är ett gigantiskt plugghål vill säga
    Det där var ett himla bra tips. Tack!
  • karby
    Fru T skrev 2008-06-30 15:05:26 följande:
    vi får göra vad vi vill för vår hyresvärd förutom at ta bort väggar :-
    Vad har ni för hyresvärd förresten? :P
Svar på tråden Vad får man göra i hyreslägenhet?