• Anonym (ledsen)

Upphävande av faderskap

Jag fick ett brev idag om upphävande av faderskap. Jag har vetat i 10 år att min "pappa" inte anser sig vara släkt med mig och förutom något enstaka telefonsamtal och att vi på min begäran träffades i samband med min student så har vi inte haft någon kontakt på runt 20 år. Jag är idag 25 år.

Usch, det här rev verkligen upp såren från för 10 år sen... "Pappa" har papper från ett blodprov som togs när jag var 5, det är bara det att min mamma säger att inget sånt prov togs. Det här pappret säger att han omöjligtvis kan vara min pappa.

Mamma hade ett one-night-stand 10 mån innan jag föddes som hämd för att "pappa" hade varit otrogen mot henne.

Jag kontaktade "pappas" advokat idag och föreslog att vi skulle göra ett DNA-test som jag och "pappa" skulle betala hälften av. Jag skulle sen följa utslaget som blir på det testet. Om "pappa" inte går med på mitt förslag så kommer jag bestrida upphävandet.

Är det nån som har någon erfarenhet av nåt sånt här? Jag skulle verkligen behöva prata med nån som inte är familj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-01 15:21
    Jag har precis pratat med "pappas" advokat och "pappa" har gått med på att göra ett DNAtest på nätet. Advokaten kollade sen upp vad de testen innebar och kom fram till att de ev inte gäller i rätten så han frågade hur jag ställde mig till ett "riktigt" test. Det hamnar då på 6-7 000 totalt vilket jag kan acceptera. "Pappa" har ännu inte tagit ställning till det dyrare testet men advokaten skulle rekommendera honom att acceptera även han.

Själva jämförandet skulle ta ca 2 veckor så förhoppningsvis kommer alltihop vara löst inom 1 månad och det eventuella (beroende på vad DNAtestet säger) besöket i tingsrätten blir bara en formsak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 13:21
    "Pappa" har tagit på sig att betala hela kostnaden för DNA-testet och advokaten ska skicka över papprena idag. Han sa att "pappa" och jag ska gå till våra vårdcentraler, legitimera oss för en läkare och sen ta ett blodprov. Mer info skulle finnas i papprena som jag borde få imorgon eller i övermorgon. Återkommer när jag vet mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 16:48
    blodprovet är taget nu så det är bara att vänta på svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 11:25
    Jag har fått svar och vi är inte släkt. Nu måste vi bara upp i rätten för att få det formellt oxå.

• Svar på tråden Upphävande av faderskap
  • Mamsis

Men om din "pappa" har ett papper där det står att han inte kan vara pappan så vart har han fått det ifrån isf?

Vet inte alls hurdana testerna var då och hur tillförlitliga de är, men om ett sådant test togs så borde det väl finnas i din journal?

• Anonym (carpe diem)

Vet du om han själv bekostade provet då för länge sedan... och var och av vem togs blodprovet på dig? för på den tiden gjorde man ju inte DNA-tester....
    Vet du om familjerätten i din födelsekommun var inblandad?

Det är bara domstol som kan upphäva ett faderskap - det är inget som du och pappa kan skriva avtal om...

• Celestialday

Bra ide att kolla upp faderskapet med dna prov. Anlita gärna

www.dynamiccode.se/foraldrar.asp

Deras prov kostar 3000 kr inkl moms.

Det finns billigare företag på nätet främst utländska men det är svårt att veta hur seriösa de är.

Anlitar ni rättsmedicinalverket kostar det 10000 kr.

• annbom

Jag blir så lessen för din skull. Jag tycker att det är hemskt att man ska kunna häva ett faderskap efter så lång tid. Jag tycker att gränsen ska gå efter ett år och sedan ska faderskapet inte gå att häva från något håll.

Jag tror inte att något sådant prov togs heller och hade det gjorts så hade det visat att han är pappa eftersom han står för faderskapet. När man gjorde blodundersökning tidigare så behövdes förutom barnets och pappans blod även mammans blod så din mamma vet nog vad som gäller.

Kontakta hans advokat igen och säg att du kommer att göra DNA testet men att du inte kommer att betala något. Varför ska du betala för att han vill göra ett DNA test. Sedan undrar jag vad han har för advokat som vill använda ett resultat som går 20 år tillbaka. Jag tycker att du oavsett ska bestrida upphävandet för har han "vetat" om att du inte är hans dotter i 20år så varför har han inte gjort något tidigare.

• Anonym (ledsen)

Advokaten erkände att ett DNAtest kanske måste tas i vilket fall som helst och han skulle se om vi kanske inte skulle behöva betala det själva. Jag har redan tidigare varit inne på att (själv) betala för ett DNAtest bara för att få klarhet i hur det ligger till.

Anledningen till att "pappa" står som far i mina papper är att han och min mamma var gifta när jag föddes. Efter att de skiljdes krävde mamma inget underhåll men nu börjar han bli gammal och jag antar att det här är med tanke på arv.

Provet som jag fått papper för betalade han själv.

• mrs christin

Usch vad hemsk det måste vara att ens pappa beter sig så. Och förstår att du med vill ha klarhet i det hela, kan inte vara kul att ha en pappa som inte vill vara ens pappa om vi säger så.
    Tror att de e så att om det går till domstol (Som någon annan skrev så är det bara dem som kan häva ett fadersklap) så kräver domstolen ett DNA-test, vilket jag inte tror att man får betala själv.
    Jag hade personligen inte vågat anlita något av de företagen som gör DNA test på nätet, stog om dem i tidningen för bara ett litet tag sedan att de kunde vara rätt så opålitliga. Hellre anlita rättmedecinska för 10tkr och sen verkligen känna sig säker på det ena eller andra hållet. Visst är det mycket pengar, men inte för att själen (både din och din pappas) ska få ro.

• Anonym (ledsen)

Jo, det kommer gå till tingsrätten oavsett. Hmmm... jag hade tänkt på något av företagen på internet eftersom jag precis avslutat mina studier och inte fått nåt jobb än. Ekonomin är alltså inte den absolut bästa även om mamma lovat att bidra.

• Celestialday

Företaget Dynamiccode som jag nämnde ovan anlitas av vissa prismedvetna komuner eftersom de är så mycket billigare än rättsmedicinalverket. De är godkända av socialstyrelsen. Men det är möjligt att du får det gratis om nu advokaten skulle undersöka det. Tror dock att kommunen bara betalar i de fall där faderskapet ej är fastställt sedan tidigare, men det skadar ju inte att fråga.

• annbom

Fast det är din far som vill få faderskapet hävt och då får han vackert betala för det. Även om de var gifta när du föddes så har han haft väldigt lång tid på sig att häva faderskapet.

Anonym (ledsen) skrev 2008-07-01 14:41:29 följande:

Jo, det kommer gå till tingsrätten oavsett. Hmmm... jag hade tänkt på något av företagen på internet eftersom jag precis avslutat mina studier och inte fått nåt jobb än. Ekonomin är alltså inte den absolut bästa även om mamma lovat att bidra.
  • Nidhugg

Låter som din pappa verkligen inte tror att han är pappa och mår rätt illa över det.
    Vad bra att ni äntligen kommer att få klarhet i hur det är med det!

Svar på tråden Upphävande av faderskap