Upphävande av faderskap
Jag fick ett brev idag om upphävande av faderskap. Jag har vetat i 10 år att min "pappa" inte anser sig vara släkt med mig och förutom något enstaka telefonsamtal och att vi på min begäran träffades i samband med min student så har vi inte haft någon kontakt på runt 20 år. Jag är idag 25 år.
Usch, det här rev verkligen upp såren från för 10 år sen... "Pappa" har papper från ett blodprov som togs när jag var 5, det är bara det att min mamma säger att inget sånt prov togs. Det här pappret säger att han omöjligtvis kan vara min pappa.
Mamma hade ett one-night-stand 10 mån innan jag föddes som hämd för att "pappa" hade varit otrogen mot henne.
Jag kontaktade "pappas" advokat idag och föreslog att vi skulle göra ett DNA-test som jag och "pappa" skulle betala hälften av. Jag skulle sen följa utslaget som blir på det testet. Om "pappa" inte går med på mitt förslag så kommer jag bestrida upphävandet.
Är det nån som har någon erfarenhet av nåt sånt här? Jag skulle verkligen behöva prata med nån som inte är familj!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-01 15:21
Jag har precis pratat med "pappas" advokat och "pappa" har gått med på att göra ett DNAtest på nätet. Advokaten kollade sen upp vad de testen innebar och kom fram till att de ev inte gäller i rätten så han frågade hur jag ställde mig till ett "riktigt" test. Det hamnar då på 6-7 000 totalt vilket jag kan acceptera. "Pappa" har ännu inte tagit ställning till det dyrare testet men advokaten skulle rekommendera honom att acceptera även han.
Själva jämförandet skulle ta ca 2 veckor så förhoppningsvis kommer alltihop vara löst inom 1 månad och det eventuella (beroende på vad DNAtestet säger) besöket i tingsrätten blir bara en formsak.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 13:21
"Pappa" har tagit på sig att betala hela kostnaden för DNA-testet och advokaten ska skicka över papprena idag. Han sa att "pappa" och jag ska gå till våra vårdcentraler, legitimera oss för en läkare och sen ta ett blodprov. Mer info skulle finnas i papprena som jag borde få imorgon eller i övermorgon. Återkommer när jag vet mer.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 16:48
blodprovet är taget nu så det är bara att vänta på svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 11:25
Jag har fått svar och vi är inte släkt. Nu måste vi bara upp i rätten för att få det formellt oxå.