Hur hade ni gjort? IVF vs äggdonation - söker råd angående detta
Hej,
har ganska precis genomgått en IVF-behandling.
Jag fyller fyrtioett år i sommar och har länge försökt få ett gemensamt barn med min make (jag har två barn från ett tidigare äktenskap).
Min IVF-behandling förlöpte helt smärtfritt och jag upplevde egentligen inga av de problem eller biverkningar som många andra beskriver. Jag hade tjugo äggblåsor efter att ha sprutat med Gonal-F i åtta dagar och fjorton ägg hittades vid pick up. Av dessa fjorton mogna ägg befruktades sex (det visade sig att min make just vid detta tillfälle hade ett lågt antal spermier) och två av dessa hade efter fem dagars odling utvecklats till fina blastocyster. Jag fick själv välja om jag ville att de skulle frysa den ena eller om jag vill återfå båda. Jag valde pga av min ålder det senare alternativet.
På testdagen fick jag ett positivt graviditetsbesked men fick några dagar senare missfall.
Det konstaterades att båda embryona hade fäst men, som sagt, det gick alltså inte vägen.
Min make (samt min läkare) tycker att resultatet trots allt måste anses som lyckat och min läkare tycker att framtida försök har goda förutsättningar att lyckas. Min man vill gå vidare med i alla fall tre försök till.
Själv är jag mer intresserad av att få en äggdonation gjord. Tiden går... Varje IVF-försök tar relativt sett ganska lång tid och åldrandet går som bekant inte att stoppa.
Min man är också positivt inställd till äggdonation. Han ser dock det som en senare åtgärd.
Hur ser ni på saken? Med avseende på min historia? Ställer frågan i det här forat då det är här den största kunskapen om äggdonation förefaller finnas.
Tack på förhand för eventuella svar.