• Anonym (orolig)

kan man låna pengar på ngn annans personnr?

Jag har en bror som är narkoman men som just nu är på behandling. Förra veckan fick jag avi om att jag hade ett paket att hämta ut på posten. Visste jag inte beställt ngt men hämtade ut det i tron att det var ngt från jobb. Iallfall så visade det sig vara kläder som jag inte beställt.Fick senare på kvällen reda på att min bror beställt kläder till sig i mitt namn mot faktura också.Han bad om ursäkt osv. jag blev så ledsen o det kändes obehagligt. Älskar min bror jättemycket o har ställt upp på honom alltid men detta känns som ett intrång i mitt liv.Ja det kändes kränkande på något vis. Tänk om han beställer andra saker eller lånar pengar per sms eller något också? kan man det? Han kan ju uppge sin egen adress o då får ju inte jag reda på någonting förrän jag märker jag fått en anmärkning. Är det ngn som vet om han kan låna beställa saker utan att jag får reda på det? Min man hyser redan ett visst agg mot min bror eftersom han tycker han sårat mig så mkt o detta gjorde inte det bättre.

• Svar på tråden kan man låna pengar på ngn annans personnr?
  • Lena

Det lär han kunna men det är bara att bestrida, företaget har inget bevis för at du har beställt det. Personnummer är ingen hemlig handling.

• Anonym (:))

Han kan inte låna pengar i ditt namn för kontot som pengarna ska komma till måste stå på samma namn o personnummer, så då kommer pengarna till dig o inte till honom..

• Zezana

Låter obehagligt.. Frågade min sambo lite om hur det är, han sitter & läser om precis allt & inget på datorn varenda dag (han är ungefär som ett uppslagsverk i levande form )

Verkar tyvärr som att det går att ta sms-lån osv genom att uppge någon annans personnr.. Men om det skulle inträffa, så är det bara bestrida & tala om läget..

• Zezana

Smart ! Det kanske dom har börjat med ja..

Anonym (:)) skrev 2008-07-01 14:27:36 följande:

Han kan inte låna pengar i ditt namn för kontot som pengarna ska komma till måste stå på samma namn o personnummer, så då kommer pengarna till dig o inte till honom..

jo men han kan inte anmäla sitt eget kontonummer till en annans personnummer, så han får ju inte pengarna ändå, kontot måste tillhöra den som tar lånet

Zezana skrev 2008-07-01 14:28:32 följande:
    Låter obehagligt.. Frågade min sambo lite om hur det är, han sitter & läser om precis allt & inget på datorn varenda dag (han är ungefär som ett uppslagsverk i levande form )Verkar tyvärr som att det går att ta sms-lån osv genom att uppge någon annans personnr.. Men om det skulle inträffa, så är det bara bestrida & tala om läget..

haha jaaa :D
    min man skulle nämligen göra det, fast tvärtom, låna i sitt namn o sätta in på mitt konto, för jag har en annan bank o då skulle pengarna komma in direkt, på hans bank gick det inte att få pengarna på helgen, men han fick inte det...

Zezana skrev 2008-07-01 14:29:45 följande:
    Smart ! Det kanske dom har börjat med ja.. Anonym (:)) skrev 2008-07-01 14:27:36 följande:
  • Anonym (orolig)

tack för era svar. Känner mig lite lugnare nu. Är mest orolig för det där med sms lån. Tycker för övrigt att det är helt sjukt att det finns sms lån.

• ejjasj

jag har själv just blivit utsatt för urkundsförfalskning så jo, det går...

så ngn tog ett smslån med ditt personnummer till den personens konto??

ejjasj skrev 2008-07-01 15:53:27 följande:
    jag har själv just blivit utsatt för urkundsförfalskning så jo, det går...
  • Anonym (orolig)

ja jag undrar oxå.Hur gick det till och hur har det gått?

• ejjasj

Vad som skedde var att min väska blev stulen, ID kortet låg däri. Jag anmälde stölden till polisen (detta var sommaren 200%) och tänkte inte mer på det. I måndags fick jag en påminnelse på en kredit som tagits ut för att köpa lite saker på en elektro affär, men krediten hade inte betalats tillbaka. Detta köp på kredit gjordes den 3e augusti 2006.

Jag har nu gjort ny polisanmälan och begärt ut att få se kontraktet som skrevs på när krediten togs så jag kan få se handskriften, men utöver det händer inte mycket just nu.

Krediten var på cirkus 10.000 SEK och får jag inte rätt så är det billigare att betala detta än att skaffa advokat... men jodå, det är fullt möjligt.

Nu togs ju inget lån ut som betalades till annat konto (såvitt jag vet, har begärt kreditupplysning för att se om det har blivit fler lån/kredit i mitt namn) - men det har min mamma utsatts för (av sin egen syster) som hade angett sin pojkväns kontonr på lånet.
    Mamma hade ingen aning, förns hon fick ett godkännade av lån brev hem..

Det händer oftare än ni tror, och det är garanterat enklare än vad ni tror. Allt man behöver är person nr, eventuellt ID med underskrift så de kan träna, och så är det bara att köra

Svar på tråden kan man låna pengar på ngn annans personnr?