• Carrrie

Idéer till middagsbjudning mitt i veckan!?!

Imorgon ska vi ha en liten middagsbjudning och jag vill bjuda på nåt nytt men kan inte hitta på nåt. Har kollat runt på ica och arlas hemsidor men hittar inget bra.

Vill inte bjuda på kyckling då vi bjöd på dem på det sist och inga nötter eller stenfrukter pga allergi. Gärna 3-rättersförslag tas emot och gärna nåt som man kan förbereda/ha i ugnen!

Snälla FL-tjejer och killar, kan ni hjälpa mig?!

• Svar på tråden Idéer till middagsbjudning mitt i veckan!?!
  • Carrrie
    Callistrate skrev 2008-07-01 14:22:43 följande:
    Lasagne kanske? Både gott och relativt enkelt.
    Tack för förslaget, har tänkt på lasagne men det är liksom inte nåt nytt. Skulle vilja testa nåt nytt!
    Har nån nåt riktigt smarrigt lasagnerecept som inte är på köttfärs?
  • Callistrate

Nja... har hört om laxlasagne men har aldrig provat själv. Har tyvärr inget recept i bakfickan

• Carrrie

Synd, men tack ändå!

Callistrate skrev 2008-07-01 15:17:22 följande:
    Nja... har hört om laxlasagne men har aldrig provat själv. Har tyvärr inget recept i bakfickan
  • Ann Lee

Räk- och avokadopasta

1-2 vitlöksklyftor
    2 msk smör
    2 msk vetemjöl
    ca 2 dl vatten
    1 fiskbuljongtärning

2 1/5 dl créme fraishe
    1/2 citron
    2 avocado
    1 kg räkor med skal
    ev 1/4-1/2 krm cayennepeppar

Gör så här:

Börja med att skala räkorna.

Dela och kärna ur avocadon. Dela den sedan i ca1x1 cm kuber(eller lite större)

Hacka vitlöken fint och fräs den i smöret i en kastrull. Det ska absolut inte ta färg, bara mjuka upp löken lite.

Rör ner mjölet och slå på vattnet. Rör till en klimpfri sås. (Den ska nu vara ganska tjock för räkorna brukar göra den lösare när de kommer i.)

Rör i créme fraishe, saften från citronen och fiskbuljongen. (Se till att den löser upp sig helt. Man kan också först koka upp vattnet och lösa tärningen i det men det tycker jag är krångligt.)

Låt såsen sjuda några minuter.

Lägg i avocadon och räkorna och låt dem bli varma i såsen utan att koka dem allt för hårt.

Servera med valfri pasta.
  • Carrrie
    Ann Lee skrev 2008-07-01 16:13:12 följande:
    Räk- och avokadopasta1-2 vitlöksklyftor2 msk smör2 msk vetemjölca 2 dl vatten1 fiskbuljongtärning
    2 1/5 dl créme fraishe
    1/2 citron2 avocado1 kg räkor med skalev 1/4-1/2 krm cayennepepparGör så här:Börja med att skala räkorna.Dela och kärna ur avocadon. Dela den sedan i ca1x1 cm kuber(eller lite större)Hacka vitlöken fint och fräs den i smöret i en kastrull. Det ska absolut inte ta färg, bara mjuka upp löken lite.Rör ner mjölet och slå på vattnet. Rör till en klimpfri sås. (Den ska nu vara ganska tjock för räkorna brukar göra den lösare när de kommer i.)Rör i créme fraishe, saften från citronen och fiskbuljongen. (Se till att den löser upp sig helt. Man kan också först koka upp vattnet och lösa tärningen i det men det tycker jag är krångligt.)Låt såsen sjuda några minuter.Lägg i avocadon och räkorna och låt dem bli varma i såsen utan att koka dem allt för hårt.Servera med valfri pasta.
    Åh, det lät gott!
  • Livet30

Tän bara på att de som är stenfruktsallergier kan ha svårt att tåla avocado.

• JennySwe

Lax m rotfrukter & avokadoröra
    (enkelt, gott nyttigt)

Laxfileer eller hel lax sida
    lägg i en ugnsform
    salta & peppra
    lägg över dill och citron skivor
    häll över vitt vin
    ca 15-20 min i 200 grader

Tex potatis, sötpotatis, palsternacka, kålrot & rödlök (eller vilka rotfrukter, grönsaker man vill) i en ugnform med olja, salt, peppar, vitlök (grillkrydda funkar också!) i ca 40 min (beroende på storlek) i 200 grader.

Avokado mosat med olja, lime el citron, sambal oelek och en liten klick creme fraiche

• JeckaPecka

Medelhavslasagne......finns på icas receptsök,sök på namnet.
    Den är supergod....nästan godast om man gör den en dag innan.
    Servera med en god grönsallad.

• JeckaPecka

hihi.....såg nu att det var för sent. Men god är den iallafall

• Carrrie

Tack alla för de goda receptförslagen!

Det blev lasagne med köttfärs, bacon och massvis med kryddor tillsammans med gröna lasagneplattor och en stark ost.
    Sallad med fetaost till. Smarrigt blev det faktiskt!

Till efterrätt blev det panna cotta med hallon.

Medelhavslasagnen lät jättegod och skulle nog valt den om jag fått tipset tidigare men nu har jag nåt gott på lager till nästa middagsbjudning! =)

Svar på tråden Idéer till middagsbjudning mitt i veckan!?!