• tidskriftssamlaren

Kan jag frysa in rabarber?

Om jag skivar/skär den i bitar, kan jag lägga in den som den är då, eller måste man typ förvälla eller nåt sånt först? Och vad ska jag göra med fryst rabarber...eh?

• Svar på tråden Kan jag frysa in rabarber?
  • Lena

Du kan frysa in den som den är och sen ta upp den för pajer eller kräm. Samma sak går utmärkt med jordgubbar, vinbär, krusbär, hallon, björnbär...
    Saft och gele kan man oxå göra av det.

• Nenne 71

Går jättebra att frysa. Kan använda den frysta som du använder färsk.

• Knytets mamma

Enklast är att skiva upp den, för då är den liksom färdig för användning i ex. paj när du tar ut den sedan.

• studentbruttan29

Precis så gör jag och det funkar utmärkt.

Knytets mamma skrev 2008-07-01 18:07:08 följande:

Enklast är att skiva upp den, för då är den liksom färdig för användning i ex. paj när du tar ut den sedan.
  • Callina

Finns inget godare än rabarbersaft, det kan du göra av även fryst rabarber. Leila Lindholm har ett recept där man inte ens behöver skumma saften. Men gällandes frågan så svarar jag som de andra. Skär den i bitar och frys in

• tidskriftssamlaren

Alright, då ska jag ge mig ut och skära ner lite rabarber. De stora bladen täcker nämligen annat som vill växa och gro nu. Tack för hjälpen!

• Gummis

Innan du fryser in rabarberna rekommenderar jag dig att du också ta "drar" av skinnet, dvs det yttersta skalet, det är inte gott att ha det i verken paj eller kräm. Skär sedan i bitar och lägg lagom mängd i påse och frys in. Supergott att plocka fram sedan.

• Torroy

Ytterligare ett tips är att frysa in i lagom stora portioner direkt eftersom frysta rabarber kan vara ganska isiga och svåra att dela. Vet du med dig att du ska göra en paj som innehåller 400 g rabarber, väg upp det innan och märk påsen så är det klart sen när det är dags för paj...

• tidskriftssamlaren

Jisses va fina tips jag får. Jag läser och jag lär. Jag ska dra av skalet och jag ska väga upp i påsar! Tack igen!

• Alvina
    majbengb skrev 2016-07-01 17:40:59 följande:

kan man frysa rabarber?

Problem med läsförståelsen?
Svar på tråden Kan jag frysa in rabarber?