Inlägg från: Tossan79 |Visa alla inlägg
  • Tossan79

Vad innebär det att vara gudmor?

Gudföräldrarnas viktigaste roll är att uppfostra barnet i den kristna tron har jag förstått. Därför tycker jag det är lite hyckleri att ha gudföräldrar om barnet inte döps - tyvärr, för jag är själv i den situationen!

• Tossan79

Problemet är att det saknas en officiell benämning på en motsvarande person om man inte är religiös. Dvs en person som ska få en speciell relation till barnet, ställa upp för barnet och lyssna på det och hjälpa det vid behov, kanske ge presenter och så.....
    Vad kan man kalla en sån?

• Tossan79

Troxii, tror att det där är en ganska vanlig missuppfattning. Att vara gudförälder är enbart religiöst, inte juridiskt bindande. Skulle föräldrarna dö skulle inte gudföräldrarna automatiskt få vårdnaden - det är en helt annan procedur!

• Tossan79

Snoffsan - det tycker jag var fint! Ska sätta denhär tråden i mina favoriter så jag hittar den när det är dags att utse faddrar till vår bebbe!

Har dock två frågor ännu:

1. När tillfrågar ni de önskade faddrarna? Under graviditeten, eller först innan namngivningsfesten/dopet?

2. Vad kunde man kalla fadder på engelska? Dvs inte godparents, utan ngt annat?

Svar på tråden Vad innebär det att vara gudmor?