• Malia75

*Jag har en massa mynt hemma.

Jag har en massa mynt hemma....närmare bestämt 112 kronor i enkronor, 38 kronor i 50-öringar, 200 kr i tior och 100 kr i 5-kronor som jag vill bli av med. Men hur gör man? Växla på banken kostar ju, skittöntigt! Skulle vilja betala med dem på affären, men man kan väl inte bara lämna fram en påse med enkronor? Kassörskan vill väl räkna dem antar jag? Ser framför mig en lååång kö av suckande kunder bakom....

• Svar på tråden *Jag har en massa mynt hemma.
  • ixus

Men har inte vissa bankkontor en sån räknemaskin som räknar mynten.. och så blippar man lite på en massa knappar och då får man in pengarna på kontot?!? Det kostar väl ingenting??

Annars.. tja, Ica har ju sådana maskiner man släpper ner mynten i *ss* bara stå o mata!! Kanske inte en fredag kl 17

• GoseFisen

Varför skulle du inte kunna betala med småkronor?!.. Jag själv jobbar på mc donalds och blir överlycklig när nån betalar med småpengar (även om det dock kan vara jobbigt att räkna allting) men strunt samma! Småpengar brukar vara uppskattat!.. Eftersom växlekpengar väldigt ofta tar slut fort i kassorna..
    om du är rädd för kö bakom så gå under dagen när det inte brukar vara så mkt folk!.., typ på morgonen eller nå!..

• silvia

På min bank (föreningssparbanken) så kostar det inget om man sätter in pengarna på sitt konto. Vill man istället ha dem växlade till sedlar så är det nån avgift.

• Pink Rose

Jag jobbar som kassörska, och om du går till en vanliga affär utan cashguard system (vissa ica butiker) så finns det myntrullar på banken. Dessa är i olika valörer, och en myntrulle går bra att betala med... dessutom blir det enklare för både kassörskan och kunderna bakom som behöver annars vänta. Det går att göra så, alla fall på de butiker som jag har arbetat på.

Annars ett tips; banken. Går mycket snabbare och smidigare.

• CB72

silvia- menar inte ska det väl kosta om man växlar pengar på den bank man tillhör??..

• Zazla

Ja när jag jobbade på café så blevvi överlyckliga när folk kom med växel! Men ett hett tips är ju att INTE betala med mynten just den dagen som köerna är jättelånga. Det är inte så populärt

• TweleGirl

hej. Jag jobbar i butik och vi blir också överlyckliga när man ger oss massa mynt. visst blir det lite stressigt om kön blir lång, men ett tips då är att försöka gå så tidigt som möjligt? det är oftast mindre kunder inne precis vid öppning. eller om den butik du tänkte lämna till har en liten förbutik så kan du alltid växla där? försök hålla dig borta med 50-öringarna vid lunch och middagsrusningarna bara...

• firhilwen

Tar verkligen banken betalt för att du vill sätta in din myntsamling på kontot? Det är väl bara när man endast växlar till sig sedlar som de tar en avgift?

• mykissen

Jag brukar alltid betala med mina småmynt i närbutiken här..men den är så "lokal" så man känner ju dom som sitter där
    Men då hämtar jag ett par liter mjölk å en limpa å släpper en drös me småmynt i näven på han å säger att det är så å så mkt MEn då måste det ju vara på ett sånt ställe, kanske inte funkar på Willy's

Svar på tråden *Jag har en massa mynt hemma.