• JANI

flytta hem?

EFter många år i Spanien, känns det mer och mer att det är dags att återvända hem. MEn... HUR SKA VI VåGA???
    Det jag är mest orolig över är om man man ska lyckas hitta jobba, han kan bara engelska och spanska.
    Ni som har tagit steget att flytta hem igen,
    vad har varit mest positivt?
    Vad har varit mest negativt? vad har ni ångrat/ inte ångrat??

• Svar på tråden flytta hem?
  • Snustroll

Jag kommer också att åka hem först, ca 6 månader innan min man. Som tur var har vi redan en lägenhet klar (jag ägde den redan innan jag träffade min man) men jobb måste man ju också ha sägs det :)

Nu har vi inga barn vilket kanske underlättar, dock har vi aktivt beslutat att inte skaffa barn just nu pga den situation vi är i (då menar jag att en person kanske måste vara arbetslös, lära sig svenska osv). Det känns lite trist faktiskt eftersom vi båda väldig gärna vill ha barn nu egentligen.

Lottizm - vad menar du med att din sambo har problem att få uppehållstillstånd i Sverige? Bor ni inte i Spanien? Är han inte EU-medborgare? Jag undrar för min man har nämligen dubbla medborgarskap Canada och Grekland (vi bor i Canada) och jag har börjat fundera på om han verkligen behöver söka uppehållstillstånd eller om han bara kan "komma" eftersom han ju faktiskt är EU-medborgare. Måste ta tag i det där och ringa Migrationsverket!

• jsmfb

Även EU-medborgare måste tydligen registrera sig när de flyttar till Sverige. Det står en del på Migrationsverkets hemsida, se udrag nedan.

"En EU/EES-medborgare som är arbetstagare, egen företagare, tillhandahållare eller mottagare av tjänster, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning har uppehållsrätt i Sverige."

Vi flyttade hem i april och har bott i mina föräldrars hus, i augusti får vi en egen bostad så det skall bli skönt. Det är ju mycket krångel med dagisköer, försäkringskassan och annat men det har varit härligt att vara ledig och kunna vara ute mycket mer än på Irland.

• llama

Vi verkar vara några stycken från spanien som vill flytta hem igén!

• JANI

angelito,

vi måste också sälja hus, men vi vet att det kommer ta tid så vi funderar på att hyra den, vi har inte mycket val

llama: det verkar så, ,vart bor ni?

• lottizm

ja, är man svensk och är van vid svenska arbetstider, dagis och skola och sånt så blir det nog lite jobbigt att bo i Spanien om man inte råkar ha ett superjobb och tjäna mycket pengar (vilket är näst intill omöjligt!).

just nu funkar det bättre för oss här eftersom jag ändå pluggar och min sambo har fast jobb (med skitlön, men han har jobb åtminstone). vi har ingen lägenhet/hus heller och ingen bil så vi klarar oss väl ganska hyggligt från krisen, förutom att maten är hiskeligt mycket dyrare nu än för ett tag sen.

snustroll: min sambo är inte eu-medborgare men han har permanent uppehållstillstånd i Spanien. EU-medborgare måste söka uppehållstillstånd i Sverige men man kan göra det antingen från hemlandet eller direkt från Sverige, som jag har fattat det.

men jag börjar bli rädd för att jag inte ska trivas i Sverige! det är så mycket praktiskt som är mycket bättre där, men samtidigt så har man ju vant sig nu vid ett annat liv här, hur ska det gå att vänja sig tillbaka till Sverige?

och det här med att hitta jobb också, jag har ju bott i Spanien sen jag var 19, jag har aldrig sökt jobb i Sverige! vet ju knappt hur man gör, det känns lite läskigt.

• llama

Jani. vi bor utanför Barcelona.

Tyvärr har vi allt materiellt fixat här, lägenhet (som tillhör min mans föräldrar)eget företag som går bra. I Sverige måste vi som sagt börja från början.

Men jag trivs inte här, och jag flyttade hit med konditionen att vi skulle flytta tillbaka efter några år.och nu efter att min son har fötts så har jag mycket hemlängtan, men jag är som sagt orolig hur vi skulle klara det rent ekonomiskt!

Men vi ska flytta tillbaka, något annat finns inte!

• JANI

llama: det är så jobbigt, vi har också hus och små grejer som tex en katt en hund, bilar , men JAG VILL också flytta mest för att jag ser ingen framtid här i SPanien, inte tryggt i alla fall.
    Kan din man/sambo svenska???

• mon bebe

Här finns en till som funderar på att flytta tillbaka till Sverige. Vi bor på Tenerife och har bott här de senaste 10 åren. Men i och med att få barn så har hem längtan bara blivit större och större.

• llama

Jani: Min man kan lite svenska och försöker verkligen lära sig mer. Vi har bott i spanien i 5 år hur länge har ni bott här?

• Snustroll

Vill bara tipsa om en bra hemsida för er som vill hjälpa era män lära sig svenska www.lektion.se. Används av lärare så det finns en hel del texter, uppgifter osv man kan skriva ut och använda.

lottizm: då förstår jag...finns så många varianter :) Jag hoppas min man kan söka i Sverige för jag har hört att det tar ca 6 mån att söka från sitt hemland...fast det kanske inte gäller EU-medborgare förstås???

Svar på tråden flytta hem?