Inlägg från: Tin o Trolls mamma |Visa alla inlägg
  • Tin o Trolls mamma

Dialektord!

Pärestamp är ju potatismos på gotländska.

Herregud vad många märkliga uttryck man lärt sig sen man flyttade hit!

Jag älskar också att använda småländska uttryck och ibland fattar gotländske maken ingenting.

småländska:

ännavänt = bakvänt, galet, upp-o-ner
    förveten = nyfiken
    tyken = spännig, ouppfostrad, allmänt jobbig och kaxig (är nog västgötska)
    tossar = strumpor eller tofflor, ibland även fötterna
    hia di = lugna dig
    ga hän = bort med dig
    krösamos = lingonsylt

gotländska:

pärar = potatis
    sork = pojke
    töis = flicka
    kyt = kött
    astuen = grannen
    i jåns = igår
    i nättras = inatt/natten som var
    kyndig = kräsen
    källing = tant, kärring
    lamm = får
    lammunge = lamm
    storgapig = stor i mun

Ja, det finns många mer. Gutamål är ju ett eget språk, men det roliga är att det används dagligdags bland gotlänningar och även oss inflyttade. Kram, Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Hmm, kom på en sak till.

Här på Gotland säger man sutta, när man menar skaka eller rista nånting. Gissa om jag började garva när en av mina vårdtagare bad mig sutta hennes filt!? I Småland betyder sutta nämligen suga..

Rydde betyder städa eller röja på gotländska..

Ujj, jag skulle kunna fortsätta i all evighet. Måste sätta stopp här! Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

På Gotland betyder fika bara en slät kopp kaffe. Kaffe heter förresten kaffi.. Vill man ha nåt till får man säga kaffi med doppa. Eller ha kaffibröi till.

• Tin o Trolls mamma

Jii:

Det är gutamål du menar hoppas jag! Min syrra som bodde här i 4 år lärde sig inte ett ord gotländska, medan jag pratade det flytande efter 3 månader. De gotlänningar som hör mig prata tar för givet att jag är född och uppvuxen på Gotland!

Gutamål förstår jag fortfarande inte, bortsett från vissa, allmänt kända ord och uttryck.

Min make säger också "monster" när han menar "mönster" och jag retar honom glatt!

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Jii:

De uttrycken är roliga. "Naj hiuuu va dä luktar fiuuult!" Jag höll på att garva på mig första gången jag hörde det.

Maken säger alltid åt hunden att "gå klokt".. Det funkar ju.

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

therreh:

Syrran kallar sin bebis i magen för lurpa. Tror det var nåt litet o gulligt bara. En liten kattunge eller vad som helst, men jag vet inte säkert..

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Oups! Ska be syrran sluta med det uttrycket då! Hade ingen aaaaning!!!

Bäse är väl ganska vedertaget uttryck för bebis på de flesta orter i landet.

Ekorren.

Svar på tråden Dialektord!