Inlägg från: Jossebell |Visa alla inlägg
  • Jossebell

Dialektord!

När vi flyttade från västerbotten till Sundsvall... uttalas Söndsvall för övrigt, så blev min mamma mycket sårad när man mötte grannar eller bekanta på byn för de säger "hejdå" när man möts. Jag har frågat inbitna njurundabor varför göra man så och de svarade att eftersom man bara möts som hastigast så säger man hejdå på en gång... Skumt tycker jag.

Pumlor verkar vara mycket lokalt för luleå min mamma som bott stora delar i västerbotten och ett litet tag i luleå under tidigt 70-tal har aldrig hört uttrycket ö h t.

Jag hade inte heller hört uttycket att något är just "back i" Exempelvis när klockan är strax efter 7 är den "just backi 7"

Men annars här i sundsvall så vet jag inte om vi har så många utpräglade egna ord faktiskt. Det händer dock ibland att min man inte förstår vad jag menar så jag får förklara, men nått sånt kommer jag givetvis inte på just nu.

• Jossebell

Vi hade en katt som hette Lurpan. Det var totalt ofarligt att stå här i Sundsvall och på kvällen skrika Luuuurpan när hon skulle komma in. Däremot så lyfte våra vänner från luleå på ögonbrynen en hel del när de var och hälsade på

• Jossebell

fluur betyder här i västernorrland "litet ludd"
    Min make som är från lule han brukar fluura, och då tar han sig en funderare.
    som barn var jag ganska "veesutt" men jag tror att ni som inter är från västerbotten skulle ha sagt att jag var kavat eller en tjej som visste vad hon ville.
    min mamma fick lära sig som barn att det inte lönade sig att "flänna" (gråta) allt för mycket, och att man inte bara fick äta "sovlet" (det dyra/feta) utan att man även måste äta potatisen.

Min morfar hävdade att korna blev kåta (glada) när de fick komma ut i sommarhagen och att man kunde skratta så att det runkade (skakade) i fläsket. Och han kunde inte föstå varför det var något fult med dessa ord för det hade det minsann inte varit när han var yngre....

• Jossebell

vart tog ordet BARN vägen. helt plötsligt så heter det numera kidsen. Blir så irri på tv´n när de säger så. Fast vi säger inte heller barnen *fniss* vi säger [onga]

Svar på tråden Dialektord!