Inlägg från: Phantera |Visa alla inlägg
  • Phantera

Dialektord!

Vilken kul tråd!!

Är uppvuxen i Småland, Eksjö. (Bor numera i Fagersta, Västmanland).
    Som trådskrivaren nämnde så heter sticka = speta.
    Att leka kull = datten, man säger alltså "datt" när man tar någon.
    Cheva = att kasta något. Vet inte om det är typsikt för småland?

Något de säger här är "tjåla". Vet dock inte hur det stavas.
    Och tydligen kan det uttalas lite olika och därmed betyda olika saker.
    Typ: "Katten var så tjålig"...Katten var gosig.
    Eller..."Jag stannade och tjålade med Peter" Jag stannade och pratade med Peter.

Åh..det finns så många, kommer inte på några fler nu..."bara för det".
    Hm..aja..

• Phantera

Min småländska (som dock inte var så bred) försvann några veckor efter att jag flyttat hit!

Många som hör mig prata kan inte tro att jag bott i Småland 18, nästan 19 år. (Född och uppvuxen där).
    De flesta tycker det låter som om jag pratar en blandning av lite västmanländska, dalmål och göteborska(??!!!!!)

Själv tycker jag att jag har en väldigt ful dialekt, inte bara jag utan alla som bor här i krokarna. Jag hör ju hur jag själv låter ibland när man "bräker ur sig" vissa ord...uscha!!

Och om jag skulle vilja prata småländska, om någon ber mig, så kan jag inte. Måste åka hem ett tag först för att höra hur det låter.
    Finns dock många olika småländska dialekter. En viss dialekt låter som skånska med speciella r, men där jag kommer ifrån utesluter man r-et på många stället. Typ porten...(till huset)...jag sa: potten.
    Nu kan jag få med ett r för mycket ibland...där det inte ska vara något...hehe...

Appråpå att "mula" någon med snö...vi sa jämt mylla...!!

• Phantera

Kom på två ord till som "vi i Småland" säger men inte här i Västmanland.

Katig [ka-tigg] = samma sak som kaxig ungefär
    Tjaskig [tjasck-igg] = samma sak som taskig ungefär

Svar på tråden Dialektord!