• Anonym (dålig)

Menieres och droppattack

Finns någon mer än jag här ute som har menieres?. Igår fick jag som man nu tror en droppattack. Jag var ute och gick o. helt plötsligt slutade vänster sida att funger och jag föll ihop som en säck.Jag blev aldrig avsvimmad och kunde ställa mig ganska snabbt upp igen. Efterråt hade jag ont i huvet o. mådde illa. Var inne på akuten där läkaren sa "en gång, ingen gång". Han visste inte ens vad droppattack va....
    Men skulle de hända igen så skulle de göra en ct...
    Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Menieres och droppattack
  • Anonym (dålig)

Någon?

• Anonym

Jag känner inte till Mnieres, men googlade på droppattack. Fick upp en del träffar som tyder på att det du beskriver var en droppattack. Bl.a. en som råkat ut för det - men som ännu efter ett år inte hade råkat ut för det igen. Så det behöver inte betyda att du kommer att råka ut för det ideligen nu. Tydligen så kan droppattacker (liksom andra symptom) utlösas i samband med stress, framför allt psykisk sådan. Så om det har hänt någonting på sista tiden så kan det ha utlöst det hela.
    Testa att googla på droppattack (om du inte redan gjort det) så kanske du får hjälp.

• Anonym (dålig)

Tack snälla..ska göra det

• Anonym (F)

Vad är skillnaden på menieres och kristallsjuka?
    Varför för man menieres?

• Anonym (F)

Tack. Men jag förstår ändå inte hur anfallen skiljer sig åt. Både ger väl yrsel?? Eller ..

Jag blev jätte yr vid ett par tillfällen och läkaren säger kristallsjukan, men det kan väl lika gärn avare menieres??

HUr går det för dig, hur mår du?

• Anonym (dålig)

Jag får rotatorisk yrsel...(känns som om allt snurra omkring mig.) Kan inte stå upp o. mår illa o. kräks. Lock o. tinnutus har jag oxå.
    Jag har än sålänge 5% permanent hörselskada på det sjuka örat.
    Jag mår faktiskt lite bättre, tack för att du fråga.
    Hur mår du själv haft fler anfall?

• Anonym (F)

Hur ofta får du dessa anfall? Hur länge håller det i sig? Hur mår du mellan anfallen?

Har du fått menieres konstaterat?? Vad avgjorde det?

• Anonym (dålig)

Det går i perioder...kan mår hur bra som helst i månader...medans andra månader kan jag få upp till ett anfall per dag i veckan...

Jag fick diagnosen 2001 av en öronläkare på öron-näsa och hals mottagningen på ett närliggande sjukhus.
    De gick på mina symptom o. följde min hörsel som gick upp o. ner... Gjorde även ett vattentest som man spolar varmt o. kallt i öronen....vilket påvisade att mitt balanssinne i vä öra är nersatt. Jag åt vattendrivande men vet ej om det hjälpte....Jag slutade med dem då jag var gravid....o. det har ändå gott upp o. ner...Hoppas att det var lite svar..
    Ha en trevlig helg

• Anonym (F)

När du får et yrselanfall, hur länge håller den yrsel i sig? Vad händer om den kommer då du ex är i äffären eller om du har barn etc? Alltså hur hantera du den?

• Anonym (F)

En sak till, NÄR har du lockkänsla, och har du detr bara på ena örat? Eller båda?

Vid kristallsjukan har man ju nystagmus (om det n heter så?) har man det även vid Meniers?

• Ninni76

Det är väl ingen ide att vara anonym...Du kan skriva till min gb om du vill.
    Karusellyrslen kan väl hålla på ett par sek....medan man kan känna ostadighet länge....Som sagt man får fästa blicken på något så gå anfallet över....jag har bara lockkänsle på det sjuka örat...även tinnutus på det sjuka örat...

Svar på tråden Menieres och droppattack