Inlägg från: Litetdahl |Visa alla inlägg
  • Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Litetdahl

Absolut, men statistiken kan ge vägledning och kan göra en uppmärksam. En pitbull dödar barn, det gör inte en Collie.

TSA skrev 2008-07-02 11:06:55 följande:
    Nu ska man ju absolut inte dra alla hunder över en o samma kant..som så många görRätt hund = rätt ägare...Har haft rottis i flera år o känner flera amstaff, pittbull hundar som är hur goa som helst..
  • Litetdahl

Givetvis formas hunden delvis efter ägaren, har inte påstått något annat. Självklart skulle en Collie i praktiken också kunna bita ihjäl ett barn, men nu utgick jag efter det stickprovet som statistiken representerar, där är collien nollad.

Jag poängterade att siffrorna ska ses som en ledtråd och vägledning och riktar mig främst till dem som värnar om familjens säkerhet, inte dem som vill försvara sina utpekade hundar.

• Litetdahl

Jag blev också förvånad angående vissa raser.

Eld skrev 2008-07-02 11:18:50 följande:
    Oj blev förvånad att huskys låg så högt ändå. Där ser man. ( har en själv)
  • Litetdahl

Du får gärna presentera fakta som styrker det du nyss skrivit.

piixelslyna skrev 2008-07-02 11:24:24 följande:
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:18:58 följande:
    Och du vet att flertalet attacker också görs av golden retriever? Kanske för de är vanliga här i Sverige som familjehundar. (Har själv blivit biten av en golden som barn)
  • Litetdahl

Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...

Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser.

Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras".

En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:

136 / 8 = 17
    1287 / 242 = 5,3

Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.

(Källan till informationen: SKK)

sAiLe05 skrev 2008-07-02 12:29:10 följande:
    Denna länk som kärolajn postade borde ju punktera tråden...
    "Angrepp av kamp-hund: 136 st
    Angrepp av annan hundras: 1287 st"
    För hela 2006.Vilka hundar är "farliga" egentligen?!
  • Litetdahl

Sen kan man ju också spekulera i vilka anfall som ledde till mest dödlig utgång, "kamphundarnas" eller "övriga hundraser". Jag tror vi alla vet svaret...

Litetdahl skrev 2008-07-02 13:19:50 följande:
    Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser. Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras". En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:136 / 8 = 171287 / 242 = 5,3Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.(Källan till informationen: SKK)
  • Litetdahl

Nej, jag blandade inte in USA i mitt inlägg. jag bygger min beräkning på det inlägget jag citerade till, om Aftonbladets lista om hundangrepp i Sverige.

Det gick inte att länka till SKK, var jag än går på sidan står det www.skk.se i fönstret. Men gå in på hemsidan och gå till "om hund" så står det om hundraser och kamphundar.

Splach skrev 2008-07-02 13:24:28 följande:
    men jämför du bettstatistik från usa, och från sverige??.. kan du möjligen känka till den källan du har med information från SKK?
  • Litetdahl

Så kan man visst räkna. Eftersom det inte finns någon officiell statistik på antalet individer i varje ras ger det här i alla fall en populationsfördelning.

Pshevil skrev 2008-07-02 13:32:31 följande:
    Nämen så där kan du ju inte räkna!Du måste ju ta antal individer i varje ras och dela med isf. Det där säger ju ingenting?
  • Litetdahl

Borzoi.

Intelligenti pauca skrev 2008-07-02 13:42:50 följande:

Vad har du själv för hund?
  • Litetdahl

Men snälla, vaddå jag dillar om? Om du inte var så ettrig och snabb på tangentbordet skulle du hunnit läsa att jag hänvisade till SKK som källa. Kolla själv! Gjorde en tydligare källhänvisning i ett annat inlägg på sida 10-11. Föreslår att du klankar ner på SKK istället.

enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 17:19:37 följande:
    Hur ska jag kommentera det här utan att va nedlåtande...nästan omöjligt efsm du så uppenbart inte har en aning om vad du dillar om. Gör din hemläxa innan du börjar peka med fingret. En kamphund är en hund som används i kamp vilket idag är förbjudet. Alltså; ingen kamphund finns. Du kan få en pudel att kampa om du vill.  Ska den också heta kamphund då? Och att du ens nämner staffen...jag kan inte låta bli att le.... Ärdu medveten om att staffen även går under namnet nanny dog efsm den har en överlägsen känsla för små barn jämfört med andra hundar?
Svar på tråden Var observant för dessa raser...