Inlägg från: Farth Vader |Visa alla inlägg
  • Farth Vader

Var observant för dessa raser...

Men skit samma om det nu är ägarens fel. Det är helt statistiskt rätt att en pibull står för majoriteten av svåra bitattacker.

Är väl aldrig fel att "varna" människor om en sådan hund springer omkring okopplad? Jag har ju ingen aning om hur hundägaren är eftersom man oftast inte hinner presentera sej innan hunden hunnit fram.

En viss del måste ju också bero på hunden eftersom även pudlar, retrievers och fårhundar kan ha värdelösa ägare - utan att attackera människor och djur på detta sätt.

• Farth Vader

Jo, en collie kan också döda någon. Men av någon anledning så gör dom ju inte det?

• Farth Vader

Det verkar dock hända med jämna mellanrum att pitbulls som absolut inte uppfostrats till kamp ändå attackerar någon helt oprovocerat?

Min mans bror har två pitbulls som är hur fina som helst och det är en hundras som jag personligen tycker mycket om. Trots det blir jag inte skogsvild när såna här diskussioner kommer upp.

Man hör ju om mer vansinnesdåd av rottweilers och pitbulls än alla andra hundraser tillsammans! Är det bara svammel då?

• Farth Vader

La Lola: Nja, om nu Tant Agdas folkilskna pudel skulle bita ihjäl någon eller helt oprovocerat äta upp någon annans hund så tror jag personligen att det skulle bli feta rubriker .

Tror helt enkelt att det inte händer. Tant Agdas folkilskna puder står och morrar och gläfser åt folk men sen händer inte så mycket

• Farth Vader

TSA: I hemmet tror jag att statistiken ser annorlunda ut. Det är säkert inte ovanligt att barn blir bitna av alla möjliga raser.
    Min dotter blev biten av "världens snällaste" Hamilton stövare.

Vad jag reagerar på när det gäller tex. pitbulls är att man så ofta hör om helt "oprovocerade" attacker. Att dom kan rusa på nån stackare som går förbi på vägen, bita ihjäl grannens hund osv.

Andra hundraser biter till och släpper sedan, pitbulls verkar inte riktigt ha förstått det här med att släppa..

• Farth Vader

La Lola: Okej, då tror vi alltså olika gällande Tant Agda och kan kanske nöja oss med att konstatera detta?

• Farth Vader

TSA: Nej, det har aldrig stått något i tidningen om att min dotter blev hundbiten. Det var min pappas hund som bet henne när vi hälsade på, själva bettet var inte så "allvarligt" men tillräckligt för att få oss att tänka till när det gäller hundar och barn.

Efter den händelsen vågar jag faktiskt inte lite på någon hund, tyvärr.

• Farth Vader

What is a break stick
    A break stick is a device made to be inserted in the mouth of a pit bull (behind the molars) to gently pry open and release its grip on an object or another animal. This is a safety item every pit bull owner should possess.
    Hittade det här på ett pitbull forum. Hoppas det är okej att det är på engelska?

Det står att det är en myt att deras käkar låser sej men att dom har ett väldigt kraftigt bett som kan vara väldigt svårt att avbryta:

Why Every Responsible Pit Bull Owner needs a Break Stick:

Because the pit bull has been bred for their fighting abilities, they can inflict serious injury to other dogs if the fight is not broken up quickly and efficiently.

Even the most well-behaved pit bull could potentially fight one day. A break stick can easily help you get the pit bull to release another dog.

This, in no way, means the pit bull has "locking jaws". That is a myth.

Pit Bulls have the tenacity to hold on, and the break stick gives the owner the ability to get the dog's jaws open.

Keep in mind that most dogs fight differently than pit bulls. The pit bull will get a solid grip and then hold and shake. The break stick has been designed to break their grip.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...