Var observant för dessa raser...
Jag är inte rädd för någon ras vad gäller min och min familjs säkerhet. Självklart reagerar jag om en hund uppträder aggressivt, men inte enbart baserat på ras eftersom många av de raser som anses farliga inte har någon medfödd aggressivitet mot människor.
Men sen kan jag erkänna att jag är MER på min vakt när jag är ute med min hund eftersom vissa raser har en lägre retningströskel och har lättare att bli aggressiva mot andra hundar, att påstå något annat är bara naivt. Sen kan även vissa raser orsaka mer skada än andra. Ägaren kan självklart påverka hunden till viss del, men temperament styrs även utifrån aveln.
Men träffar jag en trevlig pitbull så är det inte värre än att träffa en trevlig cockerspaniel. Sen tänker jag även på den faktorn att en viss typ av personer dras till vissa typer av raser som har lätt för att utveckla hundaggressivitet. Så jag är på min vakt för ägaren med
Detta betyder inte att jag springer över till andra sidan gatan för att jag ser någon komma med en pitbull om den verkar lugn och oberörd av min hund. Jag är på min vakt tills jag ser hur hund och ägare verkar vara.
På samma sätt är jag även mer på vakt när det är en hane än en tik som vi går förbi eftersom min egen hund är en hane och det är större risk att något går fel mellan två hanar. Så det är inte enbart utifrån ett ras-perspektiv som jag är försiktig, utan jag försöker bara vara medveten om de risker som KAN finnas.