Inlägg från: Uncia |Visa alla inlägg
  • Uncia

Var observant för dessa raser...

Att jämföra en lista från usa med sverige funkar ju inte i praktiken. dem har ju ett antal fler hundar och människor än vi för det första. och temperament kan skilja otroligt mycket. sen i usa så har vi ju dem "kära" valpfabrikerna och valpar i djuraffärer i skyltfönstrena vars hantering ofta skiljer sig grovt än många av svenska uppfödare.

Jag har själv chow-chow(som hade högt på deras lista) men i usa finns det betydligt fler i rasen också och ligger högt på topp-listan.

men jag kan lugnt säga att chowarna i sverige har väldigt stabilt och lugnt temperament som uppfödarna har lycktas väldigt bra med att få fram.(bak i tiden var dem mer vassa ja)
    vi har även småbarn hemma och våra hundar funkar ypperligt bra. gäller att det är respekt från bägge håll.

vi har mycket hundar i våran stad, även mycket blandingar med pitbull och såna raser.
    men den ras som jag märkt gjort mest utfall mot andra hundar och skäller är jack russels! vi har en massa i trakten som många tyvärr är understimulerade för den delen.

jag ser det som fel att döma ut en hel ras...se på ägarna istället och sen att det finns dåliga individer, det finns det ju överallt även om det är en dobbermann eller en papillon.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...