Inlägg från: logg81 |Visa alla inlägg
  • logg81

Var observant för dessa raser...

Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

Är inte det där amrekansk statistik? Går det att jämföra den med Sverige?
    Jag tänker främst på att det finns fler hundar i USA och att vi har olika hundsyn...

Jag dömer inte hunden efter rasen även fast jag är skeptisk emot rottisar, men det är mitt problem att lösa och är väldigt lättlöst. Bara att umgås och lära känna rasen bättre.

Däremot kollar jag in husse/matte när jag möter hundar ute, ser de ut att ha koll på sin hund? För min del spelar det inte så stor roll om hunden vänder ut&in på sig själv så länge husse/matte har koll på den...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 11:42:34 följande:
    Jo det vet jag,var dock en tråd här där många försökte få fram listan men ingen lyckades. Därav att jag blir skeptisk.Hade varit kul med även en statestik på vilka hundar som främst biter ihjäl/skadar andra hundar samt vilka som leder statestiken på attacker med dödlig utgång.
    Jag skulle gärna vilja se svensk statistik. Det ploppar upp statistik från utlandet titt som tätt men jag har annu inte sett någon från Sverige. Känns lite onödigt att läsa om hur många i USA som blir bitna när vi (iaf jag) bor i Sverige. Men det kanske inte finns någon?
  • logg81
    Badbollen skrev 2008-07-03 11:45:24 följande:
    undrar om statistik är det som styr?Ska man gå på statistik som gäller andra saker hade jag varit rasist idag. Det är jag inte. har en open mind, borde gälla hundraser också.Ska man följa en statistik lista för att veta vilka människor eller djur som är farliga, och där avgöra vad som är bra och dåligt och dra den rasen/människoslaget över samma kam?är det rätt?
    Bra poäng!
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 11:48:22 följande:
    Ingen aning. Jo det kanske inte är så relevant med listan från USA, å andra sidan är väl inte hundarna där så olika de i Sverige? Däremot hundhållningen.
    jo men det är det jag menar. Vi har olika hundhållning och då formar vi våra hundar på olika sätt. I de flesta fall är det ju husse/matte som gör sin hund till det den blir. Sen finns det självklart hopplösa fall och sjuka hundar.
    Vår syn är väl oftast mer kamrataktig/vän och den amrekanska mer arbetande? jag kan ha fel men det är den uppfattning jag fått...
  • logg81
    Månglimt skrev 2008-07-03 11:57:15 följande:
    Ojoj, kanske borde börja varna folk för min nallebjörn (berner sennen) när vi är ute och går
    Men den listan var väl från Österrike? Eller var den SVensk? Jag fattade inte riktigt vart den kom ifrån...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:01:46 följande:
    Så "kamphundar" skiljer sig inte det minsta från andra hundraser då? De har ingen kamplust alls i några sammanhang och är dessutom väldigt duktiga på att jaga älg?Eftersom inga hundraser skiljer sig från en annan?Fortfarande är islam en religion,inte något medfött. En Drever föds till jakthund och är avlad för det (även om det finns avarter) Han är inget "vitt blad" som du börjar apportera med tex. Där skiljer det sig från människor.En människa är inte avlad för olika saker såsom våra hundraser är.
    Vi har en Norrbottenspets som "kampar". Hon är från början menad till älgjakt och fågeljakt. Fåglar är hon livrädd för och älg har hon bara stöt på en gång och då tog mamma henne och sprang Min bror stod kvar med schäfern och tittade och det var han (hunden alltså) som blev intresserad och vittrade.
    Vår spets har råkat i slagsmål med en Borabullhane och hon kampade för livet. Det var en olyckshändelse men 12 kg spets vann stort över ca 70 kg Borabull... Skador blev det men ingen sätter sig på vår dam, hon slåss på allvar.
    Så kamp kan tas fram i alla hundraser. Lycka är en mycket speciell dam och vi har benhård koll på henne. Hon har ett väldigt skyddat liv. För andras och hennes egen skull...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:38:23 följande:
    Vad för namn har en "kamphundsägare"?
    hundägare...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:51:20 följande:
    YesMen vill man veta ungefär vad för hund man har kan man skriva "jakthundsägare" tex om man inte orkar skriva alla raser som innefattar det gång på gång tex.Eller "retriverägare" om man inte orkar skriva alla retriveraser osv I denna diskussion är det ju inte bara Pitbulls som diskuteras utan även andra raserSedan är det kanske inte riktigt korrekt men alla fattar ju vad man menar endå.Men visst är man hundägare oavsett ras
    Jag är hundägare till en RR/Luzernkorsning. Så jag kallar honom för det. Det är jakt, sällskap och "kamphund" i honom. Vet inte vilken kategori jag ska välja i det läget... Blandras inkluderar ju även tex chihuahua/pappilon- blandning så blandras går "fetbort".

En kamphund i mina ögon är en hund som ägaren tillåter att slåss med andra hundar för "sportens" skull. En hund som biter människor (i olika åldrar) anser jag vara en aggressiv hund. En husse/matte som "kampar" med sin hund som belöning har, enligt mej, fel ordval... lek och bus skulle jag hellre kalla det.

Men allt är ju fritt att kallas för vad det vill men man får räkna med att hundägarna blir upprörda när deras fyrbenta vän blir dömd i förhand...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 14:52:37 följande:
    Varför ta åt sig om man skriver "kamphundsägare" utan att lägga någon värdering i det? Då vet man vad det är för typ av hund. Precis som jag skulle kunna skriva "jakthundsägare" eller "brukshundsägare" om jag ville prata med de som har den typen av hund. Jag vet då ingen som skulle ta åt sig av det mer än "kamphundsägarna". Tar man åt sig av det borde man kanske se efter vad man har för värderingar själv istället för att på förhand döma alla att det är givet att de hatar deras hundar.Jag har inte skrivit ett ont ord om varken "kamphundar" eller andra hundar här, endå blir jag påhoppad av många med att jag är en "kamphundshatare" snacka om att vissa hundägare till vissa raser tar minsta chans till att ta illa upp över saker som inte ens är skrivna.
    Jag har aldrig påstått att du hatar raser som vissa tryckt in i den kategorin. Jag försöker hålla diskutionen på en snygg nivå.

För min del får folk kalla min hund för vad de vill. Så länge han håller sig på mattan får folk tro att han är en zebra...
    Men det finns en grupp BRA hundägare som verkligen försöker få bort "kamphundsstämpeln" från sin ras men så fort de nämner PB eller staff eller vad det nu kan vara så kör någon upp en megafon och skriker "KAMPHUND". Om de som har sådant tycke om raserna som kan platsa i den kategorin läste på lite och skaffade sig mer kunskap än bara det som står i Aftonbladet/Expressen så kanske stämpeln skulle försvinna och de såg vilka fina hundar det faktiskt är.
    Jag pratar nu generellt.... inte riktat mot dej.... (för att vara övertydlig)
  • logg81
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 22:15:03 följande:
    Det blev fel för jag inte hann skriva mer, det jag menar är att rottweilerhunden enligt vad jag erfarit är vakthund från början, vilket gör den till en hund med kanske lite mer temperament, och amstaffen som den är nu (eller de mixar som finns idag, för jag gissar att mkt amstaffar blandas) som faktiskt kan ha en del rasfel beroende på diverse saker.Vet inte om jag förklarade mig bra nog, men jag hoppas det... En hund jag är hopplöst livrädd för är schäfern, tänker enbart på polishundar då och dem är jag rädd för.
    Jag känner samma som du men för rottisar... De har otäcka ögon! *ryser*
Svar på tråden Var observant för dessa raser...