Inlägg från: Miew |Visa alla inlägg
  • Miew

Var observant för dessa raser...

logg81 skrev 2008-07-03 23:48:49 följande:
    Jo... min poäng är ju att det inte är omöjligt men kanske inte blir ett bra resultat. SJÄLVKLART ska man sätta säkerheten först. Jag har varit med om några hundar som gjort saker de egentligen inte är "menade" till. Det har väl heller aldrig riktigt varit meningen att de skulle göra det men de halkade in på det på ett bananskal. Jag tror heller inte att ett jaktlag vill ha med en PB på jakten. Likväl som de nog heller inte vill ha med en chihuahua. Men varför inte ha kul med sin hund och testa olika saker om man har möjlighet och intresset? Hunden lär ju inte må dåligt av det...
    Jag tävlar i lydnad med våra jakthundar, det går suveränt. Även aguility.
  • Miew
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-04 09:19:28 följande:
    Och sådana hanhundar finns ju i alla raser. Dominanta hundar är ju inget jätteovanligt egentligen. Det gäller ju bara att kunna ha kontroll över sin hund.Jag har någonstans fått höra att labradorerna (eller golden) är sönderavlade på snällhet så rätt vad det är kan de flippa totalt eftersom man avlat för hårt på dem. Är ganska säker att den jag hörde det av är labradoruppfödare. Men vet ju inte om det stämmer.Tror stenhårt på mitt resonemang: Du kan inte lita på något djur överhuvudtaget, inte ens människan är pålitligt. Alla kan vara farliga.
    Det är golden som är mest sönderavlad. Labben är nog inte lika illa, men jag föder upp jaktlabbar och använder mig mycket med danska grenar så att det blir "färskt" blod i generna. Men jaktlabben är ännu en ung ras så vi har inte de problemen.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...