Inlägg från: princezz |Visa alla inlägg
  • princezz

Var observant för dessa raser...

nummer ett är att ägaren gör hunden..oavsett om de 'r en pitbull eller en jack russel...visst har aveln stor betydelse,..men en hund med "knäppa" föräldrar blir inte knäpp per automatik..

min tik fungerar jätte bra med människor i alla åldrar trot sin ra och man behöver absolut inte gå några omvägar när man möter oss..morrar hon så är det bara för att visa sin dominans innan hon fått hälsa på den andra hunden..

Lite ironiskt är det väl att jag redan som ett åring blev hundbiten...av en GOLDEN RETRIVER! den satte sig i armen och jag har än ida 27 år senare ärr kvar....

• princezz
    FruMansour skrev 2008-07-04 11:05:17 följande:
    Var hon så gammal att hon behövde käpp? Kan det ha funnits en risk att hon inte uppfostrat vovven rätt? Gäller ju att man är stark mentalt för att klara av en Rottis med tanke på att det är en stor stark hund som INTE är förarvek, utan testar gränserna ganska hårt. PitBull och Amstaff är ju en förarvek hund. Jag försöker alltid se bakom människors och djurs handlingar. Finns ju en anledning till att folk och djur reagerar som de gör. Jag tycker att det är bäst att försöka kolla upp det först innan man dömer nån.Min Amstaff/Rottis blandning har bara visat Amstaffens undergivna sida som tur är. Han har bara testat gränsen genom att vägra lyssna när jag ropar men aldrig annars.Hade en Schäfer/Karelsk Björnhundblandning tidigare som testade mig mkt hårdare. Morrade och ville verkligen dominera. Högg även efter mig under trotsigaste perioden. Dock skam till den som ger sig. :)
    kan "käppen" varit en sk breakstick som används när hundar råkar i luven på varandra?
  • princezz
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-04 10:36:33 följande:
    Och att bullraserna skulle triggas av smärta var bland det löjligaste jag hört.
    enligt min mening så ligger det faktiskt något i de där...i alla fall terrier raserna...dom e så envetna å går igång i högt varv..så istället för att få ont och kugna sig..triggas dom igång ännu mera...
  • princezz

måste bara tillägga,,vet inte om någon skrivit de innan MEN ..denna listan e väl för det första inte gjord i sverige?? I land som USA e tex pitbull mycket vanligare än här å utgör då naturligtvis större procent på "bitlistan"

Sen får man tänka på media här i sverige åxså...om någon blir hundbiten och det är en sk "kamphundsras" då blir det stora rubriker ALLTID vilket inte är speciellt ofta eller?

Blir det lika stora rubriker när någon blir biten av en golden eller labbe eller russel????
    Har nog inte sett en enda tror ja...

Välldigt många åsikter här vilket är mycket intressant..

Klart är att vissa raser behöver en fast hand och kan inte mjäkas med.man ska hjälpa hunden,,inte stjälpa..man ska inte skaffa en staff eller pitbull som första hund...man behöver hundvana..veta hur hundar fungerar...Jag kan lätt svära på att små hundar e mer aggressiva men å andra sidan så kan dom inte ställa till med så stor "skada"

Sen är det också tragiskt att se att många missbrukare och kriminella använder vissa raser för att skydda sig och attackera,,dom sätter ju gärna oss seriösa i skiten...en hund som inte får regelbunden mat, motion, aktivering, som istället blir slagen...den blir förvirrad och knäpp..:(

vill ni läsa om Pitbul´s så kan ja rekomendera er att gå in på www.pitbull.se där det även står om andra sk "kamphundar"

Sa ja avslutar detta med å hålla med fullständigt om HUNDKÖRKORT!

• princezz
    FruMansour skrev 2008-07-04 11:33:06 följande:
    Är det inte så att de känner smärta på samma sätt men inte visar det? Läste det någonstans och att man därför ska vara extra noggrann med att kolla upp hunden efter eventuella småskador som man kanske annars förbiser då hunden inte verkar påverkas av det.Kan vara så att jag har fel, men har i alla fall läst det.
    Visst stämmer det vad du skriver med att dom känner smärtan..men istället som en annan som får ont å lugnar ner sig..så går dom på nått skumt sätt igång på det, triggas till att springa ännu mera, hoppa ännu mera,,eller vad dom nu gör,,,har ett klockrent exempel på min vovva som nästan slet av sig korsbandet men inte visar någonting fören ca 2 timmar senare när hon legat stilla, då man ser att hon haltar...
    var hos vet med henne och fick smärtstillande men vår vetrinär förklarade just så om dessa raser...och att dom blir så uppjagade i all rolighet å lek å bus att dom inte känner av de på samma sätt som en annan :)
Svar på tråden Var observant för dessa raser...