Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Var observant för dessa raser...

Åhhhhhhhhh av trött jag blir på alla dessa fördomar mot vissa raser, hur hunden blir beror inte på vilken ras det är utan vem som uppfostrar den!!!

• Rottis77

Det är kanske inte iheller så jätte konstigt om typ rottweiler och schäfer kommer långt upp på lista då det även stod att dom även räknat in polishundar och väktarhundars "attacker" mot busar.

• Rottis77
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:52:47 följande:
    Jag förstår er som försvarar era gullegrisar även om de är pitbull, rottweiler eller amstaff men ni måste ju medge att det är krävande raser ni har skaffat er?? Skulle ni rekommendera pitbull som första hund? En pitbull eller amstaff som fostras på rätt sätt av kunnig ägare är förmodligen lika trygg och stabil som vilken labbe som helst. Problemet är ju de ägare som rasen, pga sitt rykte, drar till sig! Ägare som skaffar en tuff hund och är låååångt ifrån kompetenta nog att hantera sin häftiga hund. Och så är olyckan framme.... Och ärligt talat så är det fullkomligt oväsentligt om hunden biter för att den är galen, understimulerad, fel uppfostrad etc, den är farlig i alla . Och den åsamkar samma skada oavsett anledningen till att den biter! Så jag är personligen extra observant med dessa raser och det tycker jag man BÖR vara!
    Jag skaffade en rottis hane som min första hund!! MEN jag visst vad jag skaffade och att dom faktiskt kräver både motion och aktivering/träning. Jag köpte inte hunden för att gå runt på stan för att vara cool. Jag tävlade i Elit lydnad och högre spår med honom. Fastän jag bara va 19 år när jag skaffade honom och det va min första hund bett inte han nån, så kan det kanske vara så att det är ägaren det är fel på INTE hunden??
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:55:28 följande:
    Det spelar ju ingen större roll! Det gör precis lika ont när den biter oavsett om det är för att den är galen eller fel uppfostrad!
    En hund (oavsett ras) biter INTE om den är rätt uppfostrad......
  • Rottis77
    Splach skrev 2008-07-08 12:52:09 följande:
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..En hund kan bita av många olika anledningar..* Den kan bli provocerad* Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc. * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av* Den kan bli så stressad att den biter* Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom* Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.

Nä, jag vet ju ingenting om hundar..............helt jäklas okunnig!!!!

Nu tänkte jag helt frisk hund, folk verkar ju tro att hunden bits pga vilken ras det är.

• Rottis77
    Splach skrev 2008-07-08 12:52:09 följande:
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..En hund kan bita av många olika anledningar..* Den kan bli provocerad* Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc. * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av* Den kan bli så stressad att den biter* Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom* Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.
    Och är dom så sjuka eller har så ont att dom bits då börjar det nog bli dax för avlivning.

Har själv en hund med ont i ländryggen (L7/S1) och inte fan springer han runt och biter folk, inte ens när han har som mest ont.
  • Rottis77
    Splach skrev 2008-07-08 13:20:38 följande:
    DÅ drar du ALLa hundar över en o samma kant, oavsett om dom är sjuka eller ej.

Har man en hund som biter pga sjukdom och har kvar den i livet, då är man en dålig hundägare enl mig, för då lider hunden för mycket.

Så när jag skrev som jag gjorde menar jag en frisk hund, inte en som kanske har svåra höftsmärtor.

• Rottis77
    logg81 skrev 2008-07-08 13:49:25 följande:
    Vår tik skulle lätt hugga. Hon har ett stort problem. Men hon skulle inte göra det för att hon är sjuk utan för att hon är en mycket rädd liten dam.
    Det är ju inte kul.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...