Badbollen skrev 2008-07-08 10:05:43 följande:
Problemen med ?Pitbull-hundarna? är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen prånglar ut hundar till vem som helst. Dessa personer har ett omfattande kontaktnät över hela Sverige och samarbetar med varandra. Några få personer har legat bakom uppfödningen av uppåt 250 valpar per år - som till stor del även hamnat i oseriösa, felaktiga och okunniga ägares händer. Vad är då orsaken till att så många unga människor väljer att skaffa sig den här typen av hundar? Som ersättning för ett obefintligt självförtroende?Man skaffar sig en motorcykel för att kunna ha en tuff väst med märken på sig, inte för att man har ett brinnande motorcykelintresse. Man vill ha statusen och får respekten som västen inger hos folk -men får man problem med motorcykeln så behöver man hjälp.Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte ?Pitbull?? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.Så det är knappast för att dom anses vara så farliga som dom inte är godkända
Anledningen till att pitbull inte är en godkänd ras är inget jag har varken åsikt eller kunskap om.
I övrigt håller jag med dig i allt i ditt inlägg. Jag har aldrig sett någon över 25 med en hund av pitbull/amstaff-typ såvida de inte varit suspekta individer, dvs missbrukare för att tala klarspråk!
Så jag vidhåller min åsikt om att man bör ha respekt för dessa raser eftersom det i så många fall är fel personer som håller i kopplet!